Peztis
Jag fattar inte hur budgivningen går till på Tradera egentligen!

Jag har en liten leksak som jag säljer - helt nytt och oanvänt, kvar i originalförpackningen. Nu när det är en minut kvar ligger högsta budet på 66 kr. Om en knapp timme går en annan auktion ut med precis samma produkt men där bilderna visar utan förpackning och ligger i en plastpåse för 146:-!!!

Hur blir det så? Vi har samma "rating" som säljare, däremot har den andra en hel del fler försälningnar bakom sig och 12:- lägre i frakt - (produkten är skrymmande men det kanske inte den andra säljaren vet eller bryr sig om) är det det som styr?

Kan någon hjälpa mig att förklara hur det blir så här?
Huggorm
Ni har samma rating skriver du, har ni då båda 100% nöjda kunder? Om ni båda haft någon missnöjd så kan det ju vara skillnader i varför kunden blivit missnöjd som gör det. Annars kanske det är så att den andra säljaren har en bild eller text som lockar mer? Ofta handlar försäljning lika mycket om att presentera varan på ett bra sätt som att varan verkligen är bra. Det är det som är kul med att sälja grejer, spelet runt är nästan viktigare än förtjänsten.

Eller så har säljaren två användarnamn, och lägger bud på den egna auktionen. Jag la märke till en som gjorde så en gång, och rapporterade till tradera, och båda blev avstängda. Den gången hade säljaren loggat in i sin flickväns namn, så jag antar att han låg illa till när hon insåg varför hon blivit avstängd biggrin.gif
Peztis
Vi har båda 4,9 (vilket verkar vara max, har aldrig sett ngn med 5).

Jag tycker att min bild (den andra hade visserligen fler men baksidan eller sidan av en kartong är ju inte så intressant, tycker jag) var mer tilltalande precis som texten men en annons är ju så klart inte objektiv - alla tycker vi ju olika.

Min man var också inne på dina banor, med upptriggning av priser. Just nu ligger den andres annons över priset i butik...

Jag är visserligen nöjd med min auktion för sista minuten gick det upp från 66 till 118!

Huggorm
Det går faktiskt att få 5,0 men det är ju inte lätt, det räcker med en enda fyra i betyg på någonting. Men hur som helst så är ju 4,9 mer än tillräckligt så det är knappast det som det hänger på då.
theseraphim
CITAT (Peztis @ 12-12-2010, 20:27) *
Jag fattar inte hur budgivningen går till på Tradera egentligen!

Jag har en liten leksak som jag säljer - helt nytt och oanvänt, kvar i originalförpackningen. Nu när det är en minut kvar ligger högsta budet på 66 kr. Om en knapp timme går en annan auktion ut med precis samma produkt men där bilderna visar utan förpackning och ligger i en plastpåse för 146:-!!!

Hur blir det så? Vi har samma "rating" som säljare, däremot har den andra en hel del fler försälningnar bakom sig och 12:- lägre i frakt - (produkten är skrymmande men det kanske inte den andra säljaren vet eller bryr sig om) är det det som styr?

Kan någon hjälpa mig att förklara hur det blir så här?

Kan också vara en slump då inte alla som köper på tradera tänker på att leta efter fler av samma vara utan tar första bästa tyvärr.
Klura
Ang portokostnaden så kan det ju vara så att säljaren använder sig av rabattfrimärken och då betalar man inte för skrymme- Alltså blir kostnaden 12 kronor lägre.
anncharlotte
Jag la ett bud på tradera i går, för första gången ! Och jag letade efter en viss vara och hittade den, la sen ett bud, kanske fanns det fler som sålde samma sak där priset låg lägre, det har jag ingen aning om.
Vissa är nog vana "traderaköpare" och söker för att hitta chansen att göra ett riktigt bra köp, men många är nog som jag, ovana och slumpen avgör var man lägger budet. Och så länge det är rimligt är man nöjd :-)
Anki på Öland
CITAT (Klura @ 12-12-2010, 23:21) *
Ang portokostnaden så kan det ju vara så att säljaren använder sig av rabattfrimärken och då betalar man inte för skrymme- Alltså blir kostnaden 12 kronor lägre.

Jodå det gör man visst - tillägg för skrymmande 2 märken!
theseraphim
CITAT (anncharlotte @ 13-12-2010, 01:54) *
Jag la ett bud på tradera i går, för första gången ! Och jag letade efter en viss vara och hittade den, la sen ett bud, kanske fanns det fler som sålde samma sak där priset låg lägre, det har jag ingen aning om.
Vissa är nog vana "traderaköpare" och söker för att hitta chansen att göra ett riktigt bra köp, men många är nog som jag, ovana och slumpen avgör var man lägger budet. Och så länge det är rimligt är man nöjd :-)

Är van köpare och vi leter gärna runt och hittar vi varor som vi vill köpa så lägger vi inte buden när det är flera dagar eller ens flera timmar kvar utan har vi möjlighet så lägger vi när det är ca 3 minuter kvar för att minimera riskerna att någon ska hinna bjuda över;-) mest kall var man när man såg att det stod 1 min kvar och räknade ner så att det var ca 30 sekunder kvar och budade då jag visste att det fanns en ivrig köpare till men då hans sida tar liten stund att uppdatera sig så var det kört för han.
Fenja
Det är ganska ofta så att priserna varierar stort för samma vara. Man sitter och tokbjuder på en vara utan att kolla om det finns flera till lägre priser.
Mvh
Fenja
Meriona
Har ni lagt varan under samma avdelning/underavdelning som den andra säljaren? Och har ni skrivit ungefär samma rubrik? Annars kan där finnas en anledning. Folk söker på olika sätt, en del under avdelningar andra bara på sökord. Skriver man då så många sökord som möjligt i rubriken får man många fler träffar på annonsen och därmed fler som kan vilja lägga ett bud. Jag har hittat jättebilliga saker på grund av att säljaren varit lite slarvig med sin annons. Därmed inte sagt att det är så i detta fallet, men det händer ganska ofta.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon