Full version: Vår okända ros
pleximaster
Hittade bilder som svärfar tagit i vår trädgård, (Vi två planerar en eventuell bok för framtiden). Bland dessa hittade jag bilder påvår okända ros som jag nämnt här tidigare. (Edit: Det är min svärfar som tar så fina bilder!)

Det är två stycken väldigt kraftfulla gamla klättrande rosor. När vi köpte huset var vissa revor 9-10 meter långa! Enligt hörsägen ska dessa varit planterad när huset byggdes på 1870-talet. På en tavla från 1920 talet finns 6 stycken rosor, tre på var sida gången var av två plantor stämmer perfekt med de kvarvarande rosorna. Den har lila-blå-rosa ton (bleks med tiden i solen). Knopparna ser ofta lite svedda ut i kanten innan de slår ut och blommorna slår ofta ut assymetrskt. Blommar bara en gång, mycket friska blad. Både Bengt Mattson i Dalby och Lars-Åke Gustavsson har sett rosen men inte kunnat säga vad det är för sort exakt. Den provodlas nu i POM.

Är det någon här som har förslag på vad det kan vara?

mvh plexi

100630 Värpinge_083 besk niv ik om.jpg

100630 Värpinge_085 besk niv ik om.jpg

100630 Värpinge_087 besk niv om.jpg

100630 Värpinge_077 besk niv ik om.jpg

100630 Värpinge_078 besk niv ik om.jpg

100630 Värpinge_079 besk niv om.jpg

100630 Värpinge_072 besk niv ik.jpg

100630 Värpinge_065 besk niv.jpg

100630 Värpinge_067 besk niv.jpg

100630 Värpinge_062 besk niv ik.jpg
svennis
NY ROS!!
Den skulle fler villa ha i sin trädgård.
Nätta knoppar.
Mycket taggar?
Kajsa
Habegäret gick i topp ! Om den provodlas inom POM kommer du säkert få ett namn på den med tiden. Kanske gissar på en Centifolia ros, men om experterna tvekar hur ska vi klara det, sa dom ev. vilken grupp den tillhör ?
En dag kanske vi får köpa din ros, det är väl det som är meningen med POM projektet att en del gamla rosor ska förökas, säljas för att leva vidare.
renate
Jag kan naturligtvis inte ger dig ett svar,men det låter väldigt spännande med en ros som vuxit så länge i din trädgård.Fina bilder på en fin ros med lustiga knoppar.Så småningom kan vi kanske köpa sin ros.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon