Vintern är så mörk och inga söderfönster har vi heller. Tänker på hur jag ska ordna det till våren, och skulle vilja ha tips på vilken lampa som frösådden, i mycket liten skala, vill ha. Inga dundergrejer alltså, utan hjälp genom dagens djungel av lampor. LED eller lågenergi? Hur var det med Kelvin och Lumen? Så vill jag ju komma billigt undan, inte över en femårsperiod utan både vid inköp och elförbrukning. 500kr är för dyrt, snarare 100kr. Gärna E14, men även E27 går att ordna.
Alltså, en vanlig lampa för ~6 krukor med kryddor vid fönstret. Vilken?
finns ganska mycket diskussioner om detta men en lampa som funkar för mig är 36W lågenergilampa E27 från kjell och company. den går på 79kr.
http://www.kjell.com/content/templates/sho...500000,45510000
Jo, men det mesta var rena grekiskan, och väldigt mycket avancerat med HPS och allt vad det heter.
Tack för tipset!
Sussie F-Flower
08-12-2010, 10:41
Du kan köpa armaturer på Röda Korset m.m. för 5-10-20 kr. (Vanlig grov sockel)
Sedan kan du köpa till 3 st 30W lågenergilampa på Biltema för 89:- (Det blir 29.33 kr per lampa, annars 39:- ? st, har jag för mig att det är...)
Bra ljus, bra spektra. Räcker gott och väl att överleva samt att växterna växer och håller sin grönska under de mörkaste veckorna.
Annars: 36W kallvita med lysrörsarmatur. (lysrörsarmaturer kan du hitta på "Recycling" för en 50-lapp. Kallvita rör hittar du på Jula för 25 spänn.)
(täcker större yta än 30W lågenergi.)
kerstin z5-6
09-12-2010, 00:13
ja, vanliga lysrör 10 cm ovan sådd, ger mkt bra resultat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.