|
antiss96
10-12-2010, 14:30
Hej!
Jag har blivit intresserad av lite ovanligare frukter/bär/nötter och liknande under hösten och har sått lite olika sorter. Jag hade tänkt ställa några frågor om nötter som man främst köper till jul men även andra sorter och berätta gärna om era erfarenheter.
Jag är mest intresserad av pecannöten och den större hasselnöten som är vanlig i butikerna nu och har då tänkt göra ett experiment med de eftersom det inte finns mycket info om hur man ska så de som man köper i sverige. De flesta verkar säga att man ska lägga pecannötterna i blöt i 1-2 dygn innan man sår och sedan så nötterna i kruka och ställa ute eller i kylskåpet. Men jag tror att det även kan fungera att lägga i blöt och sedan så inne direkt. Jag tror också att det går lättare om man filar bort toppen och botten på nöten försiktigt (OBS! endast skalet då) så att vatten kommer in och den kan gro lättare.
I mitt experiment ska jag då göra sex olika varianter av sådd, ofilad ute/filad ute, ofilad kylskåp/filad kylskåp, ofilad inne/filad inne. Jag har nu lagt 18st pecannötter (9 filade) och 18st hasselnötter (9 filade) i blöt och kommer plantera de om två dygn. De i kylskåpet kommer vara från nu på söndag fram till den 12 mars (90 dygn) men om ni tycker de borde vara längre eller kortare stund i kylskåpet så säg till då. De jag kommer ställa ute kommer jag plantera i kruka som de andra och sedan ställa ut under snön. De jag kommer så inne kommer stå i +20 grader ungefär. Och de i kylskåpet kommer stå i en temp på ungefär +4 till +7 grader. Jag ska försöka uppdatera/dokumentera så ofta jag kommer ihåg och även dokumentera det som händer på papper.
Det är ju några som har försökt så pecannöt här på forumet förut men jag har inte hört något om det efteråt, kan någon berätta hur det gick till slut så vi andra får lite mer kunskap?
Jag skulle även vara intresserad om hur man sår Pistasch, Pinje, Paranöt, Mandel mm. men jag orkar inte beställa hem kärnor ifrån firmor utan bara om det är något i mataffärer man kan så. Jag läste bl.a. att man kan få tag på färsk Pistasch i asiatiska mataffärer men inte hur man sår de.
kom med tips,
MVH/ antiss96
blomkronan
10-12-2010, 23:59
Riktigt kul... önskar verkligen att du uppdaterar, så man får veta hur det går  Det är dels detta som håller mig kvar i odlandet... att experimentera, det är så kul
antiss96
11-12-2010, 08:50
CITAT (blomkronan @ 10-12-2010, 23:59)  Riktigt kul... önskar verkligen att du uppdaterar, så man får veta hur det går  Det är dels detta som håller mig kvar i odlandet... att experimentera, det är så kul  Ja, det är kul att experimentera och jag hoppas det går bra och att i alla fall någon gror, men det kan vara så att nötterna är värmebehandlade eller något annat så de inte kan gro. Men det är värt ett försök i alla fall
Huggorm
12-12-2010, 11:33
Särskilt pecannötterna är ju intressanta, eftersom de eventuellt kan klara sig utomhus i sydligaste Sverige. Håll oss uppdaterade med hur det
antiss96
12-12-2010, 17:43
CITAT (Huggorm @ 12-12-2010, 11:33)  Särskilt pecannötterna är ju intressanta, eftersom de eventuellt kan klara sig utomhus i sydligaste Sverige. Håll oss uppdaterade med hur det  Jo det ska jag. De har ju som sagt stått i vatten i två dygn och de blev planterade idag . Jag har ställt de på sina platser och själv tror jag nu att det kommer gå bäst med de i kylskåpet då det på amerikanska hemsidor står att man ska göra så. Däremot står det att man ska använda så färska pecannötter som möjligt och mina kanske inte är tillräckligt färska? Jag bor ju i Stockholm så det kanske inte är det bästa klimatet att ha pecannöt på friland men om flera gror (som jag verkligen hoppas på) så kommer jag plantera ut en på skyddat varmt läge och testa. Annars ska jag förvara inne på vintern (om det går). Men som jag sa tidigare så kanske de är värmebehandlade eller liknande så de inte kan gro och det skulle inte vara så kul. Som sagt, ni som har planterat pecannöt förut, hur gick det? Är väldigt intresserad. Jag ska också testa mandel snart hade jag tänkt men inte testa så mycket utan göra så som folk gjort innan här på forumet.
Alexander-VG-zon3
12-12-2010, 18:18
hittade detta på allt om trädgård http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...t=939&view=annars som står i tråden jag länkade till, så kräver den mycket värme för att utvecklas väl. får den rätt sommar tål den kyla, i sverige har vi tyvärr inte rätt sommar för pekanhickory. jag vet inte hur det har gått med den pekanhickory nu efter senaste vintern som det skrivs om i tråden. jag sådde för ett tag sen, både inne och ute. inga grodda tyvärr. dom nötter man köper till jul på mataffären kan ha legat för länge. hassel har jag inte provat, valnöt brukar grå bra. mandel kan funka om man hittar en med hela frukten samma för pinje, pistasch hittar du hela så kan du testa att så. paranöt är en annan jag sått men jag fick inte upp några där heller, paranöt är ett tropisktträd. ska bli roligt att följa hur det går med dina sådder
jag har sått både pekannöt och mandel från en vanlig julnötspåse, det blev plantor av båda delar
antiss96
12-12-2010, 19:47
flaxss, Vad bra länk  Men jag förstod inte riktigt hur han i zon 3-4 hade sina hickory. Hade han de ute utan skydd allihopa eller bara Carya ovata? I så fall kan jag ha pecanhickory hos mig (på skyddat läge). Och kul att du skrev lite om andra nötter, Valnöt är jag inte så intresserad av men om jag var det så vet jag att det finns ett (ca 10 meter) härdigt träd norr om stan. Hassel ville jag testa för att nötterna är mycket större än våra vildhasslar men jag tror inte att de är särskilt härdiga här. Jag har inte mycket plats för fler sådder så jag tror det blir endast mandel i år. Nästa år kanske det blir pinje  tyffe, Vad roligt! När gjorde du det? Lever de ännu? Hur gjorde du när du sådde?
Det här handlar alltså om nötterna man kan köpa på ICA som man knäcker till jul?!?!
Jag trodde de var för torra och legat för länge för att ha någon livskraft kvar... Men där ser man! Tyffe lyckades ju tydligen.
mandel provade jag första gången förra våren, då grodde inte några av de från julen, men nästan alla färska kom upp. i våras provade jag bara såna som man äter till jul, och av många mandlar kom en upp. Jag tror jag satte kanske tre-fyra pekannötter och en kom upp där med. tryckte bara ner dem i jord, dock i mina föräldrars växthus.
Alexander-VG-zon3
12-12-2010, 20:44
CITAT (antiss96 @ 12-12-2010, 19:47)  flaxss, Vad bra länk  Men jag förstod inte riktigt hur han i zon 3-4 hade sina hickory. Hade han de ute utan skydd allihopa eller bara Carya ovata? I så fall kan jag ha pecanhickory hos mig (på skyddat läge). Hassel ville jag testa för att nötterna är mycket större än våra vildhasslar men jag tror inte att de är särskilt härdiga här. planterar du ut pekan ska du tänka på att ge den så varmt som möjligt där den får mest sommarvärme och längst frostfriperiod. vanlig stor fruktighassel är härdig som den vanliga, dock vet jag inte var just dom som man köper på mataffären hur det är med dom, dom kan ju ha ett ursprung från sydligare länder.
antiss96
12-12-2010, 21:01
CITAT (flaxss @ 12-12-2010, 20:44)  planterar du ut pekan ska du tänka på att ge den så varmt som möjligt där den får mest sommarvärme och längst frostfriperiod.
vanlig stor fruktighassel är härdig som den vanliga, dock vet jag inte var just dom som man köper på mataffären hur det är med dom, dom kan ju ha ett ursprung från sydligare länder. jo, jag tänkte på det. Kommer inte de större från södra Europa där det är varmare? Det var därför jag tänkte att de kanske inte är härdiga här, men det kanske de är? skulle vara kul om de var det då de buskar vi har på tomten knappt ger nötter, och de som kommer har nästan inget ätligt i sig.
Alexander-VG-zon3
12-12-2010, 22:11
köper du en planta av storfruktig hassel på en plantskola så är den härdig, vet inte exakt zon men 4-5 kanske.
sår du från nötter från affären, kan dom ju ha helt andra egenskaper än köpta plantor. härdigheten och nötresultett blir inte som en köpt planta, från frösådd kan det både bli bra och dåligt resultat.
däremot kommer dom klara vintern (oftast skulle jag tro) men ev frysa ner om det blir en planta med dålig härdighet. jag vet inte var dom från affären kommer ifrån, men blir det en hassel som vill ha värme så kan den ha svårt att klara kalla vintrar och då som jag skrev frysa ner och skjuta nytt nere ifrån. med ålder blir det oftast bättre.
ingrid fuxwall
13-12-2010, 19:59
Numer har vi flera stora hasselbuskar på tomten och de kommer från de hasselnötter som jag slängde ut till ekorren. Sedan hade vi hjälp av en stor hund som tyckte om att knäcka nötterna
antiss96
14-12-2010, 16:40
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-12-2010, 19:59)  Numer har vi flera stora hasselbuskar på tomten och de kommer från de hasselnötter som jag slängde ut till ekorren. Sedan hade vi hjälp av en stor hund som tyckte om att knäcka nötterna Vad kul! Har ni fått några nötter på den? är de stora?
ingrid fuxwall
14-12-2010, 20:06
Ingen aning om det kommit några nötter, om så äter ekorren upp dem
antiss96
16-02-2011, 09:40
Hej igen!
Jag ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat ännu men det är inget som har hänt med nötterna. Varken de inomhus eller de i kylskåpet har börjat gro och jag tror inte det är någon ide att vänta längre. Vi får se vad det blir av de jag ställde utomhus. Men det har varit så kallt så jag har inte så höga förhoppningar.
Men jag planterade även krakmandel och ställde i kylskåpet (knäckte skalet försiktigt och tog ut mandeln) och det verkar som om nästan alla grott. Så nu står de i ett söderfönster och ser glada ut. Hoppas bara att de inte dör före våren så jag hinner plantera ut dem, och att de senare klarar av nästa vinter.
Det var bara det jag ville berätta, så ha det bra.
Med Vänliga Hälsningar/ antiss96
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|