Peztis
Fick för mig att jag kanske skulle göra det? Fast antagligen blir det väl inte av...

Min pappa brukar grilla julskinkan ute i sin grill.

Sedan kommer ju det där med var man ska hålla till... Uteplatsen är ganska snöfull och med risk att snön från taket kommer farande ned - inget bra alternaitv, alltså.
Kan man stå inne på den inglasade men oisolerade (= dragiga) altanen, tro? g.gif Eller kommer man att rökas själv då? Kan ju öppna dörren ut eller ett fönster (om de inte frusit fast...)
Överbölingen
Om vårvintern när solen börjar gassa brukar vi börja grilla på riktigt. Annars blir det lite humbuggare på nödgrill under fisketurer. Eller stekt på muurikan.
Peztis
Muurikan?
malcolm
Jag brukar vara först och sist att grilla under säsongen men mitt i vintern har jag aldrig testat, har dock en jobbarkompis som grillar varje nyårsafton men man bör hålla till utomhus, speciellt om det är en kolgrill. Rekommenderar inte inglasad balkong/altan även om det går att öppna fönster/dörr. Gasol fungerar dåligt i minusgrader.

CITAT (Peztis @ 10-12-2010, 17:13) *
Muurikan?

[attachment=56765:image1_e...41701195.png]
stekhäll
Klint
När jag grillar på vintern blir det korv över öppen eld. Julskinka det låter våghalsigt
Överbölingen
Jo, men visst är det en lätt bulig stekhäll =muurika. Ordet jag använde är förmodligen finskt eller samiskt. Här vet alla vad det är.
Niklas-73-
Brukar göra julskinkan på grillen.
Igår blev det kycklinggrillspett.
Det går utmärkt att grilla på vintern, men det bränner lite lättare upplever jag
(Kanske för att det blir så stor skillnad i temp och att kall luft innehåller mer syre så det glöder varmare ?)
Tycker att du bör stå ute bara att stampa upp en plats i snön dör du inte riskerar snöras från tak eller träd.
Aqvakul
Nej, aldrig...
TobbeMdal
Självklart ska man grilla även på vintern!! Här har det blivit tradition med en grillfest på nyår. Förra året när vi hade nyårsfest grillade vi hel fläskfile, tog ca. 2 timmar med indirekt grillning på våran smoker! smile.gif
zissi
Då grillar vi bara korv eller dylikt över öppen eld.
[attachment=56851:Hembakat...rillning.JPG]
RibesRubusVitis
Nej.

(Men så lyckades jag åtminstone pricka in mitt tusende inlägg på 5-årsdagen som forumist…)
skogstroll
jag skulle mycket väl kunna tänka mig att grilla vintertid. Behöver ju bara ställa grillen utanför köket lixom, och varmt och gott också smile.gif Grillad korv med pinnbröd är en delikatess...
Biggan_
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-12-2010, 23:55) *
(Men så lyckades jag åtminstone pricka in mitt tusende inlägg på 5-årsdagen som forumist…)

Grattis till den bedriften! blomma.gif
Peztis
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-12-2010, 23:55) *
Nej.

Jamen grattis!!!!

Hmmmm... om det ska bli ngn grillning överhuvudtaget i framtiden så får jag nog ta och rädda grillen från den nedfallanden snön (= is) från taket. Och sonens cykel som står lutad emot den.

Tänk att man alltid blir lika överraskad av vintern.
Monarda
Vi grillar på vintern men då sker det i öppna spisen. Björkved ger en fantastisk glödbädd, så bra kan det aldrig bli med grillkol. Halstrad gravlax är tradition på nyårsafton... mums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon