Full version: lite jul blomster
anki/ronninge
lite julblomster från mitt arbete!

[attachment=56720:DSC_0111.jpg] [attachment=56721:DSC_0112.jpg]

[attachment=56722:DSC_0114.jpg] [attachment=56723:DSC_0116.jpg]

[attachment=56724:DSC_0128.jpg] [attachment=56725:DSC_0131.jpg]

[attachment=56726:DSC_0132.jpg] [attachment=56727:DSC_0137.jpg]

[attachment=56728:DSC_0141.jpg]
mojan
Den uppstammade azalean var fin. Den tar jag! tummenupp.gif
zissi
Vilken härlig miljö du arbetar i wub.gif . Förstår dock att det inte är så idylliskt jämt. Stressig tid framöver antar jag.

Julstjärnan överst på den högra bilden var väldigt läcker. Har den något namn månntro g.gif ?
theseraphim
CITAT (zissi @ 07-12-2010, 21:38) *
Vilken härlig miljö du arbetar i wub.gif . Förstår dock att det inte är så idylliskt jämt. Stressig tid framöver antar jag.

Julstjärnan överst på den högra bilden var väldigt läcker. Har den något namn månntro g.gif ?

Undrar om de inte kallar de vit-röd fläckiga för karusell eller dannebrog när vi köper de sorterna från danmark. Jobbar inte i den butik Anki jobbar utan en helt annan butik men det är fruktansvärt mycket att göra nu:-)
anki/ronninge
CITAT (theseraphim @ 07-12-2010, 22:52) *
Undrar om de inte kallar de vit-röd fläckiga för karusell eller dannebrog när vi köper de sorterna från danmark. Jobbar inte i den butik Anki jobbar utan en helt annan butik men det är fruktansvärt mycket att göra nu:-)

tackar!

jo, vist jag har det underbart vackert på mitt arbete wink.gif

och just nu är det extra roligt att möta förväntansfulla kunder som handlar julblomster
och som verkligen engagerar sig i grönskan runt jul
och vill ha det fint.

den röd fläckiga julblomman heter
'Sonora White Glitter'..

nja vänta nu..nu börjar jag tänka....
det finns fler spräckliga sorter, den jag tänkte på är mer vit/spräcklig..

jag får helt enkelt forska, skriva upp när jag är på jobbet
finns så många sorter nu, inte bara den gamla vanliga röda julstjärnan, som är vacker den med..
jag får återkomma..*S

rolleyes.gif

kan du gissa vad den kostar??
CITAT (mojan @ 07-12-2010, 18:27) *
Den uppstammade azalean var fin. Den tar jag! tummenupp.gif
theseraphim
CITAT (anki/ronninge @ 09-12-2010, 06:27) *
rolleyes.gif
kan du gissa vad den kostar??

Menar du azalean så om det är en sådan där skruvad historia ca 40 cm hög så brukar de ligga på allt från 200 till 350 men sedan kan de ju även vara dyrare om en liten butik säljer dem.
anki/ronninge
ja det är olika vilken butik det gäller men denna är ca 60 -70 cm.......kostar 600 kr ca---inget som jag skulle köpa förstås men....det finns dom som gör!!
CITAT (theseraphim @ 09-12-2010, 10:24) *
Menar du azalean så om det är en sådan där skruvad historia ca 40 cm hög så brukar de ligga på allt från 200 till 350 men sedan kan de ju även vara dyrare om en liten butik säljer dem.

theseraphim
CITAT (anki/ronninge @ 09-12-2010, 11:02) *
ja det är olika vilken butik det gäller men denna är ca 60 -70 cm.......kostar 600 kr ca---inget som jag skulle köpa förstås men....det finns dom som gör!!

Ahh det var en sådan stor, svårt att se på bilden men de är fina och det finns ju bra odlare här i Sverige så det är extra kul. JA det verkar inte vara några problem att kränga sådana azaleor eller sådana på bågeosv även om de kostar uppemot 600:-
Bassam
Hej

Kan ni skriva lite hur omsorger sina blomester i butiken ( vattna - gödsla - bekämpa ohyra ) .
H:Bassam
anki/ronninge
hej Bassan! ska försöka att förklara för dig hur vi sköter tex julstjärnor, azalea, julkaktus, cyklamen diverse lökar som tex hyacint, liljekonvalj ,tazetter, amaryllis. Jag börjar med julstjärnorna, så fort vi får en leverans så gäller det att fort som attan få in de i växthuset, där det är ca 20 grader. julstjärnor är så känsliga för kyla så de tappar genast blad, om de blir utsatta. Så fort in, placeras på långa bord , där det ligger en sorts tygmatta på , för att fungera ett fuktbehållande, när vi vattnar. Ibland vattnar vi underifrån, det vill säga låter duschen ligga på bordet så att bordet fylls, det överflödiga vattnet rinner av. ibland punkbevattnar vi, det vill säga antingen med slang eller doppa ner i hink! Julstjärnan vill gärna ha en viss luftfuktighet och lagom värme. Därför är det svårt att övervintra just den blomman i våra varma/torra lägenheter. Vi gödslar inte julstjärnan de kommer snabbt och ska säljas snabbt. wink.gif November kaktusen är något annorlunda, de trivs bra i något svalare rum, den får ofta stå i butiken där vi har det svalare, runt 15 grader....Ställer vi in den i växthuset, blommar den snabbt över och det är november kaktusar med knopp som kunder vill ha. Vi låter jnovember kaktusen torka ut mellan vattningarna, ingen gödsel. Amaryllis driver vi upp , de får stå i värmen så att de sätter igång att växa, ingen gödsling, sparsam vattning, sen så låter vi vissa stå kvar så de växer upp bildar knopp, andra ställer vi ut i butiken, (svalare) för att hejda tillväxten, allt beroende på att kunderna ska få möjlighet att välja om de vill ha snart blommande amaryllisar eller om de vill vänta på blomningen.
hyacinter har vi länge haft på tillväxt eller , vilande i kallt förråd, planterat i torv/jord, sedan sand över, så de står stadigt och behåller jämn fuktighet. de tas sedan in i värmen och där får de stå. Just nu är de inte i blom utan om ca till Lucia så smäller det till. Azalean är ett vackert blomster, finns i olika färger och kräver sitt vatten. Vi går aldrig och duttar med vatten , det skulle vara tidsödande och opraktiskt. Med azalean doppar vi växten i hink. man ser direkt på en azalea om den är törstig. den tycker åxå om något svalare temperatur och har ofta stått ute i butiken när det inte varit för kallt! Vi kan ju bestämma själva om vi vill stoppa upp en växts blomning, genom att då placera de växter som klarar detta, svalt. Ingen kunde vill köpa överblommande växter.
CITAT (Bassam @ 10-12-2010, 13:24) *
Kan ni skriva lite hur omsorger sina blomester i butiken ( vattna - gödsla - bekämpa ohyra ) .
H:BassamAzalean är en vacker b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon