|
Full version: Jord i säck
Boel z4
05-02-2004, 17:09
Har ingen lust att stå och fjutta med små påsar från mataffärn...
Granngården ända uppe i Luleå säljer jord i säck sen åtminstone en vecka tillbaks...
kerstin z5-6
05-02-2004, 18:37
Här säljs det året runt på granngården -för annars är jag där och visar tänderna LOL så de har lärt sig -Hämta frussejordsäckar bakesti lagret tvingar jag dom till -I december ,sådeså-För de har dem där -så det är bara att kräva att få fram dom
Boel z4
05-02-2004, 19:01
Toppen! Jag har en granngård inte allför långt härifrån!
Förlåt en stadsbo, men vad är granngården?
Hittade info om att dom har en återförsäljare här men är dom extra billiga eller bra på annat vis?
Gunilla
Granngården är Lantmännens riksomfattande butikskedja. http://www.granngarden.se/Stockholm Besöksadress: Magasin 4 Frihamnen Telefon: 08-66 702 50 Öppettider: måndag-fredag 07:30-17:00
kerstin z5-6
06-02-2004, 18:49
den med Älgen på är väldigt bra
CITAT (Betty @ 05-02-2004, 23:09) Granngården är Lantmännens riksomfattande butikskedja. http://www.granngarden.se/Stockholm Besöksadress: Magasin 4 Frihamnen Telefon: 08-66 702 50 Öppettider: måndag-fredag 07:30-17:00 Jo, som sagt hittade jag det infot också. Ville mest veta om dom hade "specialare" vad det gäller priser eller sortiment jämfört med vanliga plantskolor typ Plantagen. Dom är lite snåla med sortimentsinfot på sajten. Frihamnen är en aning off men om det är värt ett besök kan det ju vara väl lagd tid. Gunilla
kerstin z5-6
07-02-2004, 10:41
Hasselfors såjord heter de med älgen på 50 kr säcken -bra som såjord. Samma firma har även p jord som jag brukar skola ut i och U jord för urnor o krukor -Den sista är mycket mer gödslad . Finns Hasselfors på Plantagen kan du lika gärna köpa där -om det är långt till närmaste granngård för dej .
CITAT Dom är lite snåla med sortimentsinfot på sajten. ...tycker du det? Jag saxade det här från deras sida: "Vårt sortiment Granngårdens butiker är öppna för alla! Hos oss hittar du som är djurintresserad eller villaägare ett brett sortiment inom varugrupperna: trädgård; till exempel jord, kalk, gödning, fröer, tillbehör, redskap och maskiner - från krattan över gräsklipparen till flaggstången. Lokalt finns även växter. djur; foder och tillbehör till hund, katt, kanin och marsvin häst; foder, stallutrustning, stängsel, samt kläder och tillbehör till ryttare och häst hus; till exempel färg och penslar, dränering, elartiklar, skruv och spik, verktyg, stängsel och nät. Lokalt finns ett bredare byggsortiment. Dessutom säljer vi kläder, skor och stövlar, skyddsutrustning, hygien- och städartiklar, småmaskiner och mycket, mycket mer."
CITAT Hasselfors såjord heter de med älgen på 50 kr säcken -bra som såjord. Tack för tipset! Såjord i stora påsar finns ju inte på blomsteraffärerna så då kan det nog löna sej med en tripp. ...det går åt mycket nu. CITAT ...tycker du det? Jag saxade det här från deras sida: Jag förmodar att jag blivit bortskämd av alla sajter som skriver ut både varumärke och pris så ja, det tycker jag. Annars har ju nätet blivit en ovärderlig hjälp i planerandet, hur många timmar har ni lagt på att läsa sortiments och prislistor i vinter? När man betat av dom svenska finns ju dom utländska att studera - kul! Gunilla
kerstin z5-6
07-02-2004, 18:41
Jo det går åt en del -naturligtvis finns andra märken -detta är bara ett som jag trivs med .Ett som jag inte tycker om är "Så och kaktusjord-"blir en hård torvkaka direkt o fröplantorna dör
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-02-2004, 18:41) Ett som jag inte tycker om är "Så och kaktusjord-"blir en hård torvkaka direkt o fröplantorna dör  Oj! ... och jag som sådde chili och paprika i den igår. Var det enda dom hade på blomsteraffären. Får fixa en annan jord och så om, tur att jag har flera frön. Sådde chokladpeppar från Impecta - nån som testat den? Gunilla
kerstin z5-6
07-02-2004, 19:13
man kan blanda i lite grus så blir det bättre struktus Chili är nog inte lika mesig som Blåbergvallmo -så det funkar nog ändå för dej Håller en tumme då
Berith har du sett om Karlssons kommit igång med sin jord än??????? Eva St
För ca. 1 år sedan såg jag ett test på bästa jordar, både blomjord i säck och plantjord. Tror det kanske var SLU som gjorde det. Men nu kan jag inte hitta testet! Är det någon som kommer ihåg var den fanns? Har för mig att Plantages gula blomjord fick bra bedömning och den är ju billig, så jag har använd den med gott resultat. Av urnjordar har även jag konstaterat att "älgjorden" (=Hammenhögs U-jord) är jättebra.
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-02-2004, 19:13) man kan blanda i lite grus så blir det bättre struktus Chili är nog inte lika mesig som Blåbergvallmo -så det funkar nog ändå för dej Håller en tumme då Tack för tipset, ska mylla ner lite grus direkt! ... och visst ja, det var ju den jag sådde mina perenner inklusive bergvallmo i också. Så den hållna tummen mottages tacksamt. Mitt första såddår så ett visst svinn får man ju räkna med. Gunilla
kerstin z5-6
08-02-2004, 18:18
bergvallmo bör omplanteras tidigt -två vanliga blad räcker .Du får ge dem luftig jord då
Var på OBS! i dag och där hade de laddat upp med rejäla säckar med jord. Plus fröer och planteringskrukor och allt man kan tänkas behöva.
Jag köpte såjord på ICA men den luktade mögel. Jag sådde ändå men nu möglar jorden. Så det är väl bara att börja om igen.
kerstin z5-6
19-03-2004, 10:29
Alternativet är att lufta , men luktar det mögel om jorden när jag öppnar påsan brukar de få tillbaka den !  Hoppas du har fler frö
Ann-Sofi i Uppsala
29-03-2004, 21:03
CITAT (Sylvia @ 08-02-2004, 11:00) För ca. 1 år sedan såg jag ett test på bästa jordar, både blomjord i säck och plantjord. Tror det kanske var SLU som gjorde det. Men nu kan jag inte hitta testet! Är det någon som kommer ihåg var den fanns? Har för mig att Plantages gula blomjord fick bra bedömning och den är ju billig, så jag har använd den med gott resultat. Av urnjordar har även jag konstaterat att "älgjorden" (=Hammenhögs U-jord) är jättebra. Sylvia, SLU har ett jordtest på KRAV-jordar från 2001 på http://www.slu.se/forskning/fakta/faktatra...f02/Tr02-02.pdf (en pdf-fil, det går att få fram en lite slaskig google-omtuggning i html på http://216.239.59.104/search?q=cache:wA2OJ...ng_sv&ie=UTF-8). Kan det vara det testet? Det publicerades 2002. Har tittat på senare nummer i deras FAKTA-serie, men inget står om jordtester där.
MRLINDELL
29-03-2004, 21:10
Jag orkar inte läsa allt, men är ändå intresserad.
Vi gör det enkelt!
Vilken jord skall jag köpa i Uppsala om jag vill ha bästa jorden?
CITAT (Sylvia @ 08-02-2004, 11:00) För ca. 1 år sedan såg jag ett test på bästa jordar, både blomjord i säck och plantjord. Tror det kanske var SLU som gjorde det. Men nu kan jag inte hitta testet! Är det någon som kommer ihåg var den fanns? Har för mig att Plantages gula blomjord fick bra bedömning och den är ju billig, så jag har använd den med gott resultat. Av urnjordar har även jag konstaterat att "älgjorden" (=Hammenhögs U-jord) är jättebra. Älgjorden är väll Hasselfors
CITAT (MRLINDELL @ 29-03-2004, 22:10) Jag orkar inte läsa allt, men är ändå intresserad.
Vi gör det enkelt!
Vilken jord skall jag köpa i Uppsala om jag vill ha bästa jorden? Köp kogödsel på påse + eventuellt några säckar barkmull 4,5,6 för 95:- 99,99 100:- Då får du mest (bäst)"skit" för pengarna. Sorten spelar nästan ingen roll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|