rönnbäret
13-12-2010, 20:59
Beskär en hagtorns häck som inte är beskuren på 15 år.
Blir ganska grova stockar, hur är detta busk/träd slag att elda med?
Huggorm
13-12-2010, 21:25
Det är ju hårt, tungt virke, så jag skulle tro att det är utmärkt brasved. Tar förmodligen god tid på sig för att torka, men sedan brinner det länge och väl.
rönnbäret
13-12-2010, 21:38
Tack för ditt svar.
RibesRubusVitis
13-12-2010, 21:52
Enligt gardenguides.com verkar hagtorn perfekt för brasan:
http://www.gardenguides.com/462-hawthorne-tree.htmlLängst ner i artikeln står: "Hawthorne wood is more prized than oak wood for wood fires, as it burns very hot. A hawthorne wood fire can produce fire that can melt pig iron."
ingrids
14-12-2010, 08:41
En kanske korkad fråga - om elden är het nog att smälta tackjärn, kan en eldstad av sämre kvalitet skadas och t.ex. få sprickbildning?
Huggorm
14-12-2010, 10:10
Man får nog vara lite försiktig och inte stoppa in så mycket åt gången. Kanske blanda med annan ved, som tex. asp, tall eller gran.
Annars är det ju utmärkt material för skaft till diverse verktyg och redskap. En slöjdare skulle nog bli glad för de grövsta och rakaste bitarena.
malcolm
14-12-2010, 11:43
Jag tog ner min häck bestående av amerikansk hagtorn jäms med marken förra sommaren (-09) men det lät jag frakta bort med container.
Och jag har hur stora och många högar som helst på tomten som måste tas om hande efter klippningar under sommaren, vissa grenar är rätt så grova (för att vara en häck). Orkade aldrig ta tag i dem i somras. AVSKYR de där förbannade livsfarliga taggarna!
Kanske borde ta och spara stammarna till vedeldning då och elda upp riset ute Måste först skaffa mig långa och grova handskar. Och skor med stark sula...
Som alltid när man eldar inne så ska man inte elda för våldsamt för annars kan det bli för varmt i skorstenen och är den då lite sämre sotad så är det risk för att soten i skorstensröret tar eld. Det var tydligen det som hände flera gånger förra vintern när det blev så kallt och folk plötsligen började tokelda (enl vår sotare).
rönnbäret
15-12-2010, 21:57
CITAT (malcolm @ 14-12-2010, 11:43)

Jag tog ner min häck bestående av amerikansk hagtorn jäms med marken förra sommaren (-09) men det lät jag frakta bort med container.
Min undran är då hur ser häcken ut nu, hur mycket har växt upp?
Antagligen har den växt en hel del....
malcolm
16-12-2010, 19:14
CITAT (rönnbäret @ 15-12-2010, 21:57)

Min undran är då hur ser häcken ut nu, hur mycket har växt upp?
De längsta pinnarna hann väl bli nå´n halvmeter, har gjort så här förut med gott resultat, en gång när en lastbil demolerade hela häcken.
rönnbäret
16-12-2010, 22:01
CITAT (malcolm @ 16-12-2010, 19:14)

De längsta pinnarna hann väl bli nå´n halvmeter, har gjort så här förut med gott resultat, en gång när en lastbil demolerade hela häcken.
Tack så mycket för det snabba svaret
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.