Lilla hjärtat
Hej!

Är det någon som vet om paradisfågelträd går att övervintra svalt? Nu står det i vardagsrummet där det är ritkgit varmt och ljust (för årstiden). Det verkar trivas, men katten älskar plantan och kommer snart att ha tuggat i sig mitt lilla träd. Funderar på om jag kan ställa det i boden där det är cirka tio grader.

Vänligen
//Linda
Bassam
Hej

Det går inte.

H:Bassam

aldo
Så här säger Blomsterlandet :kan övervintra i 5-6C och då vattnas sällan .

Alltså kan du flytta den till garaget för jag tror inte katterna bör äta av den .
http://www-v2.sp.se/energy/ffi/vaxter.asp

Jag har stora paradisträd som jag "överlever " lite vid sidan om p g a storleken och de trivs
när det är c:a+ 10-12 C .Men inte kallare än+ 8C tycker jag

Lycka till !
Kryddan03
CITAT (aldo @ 08-12-2010, 20:59) *
Så här säger Blomsterlandet :kan övervintra i 5-6C och då vattnas sällan .

Alltså kan du flytta den till garaget för jag tror inte katterna bör äta av den .
http://www-v2.sp.se/energy/ffi/vaxter.asp

Jag har stora paradisträd som jag "överlever " lite vid sidan om p g a storleken och de trivs
när det är c:a+ 10-12 C .Men inte kallare än+ 8C tycker jag

Lycka till !

Du tänker inte på Crassula ovata som kallas för Paradisträd?
Paradisfågel träd - Caesalpinia (antar jag, Lilla hjärtat?) - är något annat.

Lilla hjärtat,
PM:a Flaxss. Han har eller åtminstone haft en variant och tydligen testat härdigheten. Hittade den här tråden: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=47414# (se inlägg #16)
aldo
Ok ,Paradisträd tänker jag på :-(
Erland
Crassula ovata klarar utan vidare 5 grader om den hålls helt torr. Förmodligen kan den nog även tåla några minusgrader under kort tid.
Kryddan03
CITAT (Erland @ 10-12-2010, 23:26) *
Crassula ovata klarar utan vidare 5 grader om den hålls helt torr. Förmodligen kan den nog även tåla några minusgrader under kort tid.

Kruxet är väl bara att det inte är Crassula ovata TS frågar om. wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Erland @ 10-12-2010, 23:26) *

i sverige vet jag att min inte tålde frost, vet inte exakt vad det blev den natten jag glömde min stora gamla planta ute, men det var strax under 0c -1c -2c nånting. den frös ner helt och hållet och dog senare. annars mår dom bara bra av att övervintra torrt och svalt +5c +10c (torka och kyla främjar blomning).

annars har jag läst på nätet att den tål frost ner till -3c -6c. men nog inte här.

sorten gollum tål faktiskt kyla ganska bra, min gör det iallafall. den hade jag i höstas ute i flera nätter nära noll och strax under. men mitt vanliga paradisträd tar jag in innan nätterna blir frost. men ner till +1c tål den utan problem. mitt brokbladiga paradisträd tas in innan det går under +5c.

fast nu ska jag inte skriva mer om dessa.

CITAT (Kryddan03 @ 08-12-2010, 21:39) *
PM:a Flaxss. Han har eller åtminstone haft en variant och tydligen testat härdigheten. Hittade den här tråden: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=47414# (se inlägg #16)

ja det var länge sen det, då jag testade som en galning giggle.gif

i mitt inlägg skrev jag upp både vad jag hittat på nätet och utsatt växterna själv för. det var väl kul att testa men det kostade ju en del.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lilla hjärtat @ 08-12-2010, 11:42) *
Hej!

Är det någon som vet om paradisfågelträd går att övervintra svalt? Nu står det i vardagsrummet där det är ritkgit varmt och ljust (för årstiden). Det verkar trivas, men katten älskar plantan och kommer snart att ha tuggat i sig mitt lilla träd. Funderar på om jag kan ställa det i boden där det är cirka tio grader.

Vänligen
//Linda

dom jag har nu tar jag in strax innan första frost men det är arten[i] [/i]Caesalpinia mexicana som jag har som inte tål kyla så bra (här, vet jag nu) så dom tar jag in innan det blir frost, dock en lätt frostnatt dör dom inte av oftast, om det gäller stora plantor i stora krukor,

men Caesalpinia pulcherrima - Påfågelsträd den som du har är också ganska känsliga för kyla, kan i usa växa upp till usda zon 8 (ca -12c på vintern som medellägsta) men där fryser dom ner vid frost och återväxer från stambasen/rötterna. så för din art rekommenderar jag att ta in strax innan första frostnatt. om du nu odlar den ute under den frostfria perioden. annars går det bra att övervintra den svalt ca +5c +10c, men under +5c behövs inte. gärna extraljus även om den står svalt. lysrör (kallvita eller med blåa/lila/röda färger) eller lågenergilampa över med hög watt. även om den står varmt är det viktigare med extraljus. mina C.mexicana står under lysrör sylvania aquastar tända 16-18timmar och mår bra.

en annan sak, Caesalpinia gilliesii - Paradisfågelsträd, läser jag just nu på davesgarden där den klarat (överlevt) vintrar på -23c, men det är ju i usa det.

Kryddan03
CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 00:00) *
ja det var länge sen det, då jag testade som en galning giggle.gif

i mitt inlägg skrev jag upp både vad jag hittat på nätet och utsatt växterna själv för. det var väl kul att testa men det kostade ju en del.

Jag blev i alla fall full av beundran över din idoghet! biggrin.gif
Lilla hjärtat
Åh, nu önskar jag att jag hade flera så att jag kunde testa mig fram. Jag vet ju inte ens riktigt vilken sort jag har, eftersom jag tog frö från en buske och bara hade bilden att gå på när jag kom hem. Så här ser "mamman" ut. Det bästa kanske vore om jag hittade en plats í samma läge och samma temperatur där katten inte kommer åt trädet. Ska fundera på om jag kan få till det ...

Tack för alla tips!
//Linda
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lilla hjärtat @ 11-12-2010, 08:14) *
Åh, nu önskar jag att jag hade flera så att jag kunde testa mig fram. Jag vet ju inte ens riktigt vilken sort jag har, eftersom jag tog frö från en buske och bara hade bilden att gå på när jag kom hem. Så här ser "mamman" ut. Det bästa kanske vore om jag hittade en plats í samma läge och samma temperatur där katten inte kommer åt trädet. Ska fundera på om jag kan få till det ...

Tack för alla tips!
//Linda

skrev ju fel innan i mitt inlägg läste inte noga, det du har är en Caesalpinia gilliesii Paradisfågelsträd, den som tål lite mer kyla än de andra. vet inte varför jag läste ditt paradisfågelträd som påfågelsträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon