Full version: Kviddevitt
Nanna
Jag hörde fåglarna sjunga för första gången idag! HELT underbart!
renate
Jag med,talgoxen sjöng sin:tii tuu,tii tuu,eller så.Det låter härligt. tongue.gif
vickeva
CITAT (renate @ 05-02-2004, 15:19)
Jag med,talgoxen sjöng sin:tii tuu,tii tuu,eller så.Det låter härligt. tongue.gif

Jag har också hört talgoxen sjunga. Den låter som en cykelpump som gnisslar på både in- och utdraget, tycker jag. Förr lär talgoxen ti-ti-tuu, men nu låter den mer som ti-tuu. Det sägs ju att det beror på om den bor i en stad och måste konkurrera med starka ljud, att den tappat ett "ti". Stämmer det här? I min sommarstuga säger den titituu, men här i Hjärup bara tituu. Hur är det där ni bor?

Ett annat säkert vårtecken är att ogräset börjat växa mad.gif. Jag var ute idag och skulle räfsa ihop lite löv, och döm om min förvåning när rabatten är full av små plantor som inte ska vara där...
Nanna
Här i Jönköping tycker jag den låter ti-ti tuu... smile.gif Jag har nog aldrig hört den låta på något annat sätt.
Betty
CITAT (vickeva @ 05-02-2004, 15:29)
Förr lär talgoxen ti-ti-tuu, men nu låter den mer som ti-tuu. Det sägs ju att det beror på om den bor i en stad och måste konkurrera med starka ljud, att den tappat ett "ti". Stämmer det här? I min sommarstuga säger den titituu, men här i Hjärup bara tituu. Hur är det där ni bor?

Jag bor i stan (Luleå) och här säger den ti-tuu. huh.gif När jag bodde på landet sa den ti-ti-tuu... Jag har hört samma teori om det saknade ti-et som du vickeva. smile.gif
renate
CITAT (Betty @ 05-02-2004, 16:17)
CITAT (vickeva @ 05-02-2004, 15:29)
Förr lär talgoxen ti-ti-tuu, men nu låter den mer som ti-tuu. Det sägs ju att det beror på om den bor i en stad och måste konkurrera med starka ljud, att den tappat ett "ti". Stämmer det här? I min sommarstuga säger den titituu, men här i Hjärup bara tituu. Hur är det där ni bor?

Jag bor i stan (Luleå) och här säger den ti-tuu. huh.gif När jag bodde på landet sa den ti-ti-tuu... Jag har hört samma teori om det saknade ti-et som du vickeva. smile.gif

Ska går ut i skogen i mogon och lyssnar nogrant hur Talgoxen låter,Tii tuu,eller titi tu. rolleyes.gif
nilla
CITAT
I min sommarstuga säger den titituu, men här i Hjärup bara tituu. Hur är det där ni bor?

Har inte hört en taloxe sjunga titituu ( eller titi-fyy som "ordboken" säger)
på minst 15 år - och jag har verkligen lyssnat noga var jag än hört dom sen jag hörde talas om förändringen. Egentligen är det ju inte så konstigt, med tanke på hur fort vårt språk förändras att talgoxarna tappar ett "ti"
då och då smile.gif smile.gif

Gunilla
digitalkarin
Oj, vad spännande!
Jag måste genast ge mej ut och lyssna.
Men som du sa här ovan, det är väl egentligen inte så konstigt om deras språk förändras? Kan ju också vara tal om olika dialekter...

Har hört alla möjliga små pip och kvitt idag. Vet inte vad som kommer från vem, men vackert är det!
wub.gif
Eva i Skåne
Jag blir så avundsjuk på er som kan skilja olika fåglars sång unsure.gif .
Jag njuter också av fågelkvittret, men jag kommer aldrig ihåg till nästa gång vilken fågel det är.
vickeva
CITAT (Eva i Skåne @ 05-02-2004, 21:01)
Jag blir så avundsjuk på er som kan skilja olika fåglars sång unsure.gif .
Jag njuter också av fågelkvittret, men jag kommer aldrig ihåg till nästa gång vilken fågel det är.

Men nästa gång du hör en cykelpump så vet du att det är en talgoxe... rolleyes.gif
nilla
CITAT (vickeva @ 05-02-2004, 21:27)
Men nästa gång du hör en cykelpump så vet du att det är en talgoxe... rolleyes.gif

tongue.gif tongue.gif

Hörde ett hysteriskt ylande på gården idag - efter frenetiskt spejande hittade jag källen. En liten blåmes som gav sitt vårhumör tillkänna med att låta som en motorcykel som rivstartar! smile.gif

Har aldrig hört nån låta så förut - urgulligt!

Gunilla
Susanne i Linköping
Här i Linköping låter talgoxarna lite olika. En som vi hörde i fjol lät hu-hi-hu-hi med ett ljud som mest påminde som ett dataspel, i år är det en som låter ti-ti-skviiip, där det sista ljudet är ett missljud långt uppe i falsetten. För några år sen hörde jag i Linghem, någon mil utanför stan, en fågel (tror i alla fall det var talgoxe) som först lät tu-ti, tu-ti några gånger men sen la till en ton till, tre toner lägre än den lägsta, så det blev tu-ti, tu-ti, ta-tu-ti, ta-tu-ti med två omgångar treklang på slutet.

Min sambo och jag roar oss med att identifiera de olika falsksångarna. "Nu är det dataspelspippin igen", "antingen är det där en ny eller också är långsamsågaren ovanligt hes idag" etc. Imorgon ska jag lyssna om det finns någon cykelpumpssångare bland dem. laugh.gif
Tesa
Vi hade en stare här i fjol som lät som en amerikansk polisbil... och för några år sen hade vi en annan stare som vi lärde att vissla "tjo va de va livat.."
F.ö säger mina talgoxar "tititu" fortfarande tongue.gif

...men om katten fick bestämma.....

..så sa dessa snart ingenting.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon