Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
gnon49
Nu sjunker arbetslösheten snabbt i Sverige. Borde borga för att det blir allt lättare att hitta ett arbete. Eftersom reallönerna ökat dom senaste åren så kanske Norge blir mindre attraktivt att arbeta i. Så händer inget galet med världsekonomin så kommer jobben, var så säker.Sverige står ju bättre rustat än på länge.
Wilmer
Jag har erfarehnet från att vara sjuksriven en längre period, att få hjälp att blir frisk var det inte frågan om. Är inte imponerad av sjukvården, när inte ens de med potential att komma tillbaka till jobb kan få hjälp. Tycker inte man kan vara supertuff mot de sjukskrivna när man inte ens kan erbjuda sjukvård för att bli frisk.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 26-01-2011, 13:34) *
Nu sjunker arbetslösheten snabbt i Sverige. Borde borga för att det blir allt lättare att hitta ett arbete. Eftersom reallönerna ökat dom senaste åren så kanske Norge blir mindre attraktivt att arbeta i. Så händer inget galet med världsekonomin så kommer jobben, var så säker.Sverige står ju bättre rustat än på länge.

Nu läste jag också att norskarna ska bli hårdare mot sina "gästarbetare" som har fått ett tillfälligt norskt personnummer. Jobbar man och bor i norge mer än 250 dagar så måste man antingen få ett "riktigt" personnummer i Norge vilket innebär att man hamnar utanför systemet i Sverige tex så kommer man inte få rösta i kommunval plus att man blir inte på samma sätt garanterad vård. Eller så får man välja att jobba mindre än det antalet dagar vilket inte kommer vara lika attraktivt.
Anma
CITAT (theseraphim @ 26-01-2011, 18:47) *
Nu läste jag också att norskarna ska bli hårdare mot sina "gästarbetare" som har fått ett tillfälligt norskt personnummer. Jobbar man och bor i norge mer än 250 dagar så måste man antingen få ett "riktigt" personnummer i Norge vilket innebär att man hamnar utanför systemet i Sverige tex så kommer man inte få rösta i kommunval plus att man blir inte på samma sätt garanterad vård. Eller så får man välja att jobba mindre än det antalet dagar vilket inte kommer vara lika attraktivt.

Det är just det Huggorm beklagat sig över i de senaste inläggen i denna tråd.
herkules
CITAT (gnon49 @ 26-01-2011, 13:34) *

jag tror inte det, de löner man får i norge kommer sverige aldrig komma upp i, i norge blir man uppskattad och belönad för sitt arbete, här i sverige pratar vi minimilöner och gratis arbetskraft (fas 3)
skillnad på arbetslinje och arbetslinje smile.gif
Anma
Jag tycker att det är vanskligt att bara jämföra löner, i så fall ska man jämföra hyror, matpriser och sånt också för att få en rättvis bild.
herkules
CITAT (Anma @ 27-01-2011, 08:55) *
Jag tycker att det är vanskligt att bara jämföra löner, i så fall ska man jämföra hyror, matpriser och sånt också för att få en rättvis bild.

fast även om hyror och mat är dyrare i norge så tjänar man på att bo och arbeta där.
sen finns där ett skyddsnät som vi här i sverige bara kan drömma om numera.
Anma
CITAT (herkules @ 27-01-2011, 09:14) *
fast även om hyror och mat är dyrare i norge så tjänar man på att bo och arbeta där.
sen finns där ett skyddsnät som vi här i sverige bara kan drömma om numera.

Ja, då vet jag inte varför det är så dåligt att behöva skriva sig i det landet där man skattar? Med tanke på reaktionerna i går.
För övrigt kan jag inte säga något alls, för jag har noll koll på Norge.
*Stintan*
Eftersom nu allt är så himla bra i Norge så förstår jag inte räddslan för att behöva skriva sig där. Det går ju alltid att flytta tillbaka.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2011, 10:14) *
Eftersom nu allt är så himla bra i Norge så förstår jag inte räddslan för att behöva skriva sig där. Det går ju alltid att flytta tillbaka.

Precis! yes.gif
theseraphim
CITAT (herkules @ 27-01-2011, 08:24) *
jag tror inte det, de löner man får i norge kommer sverige aldrig komma upp i, i norge blir man uppskattad och belönad för sitt arbete, här i sverige pratar vi minimilöner och gratis arbetskraft (fas 3)
skillnad på arbetslinje och arbetslinje smile.gif

Uppskattad och belönad förvisso men de höga lönerna de ger tex byggnadsarbetare är att utan arbetskraft från utlandet så stannar Norge, Norge är ett av de länder som är absolut mest beroende av arbetare från utlandet och delvis beror det på att Norge har ett skolsystem som inte tillgodoser landets behov när det kommer till tex sjukvård eller hantverk.
Red Top
CITAT (theseraphim @ 27-01-2011, 10:21) *
Uppskattad och belönad förvisso men de höga lönerna de ger tex byggnadsarbetare är att utan arbetskraft från utlandet så stannar Norge, Norge är ett av de länder som är absolut mest beroende av arbetare från utlandet och delvis beror det på att Norge har ett skolsystem som inte tillgodoser landets behov när det kommer till tex sjukvård eller hantverk.

Min fetmarkering.

Ungefär som Sverige då? whist.gif
herkules
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2011, 10:14) *

jag fattar inte heller, så klart man ska skriva sig i det land man jobbar. fast man betalar ganska hög skatt i norge, kanske där skon klämmer? smile.gif
herkules
CITAT (theseraphim @ 27-01-2011, 10:21) *

som jag fattat det så har de ett utmärkt skolsystem i norge nu så de kanske inte behöver oss svenskar så länge till?
smile.gif
Anma
CITAT (herkules @ 27-01-2011, 11:23) *
jag fattar inte heller, så klart man ska skriva sig i det land man jobbar. fast man betalar ganska hög skatt i norge, kanske där skon klämmer? smile.gif

Men en som bor i Sverige men jobbar i Norge skattar ju redan i Norge...
fuchsian
Är inte så väl hemma ang. Norge i detaljer utom det som anhöriga berättar om. Visst är det lättare med rehabilitering där även att man har sjukpension, hon bet. endast för enkelrum för en kuranläggning och sen tror jag att det var det mesta gratis. (Gäller en dam på 60 ) Hon får det när hon vill ha det, oftast på hösten gillar hon att åka bort.
Det är hisnande dyrt att bo där, om man vill bo rätt centralt, men då är förmånerna också bättre, tjänstebil, extra arbete och inte tala om grundlönen!!!! (Gäller en kille) Blev erbjuden 70 000 nkr i månaden om han vill ha jobbet. Han ringde till min man och fick rådet att låta dom vänta, vill de ha honom så blir det fler förmåner, samma gällde dottern förra året.
Min dotter fick sitt genom en "Hedhanter" och fick då bestämma sin egen lön + annat. Hon hade inte tänkt byta jobb, men när hon blev kontaktad, var de villiga att ge henne nästan lika mycket som den förrutnämnda killen fick.
Om man behöver söka sjukvården akut, kommer man in innom ca, 2 dygn (nu gällde det bara om en envis hosta, men dock ....) till sin vårdcentral.

Men som med allt annat, finns det nog nackdelar vart man än bor men har inte hört om det negativa än. Ett tilläg, de får över mycket efter skatt, mat och boende per månad, så nog verkar det bra.
..... Fuchsian .....
gnon49
Det attraktiva med att arbeta i Norge har väl varit att gästarbetare betalat betydligt mindre i skatt än vad norrmännen själv gjort. Har jag för mig i alla fall.
Anma
CITAT (gnon49 @ 27-01-2011, 11:57) *
Det attraktiva med att arbeta i Norge har väl varit att gästarbetare betalat betydligt mindre i skatt än vad norrmännen själv gjort. Har jag för mig i alla fall.

Kanhända att det är så, ingen aning.
Här är vad en svensk som bor i Sverige tjänat och skattat i Norge 2009, som ett exempel

tjänat 256 626 nkr skattat 86 140 nkr

Det är väl ungefär samma skattesats som här, eller?
*Stintan*
Som gästarbetare i Norge betalar du 20 - 25% i skatt medan norrmännen betalar 36%. Säkert en anledning till att norrmännen vill ändra på reglerna.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2011, 12:21) *
Som gästarbetare i Norge betalar du 20 - 25% i skatt medan norrmännen betalar 36%. Säkert en anledning till att norrmännen vill ändra på reglerna.

Ok, så det där autentiska exemplet som jag la upp, den dummern har alltså betalat över 20000 nkr för mycket i skatt...

Exemplet är för övrigt hämtat från http://www.kjendis.no/skatt/sok/
Där finns alla som skattat i Norge.

Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2011, 12:21) *

Det är en myt, man betalar ca. 36% som gästarbetare också. Men så kan man göra en hel del avdrag för dubbla boenden, resor och liknande
Anma
Allvarligt, i ett land som Norge, som har hur mycket pengar som helst (jag har ingen koll, men det ryktas att det är så) betalar 36% i skatt Vad i helvete har svenskarna gnällt om under alla åren?!
33% var det väl innan alla skattesänkningar. Vad är det nu?

Kollade lite på den där norska sidan. Om man tjänar 6 miljoner betalar man hälften ca i skatt. Det har svennebananerna som tjänat också gjort.

Varför jämförs man aldrig med norge när man jämför skatter?

De verkar ju få betala ÄNNU mer fast de har ett så rikt land.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Reagerar bara, utan att tänka efter. Då kan det bli fel.
Men det verkar ju helt vansinnigt sjukt.

herkules
CITAT (gnon49 @ 27-01-2011, 11:57) *

man betalar full skatt under tiden i norge men sen när det norska deklarationen kommer så får man tillbaka ungefär hälften av det man betalat i skatt.
dock tror jag inte att man kan hålla på så hur många år som helst.
min ena dotter åker nu i maj till norge för 4:e säsongen, hon är 22 år och jobbar som kock, har en månadslön i norge som iaf ligger 7-10 000 kr över svensk lön.
för mat och husrum betalar hon 2500 NOK/mån.
hon jobbar 4 månader och reser sedan resten av året.
Huggorm
CITAT (Anma @ 27-01-2011, 14:18) *
Allvarligt, i ett land som Norge, som har hur mycket pengar som helst (jag har ingen koll, men det ryktas att det är så) betalar 36% i skatt Vad i helvete har svenskarna gnällt om under alla åren?!

Kollade lite på den där norska sidan. Om man tjänar 6 miljoner betalar man hälften ca i skatt. Det har svennebananerna som tjänat också gjort.

Hela diskussionen tog en helt annan vändning här, det var inte min mening att styra in det på norge utan bara att belysa att 25000 svenskar plötsligt kommer förlora rätten till svensk sjukvård.

Men hur som helst, norska staten kan inte släppa taget helt, eftersom det skulle leda till en skenande inflation. Nu har dom dock inte "hur mycket pengar som helst", men BNP per capita är runt 40% högre än det allt fattigare Sverige. Sedan beror det på var i landet man är skatteskriven, hur mycket skatt och arbetsgivaravgift som skall betalas in.
Anma
xxx
gnon49
Men det går väl att försäkra sig så man ändå kan erhålla sjukvård i Sverige. Ungefär som när man reser ut i världen. Norska hemförsäkringar kanske inte skiljer sig nämvärt från svenska.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 27-01-2011, 14:41) *
Hela diskussionen tog en helt annan vändning här, det var inte min mening att styra in det på norge utan bara att belysa att 25000 svenskar plötsligt kommer förlora rätten till svensk sjukvård.

Men hur som helst, norska staten kan inte släppa taget helt, eftersom det skulle leda till en skenande inflation. Nu har dom dock inte "hur mycket pengar som helst", men BNP per capita är runt 40% högre än det allt fattigare Sverige. Sedan beror det på var i landet man är skatteskriven, hur mycket skatt och arbetsgivaravgift som skall betalas in.

Men snälla Huggorm, nu får du ge dig.

Varför i allsin dar ska 25 000 utlandssvenskar få gratis sjukvård i Sverige. De bidrar ju inte med en enda krona till kostnaderna för sjukvården. Ni får väl söka sjukvård i Norge.

Inte konstigt om den svenska vården går back, om ni hela tiden har utnyttjat den utan att ge något tillbaka. wacko.gif
Anki på Öland
CITAT (Red Top @ 27-01-2011, 15:13) *
...............Inte konstigt om den svenska vården går back, om ni hela tiden har utnyttjat den utan att ge något tillbaka. wacko.gif

Men det är ju något massor av utlandsboende svenskar gjort i alla tider - bott i sydeuropa för det vackra vädrets skull och sen åkt hem och opererat det som behövts för den braiga svenska sjukvården. Ingenting som är nytt, har man bara kvar sitt svenska medborgarskap så - och det har ju dom flesta!!
Red Top
Det kanske beror på att de fortfarande är mantalsskrivna i och betalar skatt i Sverige.

Jag känner rätt många biståndsarbetare, som arbetat utomlands i flera år. De har förlorat alla sina sociala rättigheter när de kommer hem. Därför har de privata försäkringer, ofta genom den organisation de arbetar för, som bekostar deras ebentuella sjukvård i Sverige.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 27-01-2011, 15:13) *
Men snälla Huggorm, nu får du ge dig.

Varför i allsin dar ska 25 000 utlandssvenskar få gratis sjukvård i Sverige. De bidrar ju inte med en enda krona till kostnaderna för sjukvården. Ni får väl söka sjukvård i Norge.

Inte konstigt om den svenska vården går back, om ni hela tiden har utnyttjat den utan att ge något tillbaka. wacko.gif

Riktigt så enkelt är det inte. Många av dessa skulle gå hemma med försörjningsstöd i stället, om inte utlandsjobben fanns. I stället för dom in en massa pengar från utlandet som håller igång en mängd småsamhällen i västsverige, och dom betalar fortfarande alla konsumtionsskatter i Sverige. Dessutom är det få som jobbar i Norge hela livet, de flesta är bara där några år. Jag tror många rest till norge ett par år i väntan på att fyrtiotalisterna skall pensionera sig så det blir plats på arbetsmarknaden, men ack så de bedrar sig. Till syvende och sist har dessa arbetare oftast betalat in betydligt mer än de förbrukat av välfärd trots några års utlandstjänst. Och sedan skall vi komma ihåg att väldigt många svenska ungdomar reser till Norge och får sitt första jobb efter att Sverige svikit dom, och de flesta kommer sedan tillbaka igen med en massa arbetslivserfarenhet. Kostnaderna för sjukvård är ingenting jämfört med det vi förlorar på att dessa företagssamma och aktiva människor kanske stannar i norge efter att ha tvångsskrivits där.
theseraphim
CITAT (herkules @ 27-01-2011, 11:33) *
som jag fattat det så har de ett utmärkt skolsystem i norge nu så de kanske inte behöver oss svenskar så länge till?
smile.gif

Kan ju hoppas:-) Skämt åsido så såg jag en dokumentär om detta för en fem-sex år sedan och då var det ett jätteproblem för i stort så var det enda norska staten ville att man skulle utbilda sig inom nämligen oljeindustrin så de få högre utbildningsinstanser satsade i stort enbart på detta. I stort så är väl nästan alla utbildade läkare i Norge utbildade antingen i Danmark eller Sverige plus att som tidigare nämnt så är en överväldigande majoritet av alla hantverkare och byggare utländska.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 27-01-2011, 15:54) *
Kan ju hoppas:-) Skämt åsido så såg jag en dokumentär om detta för en fem-sex år sedan och då var det ett jätteproblem för i stort så var det enda norska staten ville att man skulle utbilda sig inom nämligen oljeindustrin så de få högre utbildningsinstanser satsade i stort enbart på detta. I stort så är väl nästan alla utbildade läkare i Norge utbildade antingen i Danmark eller Sverige plus att som tidigare nämnt så är en överväldigande majoritet av alla hantverkare och byggare utländska.

Men att hantverkarna är utländska beror också till stor del på att norskarna inte vill ha lågstatusjobb som innebär att man får svettas. Dom är ännu mera inriktade på flashiga mediajobb och idol 2011 än vi är i Sverige.
herkules
CITAT (Huggorm @ 27-01-2011, 15:52) *
Riktigt så enkelt är det inte. Många av dessa skulle gå hemma med försörjningsstöd i stället, om inte utlandsjobben fanns. I stället för dom in en massa pengar från utlandet som håller igång en mängd småsamhällen i västsverige, och dom betalar fortfarande alla konsumtionsskatter i Sverige. Dessutom är det få som jobbar i Norge hela livet, de flesta är bara där några år. Jag tror många rest till norge ett par år i väntan på att fyrtiotalisterna skall pensionera sig så det blir plats på arbetsmarknaden, men ack så de bedrar sig. Till syvende och sist har dessa arbetare oftast betalat in betydligt mer än de förbrukat av välfärd trots några års utlandstjänst. Och sedan skall vi komma ihåg att väldigt många svenska ungdomar reser till Norge och får sitt första jobb efter att Sverige svikit dom, och de flesta kommer sedan tillbaka igen med en massa arbetslivserfarenhet. Kostnaderna för sjukvård är ingenting jämfört med det vi förlorar på att dessa företagssamma och aktiva människor kanske stannar i norge efter att ha tvångsskrivits där.

du har en hel massa poänger där! smile.gif

CITAT (Huggorm @ 27-01-2011, 15:58) *
Men att hantverkarna är utländska beror också till stor del på att norskarna inte vill ha lågstatusjobb som innebär att man får svettas. Dom är ännu mera inriktade på flashiga mediajobb och idol 2011 än vi är i Sverige.

visst är det så, svenskar åker till norge och gör skitjobben som inte norrmännen vill ha. skillnaden är dock att i norge får man bra betalt för det man gör och man uppskattas!
fuchsian
Det jag vet om det Norska arbetsmarknaden är att är man anställd så får man en extra månadslön i juli, vilket gör att den totala skatten blir inte så hög alls. På ett år får man 13 månader lön istället 12 som det är här.
Här får man knappt sin semester. .. Fuchsian ....
Det är ju de svenska som sviker sina ungdommar och det är inte undra på att de reser till Norge.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 27-01-2011, 15:58) *

Hahaha! Nja en rolig tanke men det är helt enkelt så att när man hittade oljan och började bygga upp den biten dvs när norge blev ett rikt land så lade man alla fokus och energi på olja och petroleum. Detta lever kvar till viss del idag även om det börjar finnas annat att utbilda sig till men lååååångt ifrån tillräckligt. Norge har ju officiellt det minst utvecklade utbildningssystemet i Norden om man ser till bredd och antal platser på det som erbjuds. Kanske därför man sällan ser högutbildade norskar på andra poster än sådant som berör just olja.
Frågan är vad norskarna planerat för Post-oljetiden?
Huggorm
CITAT (fuchsian @ 27-01-2011, 16:42) *
Det jag vet om det Norska arbetsmarknaden är att är man anställd så får man en extra månadslön i juli, vilket gör att den totala skatten blir inte så hög alls. På ett år får man 13 månader lön istället 12 som det är här.
Här får man knappt sin semester. .. Fuchsian ....
Det är ju de svenska som sviker sina ungdommar och det är inte undra på att de reser till Norge.

Det där lät mer som en norgevits. Man får lön efter hur mycket man har arbetat, precis som i Sverige.
theseraphim
CITAT (Anma @ 27-01-2011, 14:18) *

Sjukt....Det är bara att åka till Norge och handla eller fika så fattar man att något är allvarligt fel:-) Staten drar in miljard efter miljard på oljan, skatterna är höga osv ÄNDÅ KOSTAR ALLTING MER ÄN PÅ NÅGOT ANNAT STÄLLE!!! Där kan jag förstå varför de åket till Sverige och handlar. Norge är ett konstigt land eller som någon sa...En av världens sista kommuniststater:-)
*Stintan*
Kanske är semesterersättning eller nåt.
herkules
CITAT (Huggorm @ 27-01-2011, 16:48) *
Det där lät mer som en norgevits. Man får lön efter hur mycket man har arbetat, precis som i Sverige.

nej, ingen norgevits, du har en extra månadslön per år.
jag tror tillochmed att man har två bonusar per år, sommar och jul. är inte säker, ska kolla.

CITAT (theseraphim @ 27-01-2011, 16:52) *
Sjukt....Det är bara att åka till Norge och handla eller fika så fattar man att något är allvarligt fel:-) Staten drar in miljard efter miljard på oljan, skatterna är höga osv ÄNDÅ KOSTAR ALLTING MER ÄN PÅ NÅGOT ANNAT STÄLLE!!! Där kan jag förstå varför de åket till Sverige och handlar. Norge är ett konstigt land eller som någon sa...En av världens sista kommuniststater:-)

och ändå så är norskarna så mycket nöjdare och lyckligare än svenskarna wink.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 27-01-2011, 16:55) *
nej, ingen norgevits, du har en extra månadslön per år.

Det har då aldrig jag fått, och inte hört talas om heller. Kanske är inom det offentliga man får det? Där jag har varit är det stämpelklockan som gäller, man får inte ett öre extra. Semesterersättning får man dock, och liksom i Sverige är det en viss procent av lönen. Är man med i facket får man fler procent blink.gif

CITAT (herkules @ 27-01-2011, 16:57) *
jag tror tillochmed att man har två bonusar per år, sommar och jul. är inte säker, ska kolla.

Det man får vid jul och på vissa arbetsplatser även på sommaren är halv skatt så man skall ha råd att fira jul. Men då får man i gengäld betala mer skatt de andra månaderna...
fuchsian
CITAT (Huggorm @ 27-01-2011, 16:48) *

Detta är INTE en Norge-vits. Dottern har ju bott där många år och genom detta VET jag hur detta funkar. Hon har inte en ta nke på att komma tillbaka senare i livet heller, så blir det knapert så får man väl tänka efter. De betalar sin sjukvård här hos oss gm sin hemförsäkring + extra försäkring. Dotten är Svensk medborgare, ägare av par lägenheter i Sverige. ..... Fuchsian......
.... Fuchsian....

Helt rätt, de har en extra bonus vid december, men jag var inte säker på dens storlek, så jag lät bli att nämna den. Jag blir ju ändå inte trott.....

Jag känner inte till hur en vanlig hantverkare har det. Våra ungdommar har chefsjobb bägge två i mkt stora internationella firmor. DS:
xlxl67
Klart du blir trodd!

Ivf så skulle jag aldrig flytta till Norge eller något annat land för ngt i världen för att tjäna mer pengar. Då går jag hellre här hemma och lever på luft och kärlek istället... happy.gif
Bengalow
Jag tycker ni är taskiga mot trådskapren, när ni flippar ut så mycket som ni gör. Kan ni inte starta en egen tråd om Norge??
fuchsian
CITAT (xlxl67 @ 27-01-2011, 18:19) *
Klart du blir trodd!

Ivf så skulle jag aldrig flytta till Norge eller något annat land för ngt i världen för att tjäna mer pengar. Då går jag hellre här hemma och lever på luft och kärlek istället... happy.gif

Jag håller med dig, vi kommer att begravas här i vår by en gång i tiden. Det som är synd att vi har ett AB som ingen kan sen ta över, men det är dock små beskymmer.
Vår dotter, som är en affärskvinna, kunde ha fortsatt i det, men nu valde hon Norge och kärleken, så då ska man vara nöjd med det. ...... smiley_small_hug.gif
Om man hade varit 20+ år, så då hade man nog tagit det hela under en fundering, men nu är vi fria men ännu inte i pensionsålder, så vi lever så gott det går och tar vara på tiden vi har tillsammans ..... flirting.gif
.... Fuchsian .... ( det har ju varit så i forumet att man inte bli trott, men jag förstår det bättre numera)
Anma
CITAT (Bengalow @ 27-01-2011, 18:37) *
Jag tycker ni är taskiga mot trådskapren, när ni flippar ut så mycket som ni gör. Kan ni inte starta en egen tråd om Norge??

Det är jag som är trådstartaren och är minst lika skyldig till utflippet. smile.gif
Mig gör det inget.

Det som stör mig mer är en massa obesvarade direkta frågor och sånt... Men man kan ju inte hoppas för mycket!
theseraphim
CITAT (Anma @ 27-01-2011, 19:04) *
Det är jag som är trådstartaren och är minst lika skyldig till utflippet. smile.gif
Mig gör det inget.

Det som stör mig mer är en massa obesvarade direkta frågor och sånt... Men man kan ju inte hoppas för mycket!

Ja hur ofta håller vi Odlaiter oss till basämnet egentligen giggle.gif confused.gif

En tråd kan skapas för att någon vill ha reda på receptet till ett gott surdegsbröd och slutar någonstans om situationen för talgoxar i södra dalsland.
fuchsian
CITAT (Bengalow @ 27-01-2011, 18:37) *

Du är visst den ende som blir störd här så starta du dina trådar så blir du nöjd.

Jag har endast gett den fakta i arbete i Norge som frågades och inget annat ....Fuchsian....
Gita
Tänkvärt!
http://www.aftonbladet.se/debatt/article8461352.ab

Gita
herkules
jag läste artikeln som det länkas till ovan och fann att den doktorn nog inte ska vara doktor eftersom han inte verkar speciellt intresserad av att ta reda på grunden till "oförklarliga smärttillstånd" exvis.
sedan skriver han att hans uppfattning INTE är att regeringens åtstramningspolitik handlar om svårt sjuka/cancersjuka människor.
men det är ju precis vad den gör så var den här herr doktorn har förankrat sin verklighet vet nog bara han själv.
Red Top
Jag vet inte vad Gita har för verklighetsuppfattning, men jag för min del, brukar inte grunda mina inlägg i diverse debatter på anonyma läsares inlägg i Aftonbladet. wacko.gif

Faktiska siffror från Af och Fk visar ju på ett direkta motsatt förhållande. (Orkar inte plocka fram siffrorna igen, men de finns här i ett av mina tidigare inlägg: Fakta om utförsäkrade

Inlägget påminner mig om vissa äldre herrars inlägg i debatten på ring P1 i radion.

"Jag har minsann en gång i tiden arbetat tre år som läkare på diverse vårdcentraler..........."

Skillnaden är möjligen att i ring P1 måste man uppge sitt namn och kan inte dölja sin propaganda bakom suspekta, anonyma alias, som "Före detta idealist, numera läkare och realist "
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon