Full version: Upplyst växthus
ogräset
Hejsan!

Ville bara visa mitt växthus upplyst i vinterskrud, visst är det underbart när snön ligger vit på taken. Har precis varit inne i växthuset och vattnat mitt olivträd och några andra växter.

Ha en mysig vinter!

Mvh Birgitta smiley_small_hug.gif

Växthus.jpg

Helen i Piteå Zon 5
Ser supermysigt ut med all snö runtomkring yes.gif
Tänk vilken lycka att kunna gå in vintertid i sitt växthus för att se till sina växter....'lyllo du'
sqrulan
Håller verkligen med Helen, lyllos du!!! Så mysigt och underbart skulle jag med vilja ha det! wub.gif
malcolm
Lite pepparkakshus över det hela. tummenupp.gif
Iren
Ja så mysigt det ser ut! Verkligen en prydnad även på vintern och det är väl kul!!
Nettan8
Mkt vackert,, se upp så det inte blir för tungt bara!!!
blomkronan
Så mysigt tummenupp.gif Varje årstid har sin... även om vi nu inte kan odla i våra växthus, så kan vi njuta av dom ändå biggrin.gif
Jag måste oxå fixa lite mys belysning i mitt växthus...
Kullatorpet
Vilken bild !! Detta fick mej nu att bestämma mej för ngn sorts vinterbelysning i mitt nya växthus till nästa vinter.
ogräset
Hejsan!

Jag har gjort det enkelt för mig, har haft 2 st 10 meters ljusslingor i taket. Det har funkat i flera år har det även på sommaren med en timer. Det skarpa ljuset som lyser är en vanlig lampa som står i olivträdets kruka, bara för att värma lite. Har fått väldigt mycket positivt från grannarna, de gillar det.
Har många ljusa ideér här är min stad i ljus.

Mvh Birgitta coolgleam.gif

Miniatyr-jul-stad Flitens lampa lyser i den lilla byn...

Louisen
Jättefina, både växthuset och småhusen! yes.gif En fråga: För att övervintra olivträdet i växthuset - vilken temperatur har du som lägst i växthuset? Har du någon ungefärlig uppfattning om vad uppvärmningen kostar?
ogräset
Hejsan!

Ett svar till Louisen, för att övervintra olivträdet har jag klätt in en del av växthuset med bubbelplast. Där har jag också en frostvakt och en lampa som jag har ställt på jorden i krukan, Temperaturen brukar ligga på ca 5 grader. Det brukar räcka men den här vintern är jag tveksam, det har varit kallt så länge. Än så länge ser olivträdet ut att må bra, men jag vet inte hur länge det orkar stå emot kylan. Det är alldeles för stort att ta in. Har ingen aning om vad uppvärmningen kostar.

Så håll tummarna att olivträdet klarar sig.

Varma hälsningar Birgitta sweatingbullets.gif
Louisen
Tack för svaret! Ja vi håller tummarna, det ska säkert gå!! När jag var ca 11 år planterade jag ut ett flera år gammalt apelsinträd, rätt ner i gräsmattan på vårt sommarställe på småländska höglandet (zon 4 tror jag). Det överlevde en eller två vintrar, ändrade utseende till en mer karg variant med små blad. Ibland är det kul att inte veta för mycket utan bara göra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon