Ingrid Zon3
08-12-2010, 21:24
Min man har kommit med idén att vi ska ha "räkbomb" på nyår. Låter bra i o f s men vad är det för något? Jag har googlat efter recept men inte hittat nåt som verkar motsvara förväntningarna. Mycket räkor och dill ska det tydligen vara.
Är det någon som har ett recept? eller åtminstone en idé om vad det är?
Meriona
08-12-2010, 21:46
Nej räkbomb har jag aldrig hört talas om. Det är inte den gamla hederliga Räkcocktailen han tänker på?
Eva i Skåne
08-12-2010, 21:59
Jag tänker på smörgåstårta med mycket räkor, men vet inte
malcolm
08-12-2010, 23:05
Detta hittade jag mha. google:
[attachment=56740:untitled.bmp]
4 port
200 gr philadelphiaost
2 dl crème fraiche
1 finhackad rödlök
svartpeppar
50 gr löjrom
500 gr räkor med skal
10 skivor formfranska
Blanda philadelphiaost och crème fraiche försiktigt med rödlök och lite svartpeppar. Om man rör för mycket blir det rinnigt. Då kan man ha det som dressing istället. Lägg röran i en liten skål klädd med plastfilm. Låt stå en stund i kylskåpet. Lägg bomben på ett serveringsfat med löjrom på och räkorna runt omkring. Dekorera med gräslök. Servera med nyrostat bröd skuret på diagonalen. Den här gången halverade jag receptet och lade hälften av blandningen i en kaffekopp. Havskräftan var ett impulsköp vid fiskbilen.
Jag har ätit en jättegod det var som en pate tror der var grädde fiskbullar dill och räkor ska se om jag inte kan få tag på receptet!
Är inte säker på att det är exakt den jag åt men det är vad hittar
Kan det vara nåt i denna stil? den jag åt var gjord i en skål då blir det ju en "bomb"
Ingredienser
2 paket krabbmixpinnar
500 g oskalade räkor
4 hårdkokta ägg
1 gul lök
2 paket röd stenbitsrom
4 dl creme fraich
2 msk majonäs
2 msk finhackad dill
Salt
Vitpeppar
6 gelatinblad
4 msk citronsaft
Gör så här
Mixa de 4 översta ingridienserna i en matberedare.
Blanda med de övriga.
Lägg gelatin i vatten och smält det sedan i citronsaften.
Blanda i det.
Klä en brödform med plastfolie och fyll med smeten.
Låt stå i kylen över natten.
Går utmärkt att frysa.
Detta hittade jag på matklubben.se
theseraphim
09-12-2010, 10:17
CITAT (Ingrid Zon3 @ 08-12-2010, 21:24)

Min man har kommit med idén att vi ska ha "räkbomb" på nyår. Låter bra i o f s men vad är det för något? Jag har googlat efter recept men inte hittat nåt som verkar motsvara förväntningarna. Mycket räkor och dill ska det tydligen vara.
Jag tänker mest på räkcocktail dvs räkor blandat med bla dill, rom och creme fraiche mixat med majonäs.
Kryddan03
09-12-2010, 20:16
CITAT (Ingrid Zon3 @ 08-12-2010, 21:24)

Räkbomb är väl den där typ mindre, runda smörgåstårtan med en massa räkor, ägg och dill som man kan köpa på ICA? Den kanske finns på flera ställen också, men jag har bara sett den på ICA.
Ingrid Zon3
12-12-2010, 18:57
Tack för recept och tips!
Gissar att något reklamblad från ICA kan ha varit inspirationen. Vi får se vad det blir, men inte ska det bli någon färdigköpt smörgåstårta på nyårsafton... tror jag.
evelina
12-12-2010, 20:03
Den här brukar jag göra.
Ostbågstorn till förrätt för 5 personer.
En jättegod och annorlunda förrätt. Lite pysslig att göra men väcker absolut stor beundran när den står på bordet.
Vill man göra det enkelt för sig struntar man i att göra röran och köper färdig Skagenröra eller Ishavsröra.
Ingredienser
3 dl crème fraiche
3 blad gelantin
150 g skalade räkor
1 schalottenlök
1 ½ msk gräslök
1 ½ msk dill
1 msk dijon senap
½ tsk salt
1 krm peppar
½ citron
15 tunna skivor formbröd
Garnering:
1 dl crème fraiche
5 dl krossade ostbågar
50 g röd stenbitsrom
5 skalade stora räkor
½ citron
5 strån gräslök
Gör så här:Vispa crème fraichen hårt. Blötlägg och smält gelantinbladen enligt förpackningen. Blanda i det i crème fraichen ihop med hackade räkor, hackad lök och örterna. Smaka av med senap, salt, peppar och citronsaft från ½ citron.
Ta ut rundlar ur franskbrödet med ett glas ca 5 cm i diameter.
Varva bröd och fyllning med bröd överst och underst.
Bred crème fraiche rund bakelserna. Rulla eller doppa dom försiktigt i krosset från ostbågarna. Bred rom på toppen. Sätt dit en räka, en citron bit och ett gräslöksstrå på varje bakelse.
Kryddan03
12-12-2010, 21:31
CITAT (Ingrid Zon3 @ 12-12-2010, 18:57)

Tack för recept och tips!
Gissar att något reklamblad från ICA kan ha varit inspirationen. Vi får se vad det blir, men inte ska det bli någon färdigköpt smörgåstårta på nyårsafton... tror jag.

Tänkte nog att det var något sådant.

Men, den ser ju inte alltför komplicerad ut där den ligger i kyldisken, så man borde väl ganska lätt kunna göra en själv.

Du får snegla på innehållsförteckningen nästa gång du är på ICA.

Personligen skulle jag nog hellre ha den som nyårsdagslunch än på nyårsafton.
Hej Ingrid Zon3!
Är bara lite nyfiken på hur det gick!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.