Annkina
Vi tänkte bjuda hit släkten nån dag i jul/nyårshelgen och vill inte bjuda på typisk julbordmat eftersom alla redan ätit det då.

Men vad är typiskt julmiddag? Vet att en del har kalkon, men det har jag aldrig gjort så det vet jag inte om jag vågar mig på. Nått annat ni kan komma på?

Klint
Slottsstek kanske Det är ju så mycket fläskkött på julbordet

https://www.ica.se/recept?recipeid=2169
Överbölingen
Jag har några förslag. Vissa är baserade på familjens jaktlycka men i alla fall...

Vi kör altså traditionellt julbord där alla som kan drar sitt strå till stacken.
Men så kommer juldagen, annandagen nyår, trettonhelgen osv.

normalt:
Juldagens middag är revbensspjäll med brunabönor!
Annandagen: Tjäder (orre) eller hare. (Ensamma eller med klanen)
Nyår: Beroende på sönernas familjenärvaro, Tjäder, älgfilé eller rostbiff på älg. Rådjurssadel.
Trettonhelgen: Som ovan.

Är hustru och jag ensamma så fixar vi till någon mindre "lyxbit" och gör lite gott före och efter.

Som i kväll. Nobellfest.
Förrätt: Räktoast och ett gott vitt vin. Den här gången Jacop Creek Chrdonay.
Varmrätt: Älgkalvbiff, medium. Pure på potatis,palsternacka och rotselleri med en tsk mycket fin hackad chili. Droppade överstekskyn, Drycka Killawarra. Bästa dunkvinet just nu.
Dessert: ICAs billigaste glass, vispad gräde och björnbär. Dryck Lakka.
Kaffe och avec.

Må väl!

PS
Tyvärr missar vi julaftonens höjdpunkt i år för vi är bjudna redan till lunch på julaftonen pga sonhustruns arbetstider. Därför missar vi julens verkliga storhet LUTFISKEN. Den har varit julaftonslunch i både hustrus öch min familj så länge vi minns. Men nog skall vi ha lutfisken. Julens berättigande. För det var länge sedan folk i gemen firade den (julen) till åminne av Kristi födelse. Numera är det bara för att göra av med pengar till handlarnas stora förnöjelse och profit.
DS
Annkina
Tack för förslagen.

Funderar lite på stek, ev älgstek. Kommer inte riktigt ihåg om det var någon stor nog detta året dock. Vi kan bli 15 personer.

Men nån sorts stek och så ha lite röd-, grön- och brunkål till.
Har en god grönkålsallad som man också kan ha när jag tänker efter.

Någon annan jaktlyckan kan jag nog inte vänta mig innan jul eftersom jakthunden är en tax som nu inte klarar av att ta sig fram i den djupa snön. biggrin.gif

Orre låter spännande. Hur smakar det? Finns det något att jämföra med?
Överbölingen
Innanlår eller fransyska. Minst 2 kg. Kraftig förrätt. Gärna "svartvinbärsstek". Underbart gott.
Peztis
Kalkon är annars väldigt lätt och otroligt gott!
Jag brukar göra fyllning med couscous och det blir bara sååååå gott!
Men till ca 15 personer så behövs det en rätt stor pippi eller två mindre (vilket kan bli svårt att få in i ugnen samtidigt i våra vanliga svenska ugnar). Jag har köpt kring 3-4 kg och då kanske det har räckt till ca 10 personer eller så. Det beror ju alltid på vad man har till och hur stora i maten de är som kommer.
Annkina
CITAT (Peztis @ 11-12-2010, 09:46) *
Kalkon är annars väldigt lätt och otroligt gott!
Jag brukar göra fyllning med couscous och det blir bara sååååå gott!
Men till ca 15 personer så behövs det en rätt stor pippi eller två mindre (vilket kan bli svårt att få in i ugnen samtidigt i våra vanliga svenska ugnar). Jag har köpt kring 3-4 kg och då kanske det har räckt till ca 10 personer eller så. Det beror ju alltid på vad man har till och hur stora i maten de är som kommer.

Vågar nog inte mig på kalkon och som du säger är det nog svårt att få plats med i ugnen.

Retar mig på att jag bara hittar julbordsrecept när jag söker på julmiddagar. Får kanske bjuda på det ändå. Det kan jag ju laga till iaf. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon