sqrulan
----------------------------------------

Klint
Idag har jag bakat fast jag har en stor hög med tvätt som ska sorteras/strykas tror jag blir piggare om jag gör nåt kul mer än av att vila.Jag är ganska trött ibland och ganska lat också men ni som är sjuka ni måste ju förstås vila fast jag kan tänka mej att det är svårt.Du Sqrulan har ju jobbat jättemycket hemma med ovanliga saker Känn dej duktig ta en dag off eller ta en promenad frisk luft vettu de ä kanon!
Peztis
Tyvärr är det väl så att det inte är så lätt att sjukskriva sig nu för tiden. Läkaren kanske tycker att det är en bra idé men sedan har vi då FK...
Du tänkte alltså att du skulle jobba 50% och vara sjukskriven 25% då? Ta i alla fall upp det men en läkare, risken kan ju annars bli att du blir sjukskriven helt och vem tjänar på det? Varken du, jobbet eller FK.
Det är väl där man får börja.

Ja du, vad gör man för att pigga upp sig? Det undrar jag med.. Sitter här på forumet? Lär sig något nytt och roligt? Tar friska promenader?

Jag undrar också hur man blir av med den där idioten på axeln som ställer så höga krav på en. Man kan ju inte bara strunta i allt, hur gärna man än vill.
En variant kan vara att skriva ned allt man vill få gjort på en lista och sedan ta en sak i sänder. Pricka av allt eftersom och då ser du att det faktiskt görs en väldig massa. Vad du vill ta med på listan väljer du själv. Du kan ju göra två varianter: en veckolista som hela tiden upprepas (städa badrummet, köket, handla osv) och en projektlista (köpa julklappar till den och den, köpa julgranen, städa garaget, plantera om den där stora blomman, stryka alla blusarna i den där megahögen...).
När jag var arbetslös och hemma så skrev jag upp saker och projekt jag företog mig. Hade även en lista med grejjer jag jag kunde plocka ifrån. Det är mycket givande att se att under den och den månaden så gjorde jag det och det, tiden rann inte bara iväg utan den fylldes med saker också.

Jag tror det är viktigt för självkänslan att man faktiskt SER att man GÖR saker - hur stora eller små de än är.
andersen
Nej jag är inte trött jämt, men innan jag började att motionera så orkade jag inte mycket, så mitt råd hitta en motionsdel som passar dej, min är cykel och jag tar nästan varje dag och cyklar ett par mil, med en toppning på helgerna, idag tex cyklade jag huddinge-södertälje fram och tillbaka i lungt tempo var ute i dryga 4,5 tim.
malcolm
Ja, jag är alltid trött och har så varit sedan min senaste stroke -08, var till Af igår och arbetspsykologen tyckte jag skulle ta kontakt med vården. Har inga patentkurer för hur man skall bli piggare, promenader lär vara bra sägs det men jag blir ännu tröttare efter en timme utomhus och senast blev jag så yr att jag ramlade och skrapade hål på mina jeans.
Anki på Öland
Om du har så lågt hb skulle du kanske äta lite järntillskott! Jag har kronisk anemi och måste äta järn hela tiden annars går jag ner på mellan 70-80 och är fruktansvärt trött. Kommer jag bara upp i normalvärde igen så piggnar jag till. Får gå på en underhållsdos för att inte rasa ner.
andersen
CITAT (malcolm @ 11-12-2010, 15:29) *
Ja, jag är alltid trött och har så varit sedan min senaste stroke -08, var till Af igår och arbetspsykologen tyckte jag skulle ta kontakt med vården. Har inga patentkurer för hur man skall bli piggare, promenader lär vara bra sägs det men jag blir ännu tröttare efter en timme utomhus och senast blev jag så yr att jag ramlade och skrapade hål på mina jeans.

Aj det låter inge vidare, tror åxå att en kontakt med vården kan vara bra.
Huggorm
Jag är också jämnt trött. På matrasterna på jobbet sitter jag i fikarummet och sover, till de andras stora glädje. Jag sover helst 9-10 timmar per natt eller mer, annars blir dagarna ett helvete. Och jag har alltid varit sådan här, jag satt och sov på lektionerna i skolan också. Jag blev expert på att sova utan att det märktes, och att ta korta mikropauser med bara ett par minuters sömn. På bussen hem somnade jag ibland och missade hållplatsen, så jag fick gå flera kilometer extra.
sqrulan
----------------------------------------

malcolm
Jag känner att jag inte har nå´t liv numera, är så trött jämt.
gnon49
Nu på vinterhalvåret är jag ofta trött, mentalt trött av att vara så inaktiv. På sommaren blir jag trött av att vara aktiv. Och den tröttheten är rena njutningen mot den tröttheten jag känner på vintern. Att sätta spaden i jorden framåt vårkanten är rena vitamininjektionen för kroppen. Om vintern tycker jag inte.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 11-12-2010, 19:33) *
Nu på vinterhalvåret är jag ofta trött, mentalt trött av att vara så inaktiv. På sommaren blir jag trött av att vara aktiv. Och den tröttheten är rena njutningen mot den tröttheten jag känner på vintern. Att sätta spaden i jorden framåt vårkanten är rena vitamininjektionen för kroppen. Om vintern tycker jag inte.

Precis så känner jag också...
Gita
Men att vara trött efter en arbetsdag är väl helt normalt och inte sjukdom, åtminstone om man inte är helt ung.
Själv är jag sextio plus och har ett ganska krävande jobb och under veckorna arbetar och sover jag , inget annat. Tid att leva? Ja nu är jag så lyckligt lottat att arbetet ger mig väldigt mycket och sen är man ju ledig ett par dagar i veckan.
Gita
netha
CITAT (Gita @ 11-12-2010, 20:29) *
Men att vara trött efter en arbetsdag är väl helt normalt och inte sjukdom, åtminstone om man inte är helt ung.
Själv är jag sextio plus och har ett ganska krävande jobb och under veckorna arbetar och sover jag , inget annat. Tid att leva? Ja nu är jag så lyckligt lottat att arbetet ger mig väldigt mycket och sen är man ju ledig ett par dagar i veckan.
Gita

Men nu handlade ju tråden om en som hade sjukdom ... inte vanlig "normal" trötthet.

Ingen som är frisk, kan förstå en "ickefrisk" persons trötthet ... den måste upplevas.
Gita
CITAT (netha @ 11-12-2010, 20:59) *
Men nu handlade ju tråden om en som hade sjukdom ... inte vanlig "normal" trötthet.

Ingen som är frisk, kan förstå en "ickefrisk" persons trötthet ... den måste upplevas.

Gör den? Jag tycker att i stort sett alla, med något undantag, beskriver en helt normal trötthet.
Gita
Anma
CITAT (Huggorm @ 11-12-2010, 16:25) *
Jag är också jämnt trött. På matrasterna på jobbet sitter jag i fikarummet och sover, till de andras stora glädje. Jag sover helst 9-10 timmar per natt eller mer, annars blir dagarna ett helvete. Och jag har alltid varit sådan här, jag satt och sov på lektionerna i skolan också. Jag blev expert på att sova utan att det märktes, och att ta korta mikropauser med bara ett par minuters sömn. På bussen hem somnade jag ibland och missade hållplatsen, så jag fick gå flera kilometer extra.

Kolla dina levervärden. ett tips bara.
andersen
CITAT (netha @ 11-12-2010, 20:59) *

Jaha, jag läste rubriken och där står det inget om det, ber om ursäkt då för mitt inlägg, för jag skrev det inte med bakgrund om att det handlade om ickefrisk persons trötthet. Hur skall man veta vad trådar handlar om om man inte utgår från trådskaparens rubrik?
Aqvakul
Fysisk trötthet ingår som en del i många fysiska och psykiska sjukdomstillstånd. Många som inte är direkt sjuka känner sig ändå omotiverat trötta från tid till annat. Genereltt sett så tycker jag att det är mycket lättare att förlika mig med tröttheten om det handlar om att vara "trött av" än "trött på". Jag tror att de flesta av oss skulle behöva mer lågintensiv fysisk aktivitet. Vi är skapta för att gå flera mil om dagen i jakt på föda. Numera ser verkligheten för de flesta helt annorlunda ut. Många jobb är nästan helt stillasittande och många människor kan eller orkar inte vara tillräckligt fysiskt aktiva. Vi lever också i ett samhälle med en alltmer splittrad värdegrund och många drabbas titt som tätt av existensiell ångest och modlöshet... "Det är synd om människorna", som Strindberg skrev för hundra år sen..
herkules
jag tror också på motion för att bli piggare, inte en timmes vrålgymmande (även om det är skönt) utan promenader i ett behagligt tempo. det gäller att ta sig ut även om man är trött.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 12-12-2010, 09:14) *
jag tror också på motion för att bli piggare, inte en timmes vrålgymmande (även om det är skönt) utan promenader i ett behagligt tempo. det gäller att ta sig ut även om man är trött.

tummenupp.gif
Bee
Jag håller med alla er som pläderar för promenader. Det gör susen för både kroppen och knoppen. Visst spelar åldern in när det gäller normal trötthet, även om man inte vill erkänna det. Idag fattar jag inte hur jag hann med allting för 25 år sen. Heltidsarbete, tre barn, hus, mm. Allt hanns med.
Nej, sånt funkar inte idag. Dessutom har jag lärt mig att inte säga tex "jag måste stryka den där högen". Tröttheten infann sig vid blotta tanken. Så jag bytte ut "måste" mot "behöver". Och si - då infann sig frågan - behöver jag verkligen stryka detta? Svaret blev att skjortor stryks av den som skall använda skjortan. Jag har använt många polotröjor och jumprar sen dess smile.gif Den lilla jäkeln på axeln tröttnade och gav sig av.
Trötthet känner jag dock fortfarande av ibland. Mest av att vara inaktiv.
Så ut och sniffa frisk luft - det är mitt bästa tips!
Och särskilt till trådskaparen: Gör saker som du blir glad av! Ditt jobb måste vara oerhört krävande och dränerande så försök hitta saker som gör dig glad och ger dig energi smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon