Samsara
I slutet av september köpte vi tre hästar till ridskolan, två ponnier och en oinriden häst. Hästen håller vi på att rida in, men hon gör allt svårt genom att bocka och bli rund som en boll. Hur ska man kunna sitta kvar? whistling.gif
Den ena ponnyn tuffar på, på dem stora hästarnas lektion för han är för stark för ponnybarnen och han har lite "bus" i huvudet men börjar bli en riktigt trevlig kille och har börjat gå några ponnylektioner med duktiga ryttare.
Den tredje ponnyn har stått sen han kom till oss, dagen efter auktionen märkte vi att han stod och skakade med tanke på att vi hade "inflyttningsfest" i stallet så trodde vi att det var stressen av att det var så mycket folk som gick runt och kollade. Men skakningarna fortsatte och veckan efter då en av helgarbetarna skulle rida han för att se hur han var, var han halt på alla fyra ben! I oktober åkte vi till vet. med han och fick konstaterat att han hade kraftig hälta på alla fyra och en nervskada i huvudet varav skakningarna kom. Vet. ville inte ens genomgå hältprovet efter två böjprov då han inte ens ville sätta ner benen för han hade så ont. Hur kan man bara sälja en sådan häst på en auktion? Dem var veterinärbesiktigade men hur ska veterinären som besiktigar hästen se att den är så drogad att den inte känner någon smärta och att skakningarna försvinner. Våra elever ink. jag har blivit så djupt förälskad i denna lilla pärla som är så snäll och försiktig av sig. Han hade blivit en bra ridskolehäst om han ändå bara var frisk. Vi har inte gått ut med att vi ska avliva han än utan låter det komma ut när vi har fått datum då han ska skickas iväg.
Jag är så ledsen på folk som säljer hästar som dem är medvetna om att dem aldrig kommer att fungera som en ridhäst och att dem måste avlivas. crying.gif
Biggan_
trostar.gif
Går det inte att få köpet hävt på något vis?...eller polisanmäla för bedrägeri?
theseraphim
CITAT (Biggan_ @ 12-12-2010, 20:53) *
trostar.gif

Bör väl gå att anmäla men problemet blir väl att "besiktningsprotokollet" var okej och då kommer förmodligen säljarna sonika hävda att hästen mådde bra när vi sålde den men sen vad de nya ägarna gjort kan inte jag svara på...
Aschberg tog upp just det här med försäljning av sjuka hästar och tyvärr fick väl aldrig ingen någon ersättning utan de skyllde på köparna och då de hade papper som visade att hästen var frisk innan så är läget låst.
Skruttis
Usch jag mår illa när jag hör talas om sådant här djurplågeri.
Stackars häst! crying.gif
malcolm
Vad är det värsta egentligen, att hästen är sjuk eller att det var en dålig affär?
Skruttis
Självklart är det värsta att hästen lider!!!!
Samsara
CITAT (Biggan_ @ 12-12-2010, 20:53) *
trostar.gif

På grund av att det var en auktion så går inte det att häva köpet då auktionsförättarna har köpt hästen i god tro om att den var frisk. Dem förra ägarna vet vi inget om. Vi väntar just nu på försäkringspapperna blir klara så han kan få vandra vidare till dem eviga gröna ängarna, kommer att eventuellt att bli i slutet av januari.

CITAT (malcolm @ 13-12-2010, 18:02) *
Vad är det värsta egentligen, att hästen är sjuk eller att det var en dålig affär?

Så klart att hästen lider, vi tycker att vi ändå har gjort en bra affär som har satt stopp för att han ska säljas vidare till någon annan om han går tillbaks (vilket han ändå inte kan då auktionen har friskrivit sig från alla problem dessa hästar kan få).
Wilmer
Vidrit, men inte helt ovanligt känns det som. Har fördomen att auktioner är värre än att köpa på annat sätt, men vet ju många som fått problem annars med. Men att säljare med skruttiga hästar "lätt" kan göra sig av med dem och bli"friskrivna" från ansvar via en auktion talar ju för att det kan vara en risk? Stackars häst i vilket fall som helst, har man hästen försäkrad är det ju bättre att avliva än sälja vidare.
Samsara
Ja, det är alltid en risk att köpa en häst överhuvudtaget. Det finns skojare överallt, detta är en stor auktion väldigt bra rykte om sig och dem är noggranna över vilka hästar dem tar in. Men som sagt tyvärr slinker det in fall som vår ponny som man kan "dopa" och få igenom hos veterinären. Nu kommer det komma ett nytt system så man kan följa hästen från födsel fram till vart den är nu, så det kanske kan stoppa fusket? Man kan ju alltid hoppas. Vår ponny får massa kärlek, godis och vara ute med sina kompisar i hagen tills han kommer lämna oss. Det är han som drar igång dem andra i lek och det är roligt att se att han orkar att leka utan att ha ont.
Samsara
[attachment=57024:DSC00027.JPG]

Den 16 december kl tio fick Kito-R somna in efter att ha bott hos oss i tre månader. Nu kommer han äntligen få springa runt och leka på dem eviga gröna med kompisar utan att ha ont eller få skakningar. Bilderna jag har tagit på han är förstora att ladda upp här, men har en rätt dålig mobilbild på han som jag tog när han låg ner och sov precis när han hade kommit till oss.

[attachment=57025:DSC00026.JPG]
Kito - R
2003 - 2010
Skruttis
Usch vad sorgligt! crying.gif Jag sitter här med en stor klump i halsen.
Jag är ändå väldigt glad över att han fick komma till er så ni kunde göra det rätta och låta honom slippa plågas längre.
Väldigt vacker var han.
Samsara
Ja, han var väldigt vacker. Jag var ledsen den första dagen han var borta men samtidigt så glad att han äntligen hade fått somna in och att det var rätt beslut och vi är glada över att det var ett rätt beslut vi tog. Han hamnade på ett bra stall antagligen det bästa han har haft under sina sju år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon