|
Piccante
07-12-2010, 22:32
Jag fick reklam från Kapahl idag, ett litet häfte i A5 format med ca 8 sidor. Jag är kanske inte deras främsta målgrupp men de finns nära och jag behöver en ny vinterjacka så jag bläddrade igenom för att se vilka erbjudanden de hade. 3 uppslag med damkläder och 3 uppslag med barnkläder, noll herrkläder! Likadant är det när postorderfirmor som ellos, H&M Rowells mfl skickar ut extra kataloger med "höstnytt", "julerbjudande" "nytt i sortimentet" m.m. aldrig några herrkläder i dom! Män hänvisas till huvudkatalogen och där utgör ju herrkläder ca 10% av katalogen. Köper inte svenska män kläder själva???  eller är det alltid mamma, flickvän, fru som köper det åt dom hela livet för jag hittar då aldrig någon reklam som vänder sig till mig!
Huggorm
07-12-2010, 22:37
Jag avskyr verkligen att köpa kläder, och det gör även alla mina kamrater. Det jag har används till det hänger i trasor, och man slutligen blir tvungen att köpa nytt. Då skall det helst göras tex. söndag morgon när man är ensam i affären. Postorder är också bra, särskilt för strumpor och underkläder. Men då blir det från ITAB.
theseraphim
07-12-2010, 22:49
De vet nog hur många % av deras kundkrets som är kvinnor men visst har jag sett reklam från KappAhl med kläder till män med. Män köper nog mer kläder på plats och tittat inte så mycket i reklamen innan dvs inte så mycket mind-shopping. Jag svarar bara för mig själv som man.
malcolm
07-12-2010, 23:16
Dressman... kläder för män.
Nej, kläder köper inte män, oj jag är trött  Jag menar, män köper inte kläder, inte enligt min erfarenhet. När jag är och köper kläder är det många som inte alls ser ut att vilja vara där medan det är deras livskamrat som typ dragit dit dem, eller helt enkelt är och handlar åt dem av en elle annan anledning.
Titta på antalet skor i hallen! En man har max två par ett par svarta och ett par bruna. En kvinna minst 20par
skånepåg
08-12-2010, 08:00
Visst är det, sen finns det ju hur mycket snygga och billigare saker till er oxå  Ska man ha lite ovanliga snygga kill kläder får man bo i malmö/stockholm eller beställa på nätet, jag köper de flesta av mina kläder på saturn return ^^ En butik med kläder som är snygga och många som inte har för oss trance musik älskare ^^
Gossen Ruda
08-12-2010, 08:46
Hur gärna emancipisterna vill så är könsskillnaderna stora i köpsvängen. Skall man locka män till impulsköp är det teknikprylar och bilar som gäller. Kvinnor är mer för kläder och heminredning. Reklam är mest till för att locka till impulsköp, att skapa ett behov som egentligen inte finns.
Anki på Öland
08-12-2010, 09:00
Hehehe.... så mycket fördomar det var här då.....
Inga fördomar alls så är verkligheten! Det ena är inte bättre än det andra. Så är det bara!
Gossen Ruda
08-12-2010, 09:50
Nej, inga fördomar men kanske lite generaliseringar. Det finns män som satsar på kläder och kvinnor som gillar prylar men genomsnittet ser annorlunda ut. Jag satt och funderade på när jag var inne i en klädaffär sist men kommer inte ihåg. Något/några år sen var det säkert.
Jag kan bara svara för mig själv men köper kläder gör jag ganska ofta. Ett par, tre gånger per år blir det nog. I juni köpte jag regnställ och ett par strumpor inför fjällresa, och nu i veckan tänkte jag köpa en skjorta att ha på julafton. Min sambo tycker att jag ska köpa kläder ännu oftare, men det är mer nöd än nöje som tvingar mig till klädaffären. Nästa år behöver jag nog en ny jeansjacka, fler underkläder och ett par nya t-shirts så då blir nog besöken fler.
Meriona
08-12-2010, 12:55
CITAT (Carl @ 08-12-2010, 07:44)  Titta på antalet skor i hallen! En man har max två par ett par svarta och ett par bruna. En kvinna minst 20par Då är jag definitivt en man! Lite skrämmande att komma på det så här mitt i livet!
theseraphim
08-12-2010, 13:00
Själv har jag nog ett ganska stort klädkonto då det brukar bli en del plagg per år och har nu insett att min garderob är på tok för liten:-)
Meriona
08-12-2010, 13:02
Kan du inte lägga ett bud på grannlägenheten, då kan du få en JÄTTE-walking closet!  Eller grannkåken om du bor i villa.
skånepåg
08-12-2010, 13:04
Mina senaste inhandlade byxor  CITAT (theseraphim @ 08-12-2010, 13:00)  Själv har jag nog ett ganska stort klädkonto då det brukar bli en del plagg per år och har nu insett att min garderob är på tok för liten:-) Hehe ja jag med, jag har 6 garderober fulla med kläder
malcolm
08-12-2010, 13:05
Jag köpte ett par handskar på KappAhl för ett par veckor sedan så visst köper män kläder.
Huggorm
08-12-2010, 13:16
CITAT (Carl @ 08-12-2010, 07:44)  Titta på antalet skor i hallen! En man har max två par ett par svarta och ett par bruna. En kvinna minst 20par Stämmer på mig, ett par bruna vardagsskor och ett par svarta stålhätteskor jag har på jobbet. Men jag har även kompletterat med ett par sandaler.
Köpte två T shirt idag gröna a 49sek
Aqvakul
08-12-2010, 13:53
Det finns bevisligen flerdubbelt med damklädesaffärer jämfört med dem som säljer herrkläder. Så konsumtionen ser rimligen lite annorlunda ut..
Eva i Skåne
08-12-2010, 16:17
Jag är inte förtjust i att gå i affärer, men handlar mer än min man. Mest blir det dock postorder. Där visar sig ju skillnaderna också med säker 90-10 i procent på dam resp herr. Nåt företag har visst helt slopat herrsortiment.
Jag tittade härom dagen efter en bad/morgonrock till ena sonen. Tänkte göra det bekvämt för mig och beställa en från Ellos eller liknande. Haha, det trodde jag. Sökte på morgonrock och det fanns 10-15 varianter till dam, men inte en enda herr!!! Det fanns en frottévariant som fanns upp till 50/52 som kom upp vid sök på Ellos herr, men inte var jag hjälpt av det. Min son behöver några X förre L:et för att det ska passa. Ifjol önskade en annan storvuxen son detsamma. Då fanns det XL/XXL tror jag det var på Dressman. Får väl ge mig ut i affärerna en dag... annars blir det nåt annat i julklapp.
Huggorm
08-12-2010, 17:42
Det här är ju helt klart en fråga för feministerna att sätta tänderna i. Eftersom det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor är kvinnorna uppenbarligen diskriminerade, när affärsidkarna är fördomsfulla och tror att de verkligen har sådant klädintresse som myter säger
Aqvakul
08-12-2010, 17:47
CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 17:42)  Det här är ju helt klart en fråga för feministerna att sätta tänderna i. Eftersom det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor är kvinnorna uppenbarligen diskriminerade, när affärsidkarna är fördomsfulla och tror att de verkligen har sådant klädintresse som myter säger Det finns flera sorters feminister: De som anser att vi är väldigt lika är väl de vanligaste, men sen har vi "särartsfeministerna" som anser att kvinnor är helt annorlunda och bättre än män...
Gunilla T
08-12-2010, 17:50
CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 17:42)  Det här är ju helt klart en fråga för feministerna att sätta tänderna i. Eftersom det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor är kvinnorna uppenbarligen diskriminerade, när affärsidkarna är fördomsfulla och tror att de verkligen har sådant klädintresse som myter säger I våra könsroller finns ff alltför stora skillnader men könsroller är inlärda och kan läras om
theseraphim
08-12-2010, 17:52
CITAT (Aqvakul @ 08-12-2010, 17:47)  Det finns flera sorters feminister: De som anser att vi är väldigt lika är väl de vanligaste, men sen har vi "särartsfeministerna" som anser att kvinnor är helt annorlunda och bättre än män... Precis och det är ju ofta de som är "särartsfeminister" som har en tendens att citeras i media och som jag personligen tror(perosnligen nu) förstör mer än de gör nytta. Jag är man och vill att alla ska ha rätt tills samma lön och förmåner oavsett kön så det gör väl mig till feminist förmodar jag och det är ju inget man skäms för. Sedan att man kan göra reklam till olika målgrupper är ju mer självklart så länge det håller sig inom ramarna så att säga. Har ett företag en kundkrets som till 80% består av kvinnor så är det ju ganska logiskt att deras reklam till 80% riktar sig till kvinnor:-) Men en rolig sak man kan nämna är att dagens reklam för byggföretag mer och mer riktar sig även mot kvinnor.
andersen
08-12-2010, 17:52
CITAT (Aqvakul @ 08-12-2010, 17:47)  Det finns flera sorters feminister: De som anser att vi är väldigt lika är väl de vanligaste, men sen har vi "särartsfeministerna" som anser att kvinnor är helt annorlunda och bättre än män... Då tycker jag som "särartsfeministerna" kvinnorna är bättre än vi män.
Huggorm
08-12-2010, 17:53
CITAT (Gunilla T @ 08-12-2010, 17:50)  I våra könsroller finns ff alltför stora skillnader men könsroller är inlärda och kan läras om  Vem är det i såna fall som skall lära om i det här fallet, de klädintresserade kvinnorna eller de ointresserade männen?
Gunilla T
08-12-2010, 17:55
 från hjärtat ....kvinnorna....
Huggorm
08-12-2010, 17:58
CITAT (Gunilla T @ 08-12-2010, 17:55)   från hjärtat ....kvinnorna.... Än kan det bli en redig karl av dig med
Piccante
08-12-2010, 17:58
CITAT (Carl @ 08-12-2010, 07:44)  Titta på antalet skor i hallen! En man har max två par ett par svarta och ett par bruna. En kvinna minst 20par Då har jag inget manligt skoköparbeteende  Jag har gärna 3-4 par att välja på sommartid; sandaler, sneakers/ skatesko för vardags, en snyggare sko om man behöver klä upp sig och ett par begagnade som man kan ha när man gräver i landet. Vintertid ett par lågskor som passar inomhus och ett par kängor. Fat helst går jag ju barfota men man måste ju ha skor som passar i alla tillfällen! Bruna skor är big no no efter kl 18 man ska ha svart till aftonkläder säger tanten Ribbing som är etikettexpert.
Gunilla T
08-12-2010, 18:00
CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 17:58)  Än kan det bli en redig karl av dig med  Har ingen önskan om det precis men...kvinna för min hatt duger bra
Huggorm
08-12-2010, 18:06
CITAT (Markus_H @ 08-12-2010, 17:58)  Då har jag inget manligt skoköparbeteende  Då följer även du fördomsprofilen perfekt, alla vet ju att homosexuella män är mycket klädintresserade och modemedvetna
Skruttis
08-12-2010, 18:31
CITAT (Meriona @ 08-12-2010, 12:55)  Då är jag definitivt en man! Lite skrämmande att komma på det så här mitt i livet!  Då är vi två då! Jag avskyr att handla skor. Det är det tråkigaste jag vet och undviks tills de nuvarande totalt ramlar ihop.
Gossen Ruda
08-12-2010, 18:45
Bland de könsroller som knappast är föremål för inlärning är barnafödande en.
Gunilla T
08-12-2010, 18:54
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2010, 18:45)  Bland de könsroller som knappast är föremål för inlärning är barnafödande en. Inte då...könsroller är socialt och kulturellt betingade...barnafödande är en biologisk funktion
Gossen Ruda
08-12-2010, 19:13
CITAT (Gunilla T @ 08-12-2010, 18:54)  Inte då...könsroller är socialt och kulturellt betingade...barnafödande är en biologisk funktion  Båda delar tycker jag. Det ena är en följd av det andra.
andersen
08-12-2010, 19:39
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2010, 18:45)  Bland de könsroller som knappast är föremål för inlärning är barnafödande en. För ett tag sedan kunde man läsa i kvällspressen om den gravida mannen,jag vet inte vad det rörde sig om men det stod mycket om honom på löpet.
Piccante
08-12-2010, 20:41
CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 17:53)  Vem är det i såna fall som skall lära om i det här fallet, de klädintresserade kvinnorna eller de ointresserade männen? tycker att männen borde skärpa sig
CITAT (Markus_H @ 07-12-2010, 22:32)  Jag fick reklam från Kapahl idag, ett litet häfte i A5 format med ca 8 sidor. Jag är kanske inte deras främsta målgrupp men de finns nära och jag behöver en ny vinterjacka så jag bläddrade igenom för att se vilka erbjudanden de hade. 3 uppslag med damkläder och 3 uppslag med barnkläder, noll herrkläder! Likadant är det när postorderfirmor som ellos, H&M Rowells mfl skickar ut extra kataloger med "höstnytt", "julerbjudande" "nytt i sortimentet" m.m. aldrig några herrkläder i dom! Män hänvisas till huvudkatalogen och där utgör ju herrkläder ca 10% av katalogen. Köper inte svenska män kläder själva???  eller är det alltid mamma, flickvän, fru som köper det åt dom hela livet för jag hittar då aldrig någon reklam som vänder sig till mig! Jag fick samma reklam som du ... ett litet plus var iaf att det följde med rabattkupong 30% på herrkläder lika som på barn & dam. Visst köper svenska män kläder ... inte köper jag åt min man ... men jag kan ibland följa med som smakråd. Han köper nytt några ggr/år ...t-shirt och tröja kan bli impulsköp om han ser något han gillar. Skor har han också många par ... man ska inte gå i samma skor en hel dag. Sedan så behövs ju skor för olika tillfällen/klädsel/väder. Son och svärsöner köper också sina kläder & skor själv ... men har ibland sina resp. med som smakråd. Antal par skor som står i hallen hos oss, är alltid två ... ett par är mina det andra paret hans.
Min man han tycker om att handla kläder, det är han som får släpa in mig istället i butikerna  Han kan ta sig en tur till skräddaren om det är så att han vill ha nåt speciellt...medan jag har hittat Sköna Plagg på torget i Varberg men det är ju inte så ofta men det händer. Tycker inte om att prova o vill gärna ha tomt i affären om det är så...itab o engelsson där trivs jag att handla  Fast skor ja o handväskor det finns en del här o inte är alla dom min mans...
malcolm
09-12-2010, 14:54
Jag tycker det är ett nödvändigt ont att köpa kläder, mina T-shirts kommer från Biltema och likaså höstjackan. Strumpor och kallingar handlar jag på Kapp Ahl medan vinterjackan är köpt på Rusta, blir ett par (2) jeans varje år också men de köper jag på en jeansbutik i Stuvsta som i stort sett inte säljer något annat.
Maken handlade i helgen. 6 byxor, 4 skjortor, 12 strumpor, 4 kalsonger.
Allt för 2,100 kr i en välbekant herrbutik.
Nu var det ett BRA tag sen han ekiperade sig sist, men nu var han tvungen efter en rejäl viktändring.
Ang annonser, nja det lockar nog inte oss att handla, däremot att se vissa trender.
Farbror Blå
09-12-2010, 16:52
Köper kläder? Aldrig, när inte mina beundrarinnor bidrar med nåt plagg, går jag oftast naken
Överbölingen
09-12-2010, 17:00
Intressant värre. Jag avskyr att köpa kläder, skor underkläder och strumpor. Rusar in i en affär när behovet börjar bli ett problem. Rusar in och söker efter brallor, skjortor eller vad det nu är. Känner på kvalitén och tittar på prislappen hittar en bralla som känns rätt. Provar. Klämmer den inte alltför mycket om kaggen resp att de inte behöver kortas så köper jag. Besöket varar högst 5 min förutom ev kassakö. Ut! Fort! Jag blir galen. Däremot kan jag ägna en eftermiddag att inhandla ett plagg till min fru! (Utan sagda fru). Och det går nästan alltid hem. Så det så  . Men handlar aldrig åt mig själv när hon är med.
Eva-Helene
09-12-2010, 17:07
Meriona och Skruttis - ni är inte ensamma, jag köper skor bara om det är riktigt riktigt nödvändigt! Ft äger jag 7 par skor, 2 par vinterskor, 2 par finskor, resten sommar/inneskor. Guben däremot, han har (förutom arbetsskor) minst 15 par skor...fast han är "en riktig karlakarl"! En känsloman dessutom
ryss_борис
28-12-2010, 22:22
Tycker inte direkt det är diskriminerande. Finns väl värre saker att reta sig på.
Tycker det är ett jävla gnällande om diskriminering hit och dit i det här landet, när det i själva verket handlar om meningslösa saker, som kön på legogfigurer etc. Hade varit så mycket bättre att faktiskt åtgärda de stora, relevanta grejerna som förekommer, istället för att gnälla om varje liten småsak och på så sätt glänsa med sin dumhet.
OBS: Andra stycket var inte riktat till TS.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|