herkules
RENARNA slipper plågas, detta har jag väntat på länge!
batski
Bra att det börjar hända saker tummenupp.gif
Huggorm
Ja, det börjar kanske bli dags att ta tag i rennäringen. Det är ju känsliga saker, men det känns som att även den måste moderniseras snart, så får samerna säga vad de vill om saken
sqrulan
tummenupp.gif
Gossen Ruda
Japp, släpp renarna fria och omskola alla samer till något annat. Alla renar äter sönder fjällens flora och skadar skogsplanteringar.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2010, 12:09) *
Japp, släpp renarna fria och omskola alla samer till något annat. Alla renar äter sönder fjällens flora och skadar skogsplanteringar.

du tror inte att artikeln menar på att samerna ska ge fan i att misshandla sina djur som de gör?
fattar inte riktigt ditt inlägg i tråden.
Huggorm
CITAT (herkules @ 07-12-2010, 12:14) *
du tror inte att artikeln menar på att samerna ska ge fan i att misshandla sina djur som de gör?
fattar inte riktigt ditt inlägg i tråden.

Går det ens att bedriva rennäring på ett humant sätt?
sqrulan
http://www.vk.se/Article.jsp?article=400662&category=391

Det skrivs en hel del om detta just nu i VK om ni har tid och vill läsa.
batski
CITAT (Huggorm @ 07-12-2010, 12:33) *

Huvud på spiken! Givetvis är den diskrimineringen som samerna en gång utsatts för av svenska samhället helt förkastligt och jag är helt för lagar som skyddar minoriteter från diskriminering. Men jag förstår inte varför de orättvisor som har begåtts mot dem och det faktum att de är en minoritetsbefolkningen ska ge dem rätt till att stå ovanför svensk lag. I synnerhet inte när det innebär att levande individer får lida för det.

Sen är jag även less på allt snack om att rennäringen är en gammal tradition blah blah blah. Hur traditionellt är det att använda sig av snöskotrar, helikoptrar, långtradare, osv. Rennäringen som den bedrivs i dag är allt annat än en gammal tradition. Dessutom förstår jag inte varför gamla traditioner alltid ska vara så heliga. Bra traditioner ska bevaras, men dåliga sådana ska avskaffas. Traditioner får aldrig vara viktigare livslevande individer. Hade vi bevarat alla gamla traditioner hade världen varit ett betydligt våldsammare plats än vad den är i dag.

Alla ska vara lika inför lagen! Ingen diskriminering, punkt!
Gossen Ruda
Jag betvivlar att samerna misshandlar renarna med vilje, det bara blir så med dagens hantering. Om man slutade att försöka hålla renar som tamdjur och att dessa fick springa fritt löses många problem. Vi kunde ha en stor stam rovdjur som hade hållit nere populationen och så slapp rovdjuren hålla till längre söderut och ställa till med problem. Renöverskottet kunde samerna få jaga som vanliga normala människor. Hyra ut jakträtter till rika tyskar och dra in pengar till vårt land.
Gunilla T
CITAT (batski @ 07-12-2010, 13:46) *
Huvud på spiken! Givetvis är den diskrimineringen som samerna en gång utsatts för av svenska samhället helt förkastligt och jag är helt för lagar som skyddar minoriteter från diskriminering. Men jag förstår inte varför de orättvisor som har begåtts mot dem och det faktum att de är en minoritetsbefolkningen ska ge dem rätt till att stå ovanför svensk lag. I synnerhet inte när det innebär att levande individer får lida för det.

Sen är jag även less på allt snack om att rennäringen är en gammal tradition blah blah blah. Hur traditionellt är det att använda sig av snöskotrar, helikoptrar, långtradare, osv. Rennäringen som den bedrivs i dag är allt annat än en gammal tradition. Dessutom förstår jag inte varför gamla traditioner alltid ska vara så heliga. Bra traditioner ska bevaras, men dåliga sådana ska avskaffas. Traditioner får aldrig vara viktigare livslevande individer. Hade vi bevarat alla gamla traditioner hade världen varit ett betydligt våldsammare plats än vad den är i dag.

Alla ska vara lika inför lagen! Ingen diskriminering, punkt!

Riktigt bra skrivet tummenupp.gif

Det kom ett inslag på Rapport om rennäringen i går kväll men jag gick bort, klarar inte av att se djur som plågas...
malcolm
Från det ena till det andra, vart tar allt renkött vägen, inte kan det bli dessa tunna paket med frusen renskav av alltihop? Finns det renkött någon gång att köpa i affären kostar det skjortan men de äter kanske upp allting själva där uppe i norr...
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 07-12-2010, 14:46) *
Det kom ett inslag på Rapport om rennäringen i går kväll men jag gick bort, klarar inte av att se djur som plågas...

Det var inte så farliga bilder, lite småskador och brottning. Så slaktade man en ren med en kniv i nacken, mycket trevligare än när en flock vargar hetsar att djur lång tid för att sen slita sönder det levande.
herkules
CITAT (Huggorm @ 07-12-2010, 12:33) *

gör det inte det så får de väl sluta med sin rennäring då.

CITAT (malcolm @ 07-12-2010, 14:47) *
Från det ena till det andra, vart tar allt renkött vägen, inte kan det bli dessa tunna paket med frusen renskav av alltihop? Finns det renkött någon gång att köpa i affären kostar det skjortan men de äter kanske upp allting själva där uppe i norr...

det är väl som med typ älg - en del har 100 kg i frysen och andra ingenting om de inte betalar dyrt för det eller har känningar.
Jan Lindgren
Hej!
Jag såg filmen på TV. Vad är det ni reagerar på. Slakt är aldrig trevligt men ett måste för oss köttätare. För mig är det självklart att eftersom jag äter kött så ska jag kunna vara med vid slakten. När jag slaktar en anka så måste jag stressa den genom att fånga den och hålla fast den. När vi slaktade ett par kelgrisar så var det lättare, godis på marken och ett skott. Renägarna måste slakta vid ett slakteri eftersom det är förbjudet att sälja hemslaktat kött. Detsamma gäller hönseriägarna. Djurtransporter av otränade djur är alltid stressande.
Slakt utförd av en människa är under alla förhållande bättre för bytesdjuret än att dödas av ett rovdjur. Hur en människa som tycker att det är naturligt att tamdjur dödas av rovdjur kan kritisera samernas sätt att avliva renar är för mig obegripligt.
MVH
Jan Lindgren
Kryddan03
CITAT (Jan Lindgren @ 09-12-2010, 18:00) *
Hej!
Jag såg filmen på TV. Vad är det ni reagerar på. Slakt är aldrig trevligt men ett måste för oss köttätare. För mig är det självklart att eftersom jag äter kött så ska jag kunna vara med vid slakten. När jag slaktar en anka så måste jag stressa den genom att fånga den och hålla fast den. När vi slaktade ett par kelgrisar så var det lättare, godis på marken och ett skott. Renägarna måste slakta vid ett slakteri eftersom det är förbjudet att sälja hemslaktat kött. Detsamma gäller hönseriägarna. Djurtransporter av otränade djur är alltid stressande.
Slakt utförd av en människa är under alla förhållande bättre för bytesdjuret än att dödas av ett rovdjur. Hur en människa som tycker att det är naturligt att tamdjur dödas av rovdjur kan kritisera samernas sätt att avliva renar är för mig obegripligt.
MVH
Jan Lindgren

Nja, om djuret har besiktigats av veterinär före och efter slakt får hemslaktat kött säljas. Man måste alltså inte slakta på slakteri för att få sälja köttet. Om det sedan är praktiskt genomförbart inom rennäringen låter jag vara osagt.
Obesiktigat kött får däremot bara användas för eget bruk av ägaren och dennes hushåll.
Slakt för husbehov...
netha
CITAT (Kryddan03 @ 09-12-2010, 20:12) *
Nja, om djuret har besiktigats av veterinär före och efter slakt får hemslaktat kött säljas. Man måste alltså inte slakta på slakteri för att få sälja köttet. Om det sedan är praktiskt genomförbart inom rennäringen låter jag vara osagt.
Obesiktigat kött får däremot bara användas för eget bruk av ägaren och dennes hushåll.
Slakt för husbehov...

Många renar säljs privat. Vi är många som köpt av renägare som slaktar djuret men vi får stycka det själv.
Numera köper vi inte hela kroppar ... många matas med pellets och smakar inte vilt.

Vad jag tycker är otäckt ... det är när renar dödas med mask när andra stressade renar finns runtomkring den.
Make har för många år sedan varit med vid slakt där renen fick knivstick i nacken ... bakom den stod bundna renar i en rad ... renen närmast den som fick sticket ... segnade ner.
Det var en otäck upplevelse som han aldrig glömmer ... renen måste ha förstått vad som hände. sad.gif
malcolm
Jag tycker rennäringen skall få vara kvar, inte kan man väl ta bort levebrödet för en så pass stor del av befolkningen även om de är en minoritet. Visst stressas renar men vilka djur gör inte det när det är dags för slakt och de flesta av oss vill trots allt ha julskinka tex.
netha
CITAT (malcolm @ 09-12-2010, 23:01) *
Jag tycker rennäringen skall få vara kvar, inte kan man väl ta bort levebrödet för en så pass stor del av befolkningen även om de är en minoritet. Visst stressas renar men vilka djur gör inte det när det är dags för slakt och de flesta av oss vill trots allt ha julskinka tex.

Handlar väl inte om levebröd i dess rätta benämning ... minns att jag läst ... för varje krona som rennäringen ger ... får de sex kronor i statsbidrag = näringen är ren hobbyverksamhet.
malcolm
CITAT (netha @ 09-12-2010, 23:06) *
Handlar väl inte om levebröd i dess rätta benämning ... minns att jag läst ... för varje krona som rennäringen ger ... får de sex kronor i statsbidrag = näringen är ren hobbyverksamhet.

vilken EU-bonde får inte det..?
netha
CITAT (malcolm @ 09-12-2010, 23:14) *
vilken EU-bonde får inte det..?

I samma omfattning!? Nepp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon