Full version: Hobbyverksamhet
blomkronan
Kan jag "tjäna" på att deklarera min hobby? Jag har länge funderat på detta, men inte satt mig in i detta...

Jag har läst brosyren SKV 344 utgåva 8 ett par gånger men jag fattar inte!!??

citat ur brosyren
CITAT
Kontanta utgifter
Du får göra avdrag för de utgifter du har haft i
verksamheten och som du har betalat under inkomståret. Det gäller även om utgiften inte har
gett något resultat. Utgifter för t.ex. startavgifter
och resor m.m. för deltagande i hästsport är
alltså avdragsgilla också för de tillfällen när deltagandet inte har gett några inkomster

Har jag fattat rätt? Jag tolkar det så att jag får göra avdrag på... resor till och ifrån trädgårdsrelaterade evenemang, inträde till trädgårdmässan, hyra av odlingslott. MEN måste jag ha inkomster i hobbyverksamheten för att få göra det?

Jag ringde till Skatteupplysningen på tele 0771-567 56 men han jag fick prata med kunde inte svara på mina frågor giggle.gif men han lova att återkomma till mig då han läst på...

Är det någon här på odla som vet något om detta? Vore kul och höra hur ni tolkar texten och om någon här har deklarerat för hobbyverksamhet.
Gunilla T
Vet inte om jag förstått dina frågor rätt men...

Hobbyverksamhet är något man driver vid sidan av sitt egentliga arbete. Du bör registrera din hobbyverksamhet även om du kanske inte går med vinst. Hobbyverksamheten är momsbefriad upp till en omsättning på 30.000 kr/år. Det är alltså omsättningen, inte vinsten.

Har du inga intäkter i din verksamhet blir inte avdragen värda något heller. Du kan inte blanda äpplen och päron dvs du kan inte göra avdrag som uppkommer i din hobbyverksamhet från din lön som du uppbär från din huvudsakliga inkomst.

Hoppas det var till hjälp...
theseraphim
Du måste alltså ha en inkomst i din hobbyverksamhet för att få göra avdrag ungefär som biodlare som säljer sin honung kan göra avdrag för transporter och inköp o dylikt men då måste de ju också sälja honungen och få ihop ett visst belopp. Man kan alltså inte göra avdrag på sin hobby om du inte tjänar någonting på den sen kan man ju alltid regga sig som egen företagare om man säljer mycker plantor o dylikt.
blomkronan
CITAT (Gunilla T @ 06-12-2010, 14:44) *
Vet inte om jag förstått dina frågor rätt men...

Hobbyverksamhet är något man driver vid sidan av sitt egentliga arbete. Du bör registrera din hobbyverksamhet även om du kanske inte går med vinst. Hobbyverksamheten är momsbefriad upp till en omsättning på 30.000 kr/år. Det är alltså omsättningen, inte vinsten.

Har du inga intäkter i din verksamhet blir inte avdragen värda något heller. Du kan inte blanda äpplen och päron dvs du kan inte göra avdrag som uppkommer i din hobbyverksamhet från din lön som du uppbär från din huvudsakliga inkomst.

Hoppas det var till hjälp...

Nä jag vet inte heller om jag vet vad jag vill veta confused.gif

För några år sedan berätta någon (minns inte vem) att han gjorde avdrag i deklarationen för sina utgifter han hade (hans hobby var snickeri)
nu vet jag inte om han sålde oxå? Men vad jag förstod så vad det så att han kunde "bara" göra avdrag för sina utgifter, alltså han fick tillbaka momsen på grejerna han köpte.

Min tanke var att man kanske kunde göra lika dant på allt man köper så som frön, jord, krukor och allt annat man köper (crazy.gif och det är ju en hel del på ett år)

Han på skatteverket ringde upp mig igen (precis nu då jag satt och skrev) och sa att man kan inte "bara" dra av om man inte sålde, man måste sälja för minst 30.000:- per år för att kunna dra av momsen... men då undrar jag VAR tog hobby verksamheten vägen??? då blir det ju en näringsverksamhet... confused.gif

Jag var lite ute efter att få göra avdrag i deklarationen på mina utgifter... men jag tror inte det är det dom menar på skatteverket, dom vill bara komma åt dom som tjänar pengar på sin hobby mad.gif

CITAT
Med andra ord... jag kan sälja planter för ett pris upp till 29,999:- utan att betala moms bara jag redovisar det?

CITAT

Så om jag använder pengarna jag får från min lön för att finansiera min hobby kan jag inte köra avdrag... men om jag använder pengar jag tjänat via hobbyn, kan jag göra avdrag då?
malcolm
Det heter väl avdrag för inkomsternas förvärvande, annars kunde man ju göra avdrag för precis vad som helst.
Gunilla T
CITAT (blomkronan @ 06-12-2010, 15:29) *
Med andra ord... jag kan sälja planter för ett pris upp till 29,999:- utan att betala moms bara jag redovisar det?
Så om jag använder pengarna jag får från min lön för att finansiera min hobby kan jag inte köra avdrag... men om jag använder pengar jag tjänat via hobbyn, kan jag göra avdrag då?

Rätt, du kan inte blanda ihop dina inkomster från lön med en hobbyverksamhet, det är två olika saker, de flesta människor har ju fritidsintressen men det är kostnader som man får stå för själv.

En hobbyverksamhet måste vara registrerad..

Om du har en registrerad hobbyverksamhet t.ex. trädgård och du säljer grönsaker, plantor, frön eller tar inträde för visning av din trädgård, då har du inkomster. Allt som du då haft kostnader för , t.ex inköp av plantor, avgifter för platser där du sålt dina varor, resekostnader osv....kan du göra avdrag för i din hobbyverksamhet.

När det gäller momsen är omsättningen som skall redovisas, inte vinsten.

Det blir väldigt mycket arbete att redovisa en liten hobbyverksamhet om man nu inte har något som ger rejäla inkomster....trädgård för hobbyodlare hör nog inte dit. Man måste ju ha kvitton på allt, både inkomster och utgifter.
Peztis
Men så här blir det väl... eller så är jag ute och sladdar runt i snömodden:

Hypotetiskt...
Lön vid anställning på 200.000:-/år.
Inkomst av hobbyverksamhet: 2.000:-
Detta ökar då på inkomsten till 202.000:-
Utgifter hobbyverksamhet: 10.000:-
Detta minskar det skatteskyldiga beloppet till 192.000:-
Skatt 30% på 192.000:-: 57.600:-

Om inte tagit med hobbyverksamheten:
Skatt 30% på 200.000:-: 60.000:-

Peztis
CITAT (theseraphim @ 06-12-2010, 15:16) *
Du måste alltså ha en inkomst i din hobbyverksamhet för att få göra avdrag ungefär som biodlare som säljer sin honung kan göra avdrag för transporter och inköp o dylikt men då måste de ju också sälja honungen och få ihop ett visst belopp. Man kan alltså inte göra avdrag på sin hobby om du inte tjänar någonting på den sen kan man ju alltid regga sig som egen företagare om man säljer mycker plantor o dylikt.

Jomen avdragen måste man ju kunna göra för det är ju inte alltid som utgifterna leder till inkomster under samma räkenskapsår.
Det står ju även så i citatet, att man får dra av för kostnader även om det inte har lett till en inkomst.

Har man en hobby så slås det ju ihop med ens lön precis som när man är enskild firma. Man är ju en och samma person.
Sedan måste man så klart hålla koll på kvitton osv så att man kan redovisa det om det behövs.

Så har jag uppfattat det...
Gunilla T
CITAT (Peztis @ 06-12-2010, 15:56) *
Men så här blir det väl... eller så är jag ute och sladdar runt i snömodden:

Hypotetiskt...
Lön vid anställning på 200.000:-/år.
Inkomst av hobbyverksamhet: 2.000:-
Detta ökar då på inkomsten till 202.000:-
Utgifter hobbyverksamhet: 10.000:-
Detta minskar det skatteskyldiga beloppet till 192.000:-
Skatt 30% på 192.000:-: 57.600:-

Om inte tagit med hobbyverksamheten:
Skatt 30% på 200.000:-: 60.000:-

Så uppfattar inte jag det riktigt..

Om du får underskott i hobbyverksamheten ett år får du inte dra av underskottet mot någon annan inkomst. Däremot får underskottet sparas och dras av från ev. kommande överskott de följande fem åren.
blomkronan
CITAT (Gunilla T @ 06-12-2010, 16:17) *
Så uppfattar inte jag det riktigt..

Om du får underskott i hobbyverksamheten ett år får du inte dra av underskottet mot någon annan inkomst. Däremot får underskottet sparas och dras av från ev. kommande överskott de följande fem åren.

Det var så han sa på skatteverket oxå... Men man behövde inte registrera att man hade hobbyverksamhet sa han, man var "bara" skyldig att redovisa om man har haft inkomster i sin deklaration.

Men med andra ord man ska spara alla kvitton, för OM man gör en inkomst om 5 år får man dra av dom kostnader man har haft.

Men då är frågan?
Vi säger att jag har haft utgifter på 10.000:- om året då i 5 år = 50.000:-. År 5 säljer jag planter och annat jag gjort i min hobby för 7000.-
Vad händer då? dom första 30.000:- är ju momsfria, men jag får göra avdrag för att jag har haft inkomster nu angel_not.gif hur mycket ska man då få dra av?
Får jag göra avdrag på 7000.- eller vad? och dra det från min slutskatt och "få tillbaka" det på skatten wink.gif trots att jag inte har betalat in moms på det jag sålt.

Så här står det.
CITAT
Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte
redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma
att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i
hobbyverksamheten i former som kan jämföras
med näringsverksamhet. När omsättningen av
sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala
moms

Sen... den här texten fattar jag inte!
CITAT

Kontanta utgifter
Du får göra avdrag för de utgifter du har haft i
verksamheten och som du har betalat under inkomståret. Det gäller även om utgiften inte har
gett något resultat. Utgifter för t.ex. startavgifter
och resor m.m. för deltagande i hästsport är
alltså avdragsgilla också för de tillfällen när deltagandet inte har gett några inkomster

Varför ska dom i hästsporten få dra av om inte vi får flirting.gif
Det kan ju vara en usel ryttare som aldrig får in några vinstpengar.
och vi kan ju vara en usel försäljare som inte säljer något på den där växtloppisen... men har ändå utgifter för resor och deltagaravgifter.

Så frågan är... när får man egentligen göra avdrag ?? Någon som vet??
Gunilla T
CITAT (blomkronan @ 06-12-2010, 18:48) *
Det var så han sa på skatteverket oxå... Men man behövde inte registrera att man hade hobbyverksamhet sa han, man var "bara" skyldig att redovisa om man har haft inkomster i sin deklaration.

Men med andra ord man ska spara alla kvitton, för OM man gör en inkomst om 5 år får man dra av dom kostnader man har haft.

Men då är frågan?
Vi säger att jag har haft utgifter på 10.000:- om året då i 5 år = 50.000:-. År 5 säljer jag planter och annat jag gjort i min hobby för 7000.-
Vad händer då? dom första 30.000:- är ju momsfria, men jag får göra avdrag för att jag har haft inkomster nu angel_not.gif hur mycket ska man då få dra av?
Får jag göra avdrag på 7000.- eller vad? och dra det från min slutskatt och "få tillbaka" det på skatten wink.gif trots att jag inte har betalat in moms på det jag sålt.

Så här står det.
Sen... den här texten fattar jag inte!

Varför ska dom i hästsporten få dra av om inte vi får flirting.gif
Det kan ju vara en usel ryttare som aldrig får in några vinstpengar.
och vi kan ju vara en usel försäljare som inte säljer något på den där växtloppisen... men har ändå utgifter för resor och deltagaravgifter.

Så frågan är... när får man egentligen göra avdrag ?? Någon som vet??

Jag är verkligen ingen expert på dethär men försöker förklara det jag kan..

Moms och skatt är ju olika saker, momsbefriad för hobbyverksamhet är man till en omsättnig upp till 30.000 kr men skatteskyldig är man om verksamheten går med vinst.

I ditt räkneexempel har du gått med förlust och behöver alltså inte betala någon "vinstskatt" men förlusterna är inte avdragsgilla från din huvusakliga inkomstkälla, allså lönen. Du kan aldrig göra avdrag som uppstått i hobbyverksamheten i någon annan inkomst. Tänk om alla fritidsintressen vore avdragsgilla wink.gif

Här kan du läsa om hobbyverksamhet;

http://www.skatteverket.se/download/18.76a...24376/34409.pdf
blomkronan
Ja... det är synd att man inte får dra av sina fritidsintressen wink.gif

Men det är ju lika bra att spara kvitton nu då... OM man hittar på något som ger inkomster sen om några år, inte för jag har några planer för det nu, men man vet ju aldrig wink.gif
Peztis
Fast jag tor inte att du får dra av för något år 2015 för något du har betalat i år...
Peztis
Vänta, här hittade jag rätt bra info! http://startaeget.ifokus.se/Articles/Read....ad-a3fa3ed3966b
ingrid fuxwall
Reglerna är kanske ändrade men jag har gjort avdrag för kostnader av hobbyverksamhet utan att ha haft inkomster från dessa, men det gick bara i två år.

Nu pratar jag om år 2002 och framåt och jag fick avdrag på den ordinarie inkomsten.

I mitt fall var det kostnader för hundkurser
Peztis
Ja, Ingrid, det var så jag också trodde att det var men nu vet jag inte...

Eller jo, det står att man får inte dra av det mot andra inkomster, t ex förvärvsinkomst.
Varje hobby ska bära sig själv, alltså.

CITAT (Peztis @ 06-12-2010, 20:46) *
Fast jag tor inte att du får dra av för något år 2015 för något du har betalat i år...

Fel av mig, tydligen får man dra på det i fem år...
blomkronan
CITAT (blomkronan @ 06-12-2010, 19:21) *
Men det är ju lika bra att spara kvitton nu då... OM man hittar på något som ger inkomster sen om några år, inte för jag har några planer för det nu, men man vet ju aldrig wink.gif

NÄ... nu har jag förstått att det är ingen mening att spara kvitton!! för att...

CITAT (Peztis @ 06-12-2010, 20:51) *
Vänta, här hittade jag rätt bra info! http://startaeget.ifokus.se/Articles/Read....ad-a3fa3ed3966b

... i din länk hitta jag att man måste redovisa underskottet varje år sweatingbullets.gif

och sen då man går med vinst, får man betala egenavgifter thumbdown.gif men dra av med underskottet.

Då finns det ju INGEN mening med att lägga ner en massa jobb på att spara kvitton, då man "aldrig" kan "tjäna" på sin hobby mad.gif

jag trodde man i slut ändan skulle kunna få dra av moms på sina utgifter och dra av för resor... men det gäller vist bara om man har hästintresse flirting.gif

CITAT (Gunilla T @ 06-12-2010, 19:08) *
Jag är verkligen ingen expert på dethär men försöker förklara det jag kan..

Jag glömde tacka dig, du förklara bra smile.gif jag fick polleten att ramla ner. Tack Gunilla
kentbra
Med andra ord ska man inte registrera sin Hobbyverksamhet förrän den går med tillräcklig vinst.

Man ju ha en hobby utan att registrera sig, Kallas fritids sysselsättning. Skulle en sådan generera en liten vinst ett år, så kan man göra en fyllnadsinbetalning av skatt och och hänvisa till inkomst av fritidssysselsättning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon