evarina
Jag har alltid haft blomma för dagen i min spaljé (spaljén kan vinden tyvärr blåsa rakt igenom), men den verkar inte trivas särskilt bra. Krasse verkar inte heller trivas hos mig, men det berodde nog mest på för lite plats och skadeinsekter.
Någon som har ett tips om en växt som klättrar som bildar en ganska tjock/lummig grönska och som tål vind? Den får gärna ha vackra blommor.

Ska man ge fjärilskrassen ett nytt försök?
/E
Anna-C
Då tycker jag du ska prova Klockranka (Cobea scandens), finns med både blålila och vita klockor.
Blommar sent, inte förrän slutet augusti och sen hela hösten, men lummig blir den!! Och vind tål den.

Ska du så den själv är det hög tid att göra det nu.

Klockranka
evarina
Varför måste man starta så tidigtr med den? Har du någon erfarenhet av det Anna-C? Jag har läst allt från februari till maj nu...
/E
Magndani
evarina!
Försök med "Arkitektens dröm" d v s Silverregn, som växer snabbt och får vita blomklasar. Jag tror att en går bra i de flesta odlingszoner i Sverige. Försöka duger!

Magnadani
Anna-C
CITAT (evarina @ 08-02-2004, 19:12)
Varför måste man starta så tidigtr med den? Har du någon erfarenhet av det Anna-C? Jag har läst allt från februari till maj nu...
/E

Att man startar tidigt med den är nog mest för att den ska hinna blomma före vintern! Så har jag iaf uppfattat det.
Otroligt tacksam är den på spalje! Men man måste förstås plantera "några stycken". En planta ger inte vad jag tror du drömmer om, men ett antal plantor kan nog bli precis så bra som du önskar.
Jag brukar blanda upp mina med Luktärter och Blomman-för-Dagen för att ha blomning under sommaren.
evarina
Kul, jag hade också tänkt blanda med blomma för dagen.
Hur stora krukor behöver de?
/E
carolyn
Hej alla!

Jag köpte Klockranka på torget på försommaren, två plantor.
Dessa grävde jag ner i rabatten invid en av knutarna på min kolonistuga, det vart helt underbart! De bredde verkligen ut sig över nästan en hel vägg, tycker de har ett väldigt vackert växtsätt. Blommade sent som sagt men även bladen är jättefina.

Hej
Anna-C
Hmmm........jag vet inte hur stor kruka de behöver eftersom jag alltid sätter dem i rabatten vid en spaljé. wink.gif
Men jag skulle nog säga att de behöver den största tänkbara kruka du kan ha på platsen. Om ett helt gäng "slingrisar" ska ner i samma kruka vill det till att den kan "göda & föda" dem hela sommaren. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon