Idag hade jag besök av denna fågel nedanför mitt fågelbord.
Den hade tagit en liten fågel och kalasade länge på den.
Kan ni säga vad den heter??
[attachment=56824:008.JPG]
evelina
14-12-2010, 14:34
En falk är det, kanske Stenfalk?
Bengalow
14-12-2010, 14:50
Jag skulle tro att det är en sparvhökshane, fast den borde vara lite ljusare på ryggen. Kanske färgerna inte överensstämmer med verkligheten på fotografiet. Stenfalk övervintrar sällan i Skandinavien.
En häftig bild är det hur som helst - grattis!!!
Sparvhök! Spännande att få se så nära och mitt i en stad! Den var blå-grå, mer blå än grå. Jag fotade och filmade och hann knappt med att äta. Väldigt intressant det!
Gunilla T
14-12-2010, 15:14
Ja, det är en sparvhök. Den återkommer med all säkerhet så sätt gärna fågelmaten lite skyddat så småfåglarna inte blir ett alltför lätt byte.
Man märker direkt på småfåglarna när sparvhöken är där, är man ute så hör man varningsljuden och om det plötsligt blir alldeles tomt och stilla runt fågelmaten så finns sparvhöken i närheten.
Hackspetten som ofta sitter på en trädstam blir alldeles paralyserad under lång stund - tror knappt den vågar blinka. Försöker göra sig osynlig genom att fullständigt stelna till.
sparvuggla
14-12-2010, 15:28
mer precist, hane sparvhök
Myosotis
15-12-2010, 14:06
Vad roligt att du fick bild på den!
Meriona
15-12-2010, 20:13
Det bevisar att det är sparvhök som varit hos mamma också, som jag fick för mig var pilgrimsfalk.

För just så såg den ut.
Jag har visst gått och blivit naturfotograf...
Ska tänka på tipsen att inte mata fåglarna öppet. Men maten hänger under en stor ek och intill finns bl a en hiskelig berberisbuske att gömma sig i. Den får leva vidare enbart för fåglarnas skulle annars hade jag huggit ner den för länge sedan. Den har gett mig många taggar i fingrarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.