Peztis
Idag har skolan visst varit stängd för en jag känner som bor i Canada, strax norr om Toronto.

Och då tänkte jag på att jag som bor i Stockholmsområdet har aldrig varit med om att skolan har stängt pga snö eller kyla.

Har ni det? Och var i Sverige bor ni då? Hur mycket snö eller kallt var det?
Meriona
Förra året stängde ganska många skolor här i Trollhättan med omnejd pga extrema snölaster på taken, det rasade ett antal tak i området. Skolorna var stängda till dess att taken skottats. I år har inget sånt inträffat ännu.
mojan
Min skola i södra Sverige stängde en gång ca 1968. Jättemycket snö och det var inte många som kunde ta sig till skolan den morgonen.
abbbe
Nej nej aldrig hört eller upplevt det på lite mer modernare tid smile.gif
Noak
Vi hade skolor stängda p.g.a. risk för att taken skulle falla in, på en skola föll det in, förra vintern. Jag minns också en dag veckan före påsk -77 (eller kanske- 78), då var skolorna stängda för snöns skull.
Anki på Öland
När fåken kommer till ön är skolorna stängda, då är det omöjligt att ta sig fram. Då är det bara hemtjänsten som åker runt, ofta med hjälp av bandvagnar eller liknande.
titti49zon6
Har jag aldrig varit med om varken själv eller att mina barn varit hemma pga snö och jag har bott här
uppe i norr i hela mitt liv.
Meriona
Titti, hur ofta rasar taken på offentliga byggnader uppe hos er? Jag är seriöst intresserad, eftersom jag jobbar i byggbranschen och det är olika krav på hållfastheten vad gäller lasterna på tak i olika delar i landet. Här nere är det uppenbarligen dags för omvärdering då taken rasar. Vi har inte längre Sydsverige-snömängd utan nåt helt annat.
malcolm
Minns en dag på 60-talet när vi bara var tre elever i klassen som kommit till skolan men inte fick vi gå hem för det inte, har dock aldrig varit med om att skolan har varit stängd pga. snö eller liknande.
EsterM
Fredag 17 november 1995 var alla skolor och de flesta arbetsplatserna i Göteborg stängda pga snö.
Åsa, mälardalen zon 2
Några gånger har skolorna varit stängda här p.g.a besparingar = man har dragit ner värmen kraftigt under lov och sedan har man inte lyckats värma upp skolorna igen tills eleverna kommer och hur kallt som helst får det inte vara i klassrummet.
titti49zon6
Meriona, vad jag kommer ihåg så händer det inte så ofta och då har det varit t.ex. tak över ingångar på nybyggda fastigheter som det som hände i Haparanda förra året och då var det inte mycket snö på taket.
Sen gar det varit rasskydd som varit dåligt förankrade men att hela tak rasat, jo förresten i Luleå rasade taket på den nyrenoverade tillbyggnaden till B-hallen på COOP arena på grund av att dom inte skottat taket i tid.
Skolor och andra offentliga byggnader försöker man skotta i tid.
theseraphim
CITAT (Peztis @ 08-12-2010, 21:10) *
Idag har skolan visst varit stängd för en jag känner som bor i Canada, strax norr om Toronto.

Och då tänkte jag på att jag som bor i Stockholmsområdet har aldrig varit med om att skolan har stängt pga snö eller kyla.

Har ni det? Och var i Sverige bor ni då? Hur mycket snö eller kallt var det?

Här i Uddevalla stängde alla skolor plus att alla uppmanades att stanna hemma från jobbet såvida de inte kunde promenera dit, detta var runt 95 om jag inte minns helt fel.
aanderss
je en gång på 80 talet stängde skolorna i svalöv och de var en fredag minns jag
Whiskuchi
Snöstormen -95 stängde skolorna här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon