CITAT (Lilla hjärtat @ 08-12-2010, 11:42)

Hej!
Är det någon som vet om paradisfågelträd går att övervintra svalt? Nu står det i vardagsrummet där det är ritkgit varmt och ljust (för årstiden). Det verkar trivas, men katten älskar plantan och kommer snart att ha tuggat i sig mitt lilla träd. Funderar på om jag kan ställa det i boden där det är cirka tio grader.
Vänligen
//Linda
dom jag har nu tar jag in strax innan första frost men det är arten
[i] [/i]Caesalpinia mexicana som jag har som inte tål kyla så bra (här, vet jag nu) så dom tar jag in innan det blir frost, dock en lätt frostnatt dör dom inte av oftast, om det gäller stora plantor i stora krukor,
men Caesalpinia pulcherrima - Påfågelsträd den som du har är också ganska känsliga för kyla, kan i usa växa upp till usda zon 8 (ca -12c på vintern som medellägsta) men där fryser dom ner vid frost och återväxer från stambasen/rötterna. så för din art rekommenderar jag att ta in strax innan första frostnatt. om du nu odlar den ute under den frostfria perioden. annars går det bra att övervintra den svalt ca +5c +10c, men under +5c behövs inte. gärna extraljus även om den står svalt. lysrör (kallvita eller med blåa/lila/röda färger) eller lågenergilampa över med hög watt. även om den står varmt är det viktigare med extraljus. mina C.mexicana står under lysrör sylvania aquastar tända 16-18timmar och mår bra.
en annan sak, Caesalpinia gilliesii - Paradisfågelsträd, läser jag just nu på davesgarden där den klarat (överlevt) vintrar på -23c, men det är ju i usa det.