Christoffer
Jag har fått lite av dessa kryp i matskåpet som jag aldrig någonsin
sett tidigare. De verkar gilla stärkelserika matvaror och öppnade
mjölpåsar.

[attachment=56757:Kryp.jpg]
Gossen Ruda
Mjölbagge, ett helsicke att bli av med. Släng allt som är angripet.
Irene_L
Sen är det bra att ha matvarorna i burkar med lock så inte krypen kommer åt någon mat om man har missat att få bort alla!
Gossen Ruda
CITAT (Irene_L @ 10-12-2010, 08:36) *
Sen är det bra att ha matvarorna i burkar med lock så inte krypen kommer åt någon mat om man har missat att få bort alla!

Eller i kylskåp/sval.
Christoffer
Måste man tillkalla Anticimex om de inte går att få bort,
eller finns det små dosor eller så man kan köpa mot dem?
Gossen Ruda
Det går oftast bra om man ser till att de inte har något att äta. Inga matvaror framme i skåp som inte finns i täta lådor, noggrann städning, inga smulor nånstans.
Malvia
Om du bor i hyreshus så måste du kontakta hyresvärden att såna kryp finns i huset. Det är hyresvärden som får ta dit sanerare.

Finns det inget kvar hos dig så kryper de vidare till grannarna, bl.a. vi ventilationen, mm.

Alla lägenheter måste/bör kollas.

Använd slutna förpackningar typ glasburkar sen.
malcolm
Jag drabbades av sådana kryp en gång när jag bodde i lägenhet, kastade alla torrvaror och städade ur skåpen noggrannt samt skaffade täta burkar till de nya varorna.
Gåsis
Jag föreslår också att du tar kontakt med hyresvärden. Hade kusar i skafferiet en höst, fick sanerat och straxt var dom tilbaka igen. Det visade sig att min granne hade samma kusar men inte talat om det... Den grannen var jag inte helt glad på kan jag säga.

/Åsa
officinalis
Själv kör jag med ängrar, men de sprider sig inte nämnvärt vad jag märkt.
Slutna burkar en bra investering dock.
Whiskuchi
IKEA har bra burkar, annars funkar det med plastpåsar och riktigt bra påsklämmor (men det ser ganska tråkigt ut). Jag hade en riktig plattbaggeinvasion i skafferiet för ett par år sen och fick slänga allt men sedan jag började förvara allt i burkar och påsar har jag inte sett till några insekter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon