Full version: julkaktus
Klint
ranting.gif jag köpte 3 små julkaktusar tänkte ha i köksfönstret vill gärna variera lite,de var proppfulla med knopp de skulle ha vatten ofta men lite stog de Men nu har alla knoppar som borde slått ut istället ramlat av Finns det något att göra help.gif
Eva i Skåne
Tyvärr vet jag inget bättre råd än att vänta på nästa års blommor wink.gif .
Klaga i affären kan kanske vara lönt. Förr var kaktusar känsliga för att bli flyttade så knopparna kom i annat läge i förhållande till ljuset (som hibiskus ungefär), men jag trodde moderna sorter var lite lättare.
Peztis
Knoppar är alltid lite känsliga.

Hade du slagit in blomman ordentligt? Kölden kan ta knäcken fort!
Klint
Jaja det får väl bli gäst/skräprummet då Såg framför mej att de skulle blomma så fint.Klaga är nog ingen ide köpte dem på Konsum för 29,90/st.Och nej jag var nog inte så noga med att slå in dem.Tack iallafall man lär av sina misstag kanske...
Bassam
Hej

De knopparna ramlar på grund att varm och lite luftfukt hemma så de behöver lite vatten varje dag.

Obs
Det som hände första gång med mig men nästa gång när jag ger dem lite vatten varje dag, det går bra ..
H:Bassam

Sunny

CITAT (Klint @ 10-12-2010, 21:11) *
ranting.gif jag köpte 3 små julkaktusar tänkte ha i köksfönstret vill gärna variera lite,de var proppfulla med knopp de skulle ha vatten ofta men lite stog de Men nu har alla knoppar som borde slått ut istället ramlat av Finns det något att göra help.gif

De man kjøper på butikker er novemberkaktus , ikke julkaktus ... flirting.gif shy.gif

Man bør kjøpe planter med store knopper , for de mister ikke så lett knoppene.

Om jorden er torr , så er det mycket större risiko for at knoppene ramlar av.
Så man bør kolla jorden i krukkene på butikken ...

Jeg tycker du skal se dine planter som en investering ,
om du er snäll med dem , blir de bare finare år for år.

Du kan lese om hur man får dem til å växa og blomma i andre tråder her på forumet til exempel denne :

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=novemberkaktus

Det er en mycket lang tråd , men der finner man det meste om disse plantene ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon