|
Själv bor jag på västkusten i Skåne har bara sett dessa:
Blåmes, Talgoxe, Bofink,Rödhake, Pilfink, Gråsparv och Koltrast.
Vi har blåmes,talgoxe,domherre,svartmes,nötväcka,trädkrypare,skata och en eller två till som jag inte kommer ihåg det är nog en fink som är ljusbrun
theseraphim
08-12-2010, 08:42
Talgoxar men nu gick grannkäringen ut så nu får det bli en skata också....
Huggorm
08-12-2010, 10:11
Talgoxe, blåmes, nötväcka, svartmes och domherre är vanligast. Ibland hälsar nötskrikan på, och då ser man hur stor den egentligen är i jämförelse med de andra
Ja nu rörde jag nog till det Nötväcka är nog samma som jag kallar trädkrypare? Det var nötskrika jag menade!
Huggorm
08-12-2010, 10:24
CITAT (Klint @ 08-12-2010, 10:13)  Ja nu rörde jag nog till det Nötväcka är nog samma som jag kallar trädkrypare? Det var nötskrika jag menade! Nötväcka och trädkrypare är två olika arter, men trädkryparen ser man mycket mer sällan. Den ser ut som en liten grå mus som kilar uppför trädstammarna
Den här är grå men den kryper neråt och har en ganska lång näbb...
Huggorm
08-12-2010, 10:33
CITAT (Klint @ 08-12-2010, 10:28)  Den här är grå men den kryper neråt och har en ganska lång näbb... Jamen då är det trädkrypare, den är ju känd för att både kunna klättra uppåt och neråt. Och näbben är väll ganska lång och böjd om jag inte kommer ihåg fel Edit: Gunilla har rätt, det är ju inte trädkryparen som klättrar neråt, det är ju nötväckan. Det stämmer dessutom bättre, eftersom det är en mycket vanligare fågel speciellt vid fågelborden
Ja men den ser jag nog dagligen  Jag försöker lära mej mer är med i sof och jag tycker det är så roligt och intressant med alla fåglar men som sagt är lite dålig på sorterna
Gunilla T
08-12-2010, 10:52
Det är nog bara nötveckan som kryper neråt, ingen annan fågel gör det.
Här har jag massor av fåglar varje dag, måste vara flera hundra när jag tittar i trädtopparna ;
Nötväcka, talgoxe, blåmes, nötskrika, skata, domherre, gulsparv, koltrast, pilfink, svartmes, entita, större hackspett, trädkrypare och någon enstaka gång har jag sett mindre hackspett, gröngölingen kan man också få syn på ibland. Tyvärr inga grönfinkar på tre år. Hade massor av dem tidigare men de drabbades av en mycket plågsam sjukdom trichomonas? och har inte återkommit.
Huggorm
08-12-2010, 10:56
Mina koltrastar flyttar på vintern, men dyker upp igen på våren så fort snön smält bort. Saknar dom lite.
Jag har bl a Stjärtmes, Tofsmes, Stenknäck, Steglits, Domherrar, Nötskrika, Entita, Svartmes, Grönsiska, Pilfink, Bergfink, Hackspett och en hel del till. Jag för bok varje vinter, det är så roligt!
Gunilla T
08-12-2010, 11:06
CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 10:56)  Mina koltrastar flyttar på vintern, men dyker upp igen på våren så fort snön smält bort. Saknar dom lite. Ja, koltrasten är ju en egentlig flyttfågel men har mer och mer satsat på att övervintra här. Det finns ju risker med allt, flyttning är ett risktagande men även att bli stannfågel. De har det ganska svårt så jag matar dem med äpplen, russin, ärter och majs. I fjol lurades stora flockar björktrastar att stanna kvar här, dels den långa varma hösten och sedan mängden med rönnbär. Sedan när vintern kom så plötsligt blev det mycket besvärligt. Flockar på flera hundra fåglar satt här i rönnbärsträden i snöstormen, tror inte att de överlevde.
Jamenvisst är det nötväckan som finns vid vårt fågelbord
Här kommer talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar, koltrastar, nötväckor, nötskrikor, större hackspett och någon enstaka svartmes och domherre. Samt rådjur, harar och ibland älgar.  Olle
Ingela i Segersberg
08-12-2010, 11:45
Vi har talgoxe, blåmes, entita, svartmes, pilfink, grönfink, gulsparv, nötväcka, nötskrika, domherre och tofsmes
Myosotis
08-12-2010, 12:36
Än så länge bara talgoxe, blåmes, entita, talltita, nötväcka, domherre, koltrast, rödhake, gulsparv och nötskrika. Man kan ju alltid hoppas på några fler, någon svartmes och större hackspett hittar säkert hit och jag har hört grå- och grönsiska. Sidensvans har flygit över men de går nästan aldrig ner här. Det är inget bokollonår så bo- och bergfinkarna är någon annanstans. Har inte sett några stenknäckar eller grönfinkar på jättelänge  CITAT (Ingela i Segersberg @ 08-12-2010, 11:45)  tofsmes avundsjuk. Här kommer de aldrig fram ur skogen, men jag har sett dem utnyttja vildsvinsmatningar.
Så kul att läsa fågeltrådarna, tänk vad man lär sig.
Jo, förutom blåmes, talgoxe så har vi även nötväcka och gulsparv utanför just nu, smaskande på havre och solrosfrön.
Blir så mycket roligare när man kan namnen på dom.
Meriona
08-12-2010, 13:04
Jag har nog som ni andra, en rödhake, ett koltrastpar, talgoxar, blåmesar och nån nötväcka. Men jag utfordrar inte med frön.
Ett par skator också.
Eva i Skåne
08-12-2010, 15:16
Det är ganska mycket samma sorter hos oss läser jag, men sen en del lokala variationer. Stenknäck har jag sett för första året vid mitt fågelbord och domherrarna överraskade med att komma redan för ett par veckor sedan när snön kom. Vissa vintrar ser jag dom inte alls. Sen har jag också sett nötväckan som är lite ovanlig vid mitt fågelbord. Några grönfinkar har jag, men jag har undrat över att dom är så få, men nu fick jag förklaringen i Gunillas inlägg. Tråkigt med sjukdomen, men vid fågelbordet är det mer lagom antal av dom nu. Dom är annars ganska aggressiva tycker jag och håller sig lite väl mycket framme.
Alltså: blåmes, talgoxe, pilfink, grönfink, rödhake, domherre, bofink, stenknäck, nötväcka, koltrast, skata, råka.
Gunilla T
08-12-2010, 15:40
Så glad jag blir Eva över dina grönfinkar! De finns tydligen på sina håll här i Sverige men i Mälardalen finns de inte.
...och så glömde jag nämna sparvhöken. Den kommer regelbundet eftersom matplatserna är uppdukade med småfåglar. Jag har gjort det lite svårare för den genom att sätta småfågelmaten i skydd av buskar och träd. Talgbollarna och nötautomaterna hänger jag alltid i granar och för markätande fåglar blir det under någon buske.
Ingela i Segersberg
08-12-2010, 16:34
CITAT (Myosotis @ 08-12-2010, 12:36)  Än så länge bara talgoxe, blåmes, entita, talltita, nötväcka, domherre, koltrast, rödhake, gulsparv och nötskrika. Man kan ju alltid hoppas på några fler, någon svartmes och större hackspett hittar säkert hit och jag har hört grå- och grönsiska. Sidensvans har flygit över men de går nästan aldrig ner här. Det är inget bokollonår så bo- och bergfinkarna är någon annanstans. Har inte sett några stenknäckar eller grönfinkar på jättelänge  avundsjuk. Här kommer de aldrig fram ur skogen, men jag har sett dem utnyttja vildsvinsmatningar. Fast jag har bara 2 st, trots att storskogen börjar precis bakom huset.
CITAT (Olle A @ 08-12-2010, 11:33)  Samt rådjur, harar och ibland älgar.  Olle I FÅGELBORDET ??? "Mina" rådjur, Olle, smaskar jobbets äpplen och päron, men inte från fågelbordet ... Här har jag annars en del av de fåglar alla nämner, men kan fortf inte se riktig skillnad på grön / gulsparv. Nån av dem har jag i ganska stora mängder iaf. Annars, nötväcka, nötskrika, koltrast, blåmes, talgoxe, hackspett (större, har jag precis lärt mej), skata, korp (fast h*n sitter bara uppepå en telefonstolpe och kollar ...), domherre, nån liten bullig typ med lång stjärt (kanske stjärtmes ?), har jag glömt nån ? Det känns så .... Jo, en liten brun en, med rödaktigt bröst, bofink ?? Sidensvansarna är inte här, förra året kom några gäng, åt upp rönnbären, sen svischade de vidare, men än har jag inte sett till dem. Det kan bero på att det inte FINNS några rönnbär här i år !?
Inte I fågelbordet, men visst är de förtjusta i solrosfrön!  [attachment=56741:R_get3.jpg]
Fast man kan ju alltid försöka...
[attachment=56742:R_djur.jpg]
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|