|
Varje gång nötskrikan kommer till vårt fågelbord gömmer sig de andra småfåglarna. Är de rädda för nötskrikan? Då fasantuppen, som är mycket större, kommer reagerar de inte alls. Jag har visserligen läst att nötskrikan tar fågelägg och även ungar under sommaren.
Huggorm
08-12-2010, 10:39
Samma här, de andra fåglarna gömmer sig eller är åtminstone väldigt vaksamma. Den kan ju ta både ägg och ungar, och den är ju såpass stor att den nog skulle kunna ta en blåmes också. Men det krävs nog ett bra tillfälle för att den skall göra sig besväret
Gunilla T
08-12-2010, 10:59
Småfåglar skräms av stora vingar, även skatan blir de rädda för. Nötskrikan, precis som skatan och hackspetten plundrar småfågelbon om de kommer år. Däremot har jag aldrig sett eller hört att de tar vuxna fåglar, de är nog inte tillräckligt snabba skulle jag tro.
Myosotis
08-12-2010, 12:23
CITAT (cato @ 08-12-2010, 10:37)  Då fasantuppen, som är mycket större, kommer reagerar de inte alls. Mycket intressant iakttagelse. Jag har inte fasan här och har aldrig tänkt på att småfåglar gör skillnad på fasan och nötskrika. Men det kan lika gärna bero på att fasanen kommer gående på marken medan nötskrikan kommer uppifrån som en rovfågel. Småfåglarnas liv hänger på att de reagerar snabbt när sparvhöken kommer så jag tror att de helt enkelt inte tar sig tid att artbestämma den utan bara reagerar instinktivt "stor fågel uppifrån - göm dig fort". Jag tror inte att nötskrikan klarar av att ta friska fåglar.
Instämmer med Myosotis förklaring.
Jag har min fågelmatning väl synligt från datafönstret. Massor med fåglar av allehanda slag. Emellanåt gör sparvhöken sina räder där. Alla småfåglarna är ganska nervösa av sig, och flyger upp/iväg för minsta lilla rörelse som kan vara en annalkande sparvhök. De flyr först och frågar sen, de stannar inte kvar och grunnar på saken. De som gör blir kvar ganska länge som en fjäderhög på marken ...
Här flyr alla småfåglar förutom talltitan, när nötskrikan kommer ... den stannar lugnt kvar och äter. Knepigt ... eftersom den är så mycket mindre än t.ex grönfinken, som flyr.
Myosotis
09-12-2010, 12:40
CITAT (netha @ 09-12-2010, 08:57)  Här flyr alla småfåglar förutom talltitan, när nötskrikan kommer ... den stannar lugnt kvar och äter. Också mycket intressant. Är det alltid så med dina talltitor eller verkar det vara en individ som beter sig så? Ofta ser man att när alla lyfter nervöst så sitter det en gulsparv kvar och gör sig osynlig, jag har alltid undrat om det är en särskilt svag eller hungrig individ som är beredd att ta större risker med sparvhöken för att den mest överhängande risken är att svälta ihjäl kommande natt.
Fågelvägen
09-12-2010, 12:49
CITAT (netha @ 09-12-2010, 08:57)  Här flyr alla småfåglar förutom talltitan, när nötskrikan kommer ... den stannar lugnt kvar och äter. Knepigt ... eftersom den är så mycket mindre än t.ex grönfinken, som flyr. netha, du tänker väl på nötväckan?  Nötskrikan är betydligt större än grönfinken.
CITAT (Myosotis @ 09-12-2010, 12:40)  Också mycket intressant. Är det alltid så med dina talltitor eller verkar det vara en individ som beter sig så? Ofta ser man att när alla lyfter nervöst så sitter det en gulsparv kvar och gör sig osynlig, jag har alltid undrat om det är en särskilt svag eller hungrig individ som är beredd att ta större risker med sparvhöken för att den mest överhängande risken är att svälta ihjäl kommande natt. Ingen aning om det är samma talltita som alltid blir kvar ... vi har några st som kommer varje dag. CITAT (Fågelvägen @ 09-12-2010, 12:49)  netha, du tänker väl på nötväckan?  Nötskrikan är betydligt större än grönfinken. Det är nötskrika. Jag menade att grönfinken som ju är så mycket större än talltitan, flyr, medan titan är kvar.
Fågelvägen
09-12-2010, 13:05
Aah, sorry netha! Jag läste väl slarvigt. Trevligt att du har talltitor. Hos oss har jag aldrig sett dem.
Hur ser man skillnad på entita och talltita tycker dom är väldigt lika!
evelina
09-12-2010, 14:05
Titta på dessa bilder, hättan den svarta är olika på dem. Entita [attachment=56747:entita_UF.jpg]
Talltita [attachment=56748:talltita.jpg]
Jösses det var inte mycke skillnad, hur ska man hinna se det när den susar förbi  tack för bilderna.
Ingela i Segersberg
09-12-2010, 14:34
CITAT (evelina @ 09-12-2010, 14:05)  Titta på dessa bilder, hättan den svarta är olika på dem. Entita [attachment=56747:entita_UF.jpg]
Talltita [attachment=56748:talltita.jpg] Kanonfina fågelbilder, Evelina
Talltitan är orädd, den sitter kvar i rönnen , bara nån dm ifrån, när man fyller på fröautomaterna. Direkt när man öppnar dörren så börjar den "prata" ... tii ti tii
Huggorm
09-12-2010, 15:45
CITAT (evelina @ 09-12-2010, 14:05)  Titta på dessa bilder, hättan den svarta är olika på dem. Entita [attachment=56747:entita_UF.jpg]
Talltita [attachment=56748:talltita.jpg] Hoppsan, det där trodde jag var svartmes. Jag hade något sådant vid fröautomaten för några veckor sedan, men inte nu längre. Synd dom försvann innan jag fick gjort en verklig indentifiering, men de kanske kommer tillbaka. Väldigt orädda var dom i alla fall, satt kvar i trädet medan jag fyllde på frön.
Man känner igen svartmesen på att den har en vit (långsmal) fläck i nacken, mitt i det svarta! Men det gäller ju att hinna se det ....
Myosotis
09-12-2010, 16:55
CITAT (evelina @ 09-12-2010, 14:05)  ...hättan den svarta är olika på dem... Omöjligt att se i fält tycker jag, har aldrig ens brytt mig om att lära mig den skillnaden. Talltitan hat ett vitt fält på vingen som bildas av armpennornas vita ytterkant, det brukar vara lätt att se. Lättast är det att skilja dem på lätet, talltitan låter dedede, entitan pizjä. Här är entitan vanligast och ganska orädd, talltitorna vågar sig sällan fram och är lite skyggare, så det beror på var man bor.
Gossen Ruda
09-12-2010, 17:51
Beträffande skrämselfåglar. Idag skulle jag filma några sidensvansar som satt i grannens äppleträd. Hade precis tryckt på startknappen när hela flocken på över 50 individer lyfte och försvann i ett stort virrvarr. Orsaken var troligen två duvor som kom flygande lågt över träden.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2010, 17:51)  Beträffande skrämselfåglar. Idag skulle jag filma några sidensvansar som satt i grannens äppleträd. Hade precis tryckt på startknappen när hela flocken på över 50 individer lyfte och försvann i ett stort virrvarr. Orsaken var troligen två duvor som kom flygande lågt över träden. Knepigt. Här har vi åtta duvor som lever året runt vid värmeverkets spillvärmevattenränna som rinner en bit härifrån. Duvorna flyger ofta hit och över hustaket ... inte en småfågel bryr sig om dem ... de sitter kvar och pickar frön och talg och nötter. Trodde att det var så överallt ... att småfåglar inte var rädda för duvor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|