evarina
05-02-2004, 15:05
Är det någon som har testat att samplantera klätter/slingerväxter som får växa mot spaljé?
Tänkte både på friland med ff a i kruka.
Vilka sorter valde ni i så fall och hur gick det?
/E
Jag har haft Luktärtor och Blomman för dagen i samma kruka med bra resultat. Det blev vackert med massa olika lila/rosa/röda nyanser och de olika formerna på blommorna var roliga tillsammans!
Jag är väldigt förtjust i humle, så när det fattas klätterväxt i något hörn gräver jag upp en bit humle och sen sätter jag någon ettårig slingerväxt ihop med den för att få blommor i det gröna. Förra året blev det luktärter i några, slingerkrasse i några och purpurvinda på några ställen.
Fördelen är ju att nästa år får man tidigt en kraftig humleplanta och så kan man byta färgade blommor genom ettåringarna...
Jag gör likadant som Wargen.
Är väldigt förtjust i kraftig grönska — typ Humle. Men gärna lite blommor också. Det blir så lätt att variera.
Helen i Piteå Zon 5
09-02-2004, 10:12
Jag gillar vit och blå Cobaea= Klockranka / Helen
evarina
09-02-2004, 12:36
Helen:
Då antar jag att du samplanterar de olika färgerna. Blir inte det trist innan de börjar blomma? Eller är själva bladverket också vackert?
/E
Helen i Piteå Zon 5
09-02-2004, 13:36
Jag är såå nöjd med det vackra bladverket, det är extra plus då den blommar, Cobaean klättrar själv, men du kan ju leda den dit du vill. Jag brukar så mina cobaeor i slutet av mars-början av april, dom hinner bli så stora och besvärliga annars, dom klättra över-och i allt. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.