ingrid fuxwall
05-12-2010, 21:54
Att handla med djur
Får man göra det hur som helst – finns det inte regler som man ska följa?
Alltså hur många djur får man sälja per år utan att bli klassad som djurhandlare?
Någon som har koll på sådant?
Jag tror inte att det finns några regler för hur många djur man får sälja. Vi som håller på med akvariefiskar säljer ju ganska mycket fiskar på auktioner och möten, och jag skulle tro att det säljs en hel del djur mellan medlemmar i andra djurföreningar också. För några år sedan ville Jordbruksverket införa en ny lag som bl a skulle innebära att man inte fick sälja fiskar vid mer än 10 tillfällen om året utan att ha gått en dyr utbildning. Som "tillfälle" räknades då inte t ex en auktion utan det måste vara till samma person. Vi akvarister protesterade vilt med namninsamlingar mm och jag blev själv intervjuad av tidningen Bohusläningen. Som tur var gick lagen inte igenom.
Olle
Kolla med Jordbruksverket
*Stintan*
06-12-2010, 08:59
Tror inte det finns regler för hur många djur man får sälja. Däremot finns det ju en massa regler för djurhållning.
Se Jordbruksverket.
Anki på Öland
06-12-2010, 09:19
Måste ju bero på vad för djur och hur du säljer dom. Måste ju vara skillnad på akvariefiskar eller vita möss och föl. Du måste ju hålla betydligt fler djur för att kunna sälja många av större djur och då måste du ju ha diverse tillstånd.
Jag gissar att det beror på omsättningen om du får s.a.s. sälja privat eller som handlare och måste skatta för det. Skyldig att redovisa moms är man från första djuret man säljer!
Jan Lindgren
06-12-2010, 17:55
Hej!
Jag har haft besök av en djurskyddsinspektör. En mycket trevlig sådan. Det är en yrkesgrupp som tycks ha mycket tid med tanke på allt arbete de lagt ner på mig. Jag har också fått en broschyr där det står:
"Tillstånd behövs när man upplåter gnagare , fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar ,akvarier, terrarier eller liknande per år." "Upplåta djur: att hyra ut djur."
Hund, katt och häst: Tillstånd behövs när man håller 10 eller fler.
Pälsdjur: Den som föder upp pälsdjur behöver tillstånd.
Verksamheter som är undantagna tillstånd enligt paragraf 16 djurskyddslagen.
Veterinärverksamhet.
Verksamheter som innehar tillstånd för försöksdjur
Tullverket, polisen och försvaret
Verksamheter som har godkänts för offentlig förevisning tex djurparker.
Lagen är knepig och tolkas mycket olika. I mitt fall ville djurskyddsinspektören ha det till offentlig förvisning vilket innebär massor av kostnader och arbete. Till slut har vi kommit överens om att jag finns i en gråzon och att jag ska sätta upp ett skydd så att emuerna kan gömma sig om de vill samt att en kelgris hade lite långa klövar så jag slaktar hela gruppen. Sega men goda. Djurskyddsinspektören har lovat att återkomma i juni och jag har bett honom ta god tid på sig så att vi kan fika och jag får tillfälle att lära honom lite om djurarter han saknar kunskap om.
MVH
Jan Lindgren
ingrid fuxwall
06-12-2010, 20:27
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2010, 17:55)

Hej!
Jag har haft besök av en djurskyddsinspektör. En mycket trevlig sådan. Det är en yrkesgrupp som tycks ha mycket tid med tanke på allt arbete de lagt ner på mig. Jag har också fått en broschyr där det står:
"Tillstånd behövs när man upplåter gnagare , fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar ,akvarier, terrarier eller liknande per år." "Upplåta djur: att hyra ut djur."
Hund, katt och häst: Tillstånd behövs när man håller 10 eller fler.
Pälsdjur: Den som föder upp pälsdjur behöver tillstånd.
Verksamheter som är undantagna tillstånd enligt paragraf 16 djurskyddslagen.
Veterinärverksamhet.
Verksamheter som innehar tillstånd för försöksdjur
Tullverket, polisen och försvaret Lagen är knepig och tolkas mycket olika. I mitt fall ville djurskyddsinspektören ha det till offentlig förvisning vilket innebär massor av kostnader och arbete. Till slut har vi kommit överens om att jag finns i en gråzon och att jag ska sätta upp ett skydd så att emuerna kan gömma sig om de vill samt att en kelgris hade lite långa klövar så jag slaktar hela gruppen. Sega men goda. Djurskyddsinspektören har lovat att återkomma i juni och jag har bett honom ta god tid på sig så att vi kan fika och jag får tillfälle att lära honom lite om djurarter han saknar kunskap om.
MVH
Jan Lindgren
Tack för ditt svar!
Stötte på en person på blocket som tar emot fåglar som sedan säljs vidare - givetvis nämde han inte det. Fick för mig att det han höll på med inte var riktigt tillåtet och nu vet jag, lite onödig kunskap
Jan Lindgren
06-12-2010, 21:33
Hej!
"Djurskyddslagen säger att den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur eller hästar för förvaring eller utfodring ska ha tillstånd från kommunen." "Yrkesmässiga verksamheter behöver dock alltid tillstånd"
MVH
Jan Lindgren
AndersKbg
07-12-2010, 06:39
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-12-2010, 20:27)

Tack för ditt svar!
Stötte på en person på blocket som tar emot fåglar som sedan säljs vidare - givetvis nämde han inte det. Fick för mig att det han höll på med inte var riktigt tillåtet och nu vet jag, lite onödig kunskap
Vill du länka till annonsen?
Det vore väldigt intressant.

Har du funderat på att anmäla honom?
Samsara
07-12-2010, 14:53

Tack för ditt svar!
Jag funderade bara på tar emot? Så han köper inte upp dem och sen säljer vidare? Eller han är bara en mellanhand? Men jag hade nog kollat upp det med jordbruksverket och om dem hade tyckt det verkat skumt så anmält det. Känns på ett sätt konstigt att köpa och sälja fåglar, man kan väl inte tjäna så mycket på det? Eller man kanske kan ta överpris på dem? Bara lite funderingar.
Jan Lindgren
07-12-2010, 17:40
Hej!
Många fågelarter är förbjudna att saluföra utan tillstånd. Kolla säljarens sortiment och jämför med citeslistan. Du får inte ens ge bort citeslistade djur utan pappersexercisen.
MVH
Jan Lindgren
Samsara
07-12-2010, 21:25
CITAT (Jan Lindgren @ 07-12-2010, 17:40)

Hej!
Många fågelarter är förbjudna att saluföra utan tillstånd. Kolla säljarens sortiment och jämför med citeslistan. Du får inte ens ge bort citeslistade djur utan pappersexercisen.
MVH
Jan Lindgren
Helt rätt och CITES-intyget måste finnas det räcker inte att säljaren säger att den har haft det och tappat bort den. Ett djur utan CITES-intyg får aldrig säljas endast skänkas bort och den får heller inte användas inom avel.
Det har jag fått erfara och lära mig när det gäller landsköldpaddor och tack vare att vi har haft vår padda sen han var ett år fick vi ut ett CITES intyg ändå men det är inget att rekommendera att man ska testa sig på för det är svårt att få igenom det.
ingrid fuxwall
07-12-2010, 21:41
CITAT (batski @ 07-12-2010, 07:49)

Har du funderat på att anmäla honom?
Nej
men jag är glad att jag inte lämnade över mina fåglar till honom.
Det var dottern som hittade annonsen och jag har slängt den så jag kan inte länka till den.
Först reagerade jag på den dåliga svenskan och sedan på att de inte bara tog emot fåglar utan att de främst sålde.
Men varför förvånas - alla har ju sitt sätt att tjäna pengar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.