Irene_L
Vilken vacker amaryllis jag har! Jag köpte den för några veckor sen. Nu blommar den så fantastiskt!

Den här amaryllisen heter "Samba" och är såååå fin!
abbbe
Så tjusig och ovanlig! Har du planerat löken själv eller köpt den som färdigplanterad?

Vill också lägga bild på min amaryllis, men vågar inte unsure.gif
Peztis
Våga på abbbe!

Fin amaryllis, Irene! Mina är bara blad ännu, får väl se om det kommer knoppar. SUCK!
Irene_L
Jag köpte en färdigplanterad i blomsteraffären. Då hade den två knoppar längst ner vid löken!
zissi
Fin Samba! Trodde först det var likadan som jag hade för två år sedan, men när jag tittade på mina bilder fick jag se att min var nästan tvärtom mot din i färgsättningen. Otroligt läckra blommor, speciellt kul med de lite ovanligare sorterna också.
[attachment=56831:Nya_l_ge..._vit_r_d.JPG]
Helen i Piteå Zon 5
Vacker! yes.gif
Peztis
Zissi, vad fin!!!
Aqvakul
[attachment=56842:amaryllis.jpg]

Tre amaryllisar från Odla
Från vänster: Fairy Tail, Rapido (bakom) och Picotee....
Irene_L
Åhh vad fina amaryllisar ni visar! tummenupp.gif
Olle A
Kan bara hålla med, jättefina amaryllisar! tummenupp.gif

Mitt bidrag blir en panteramaryllis (Hippeastrum pardinum) som jag har haft i ett par år. Roligt att den blommar så här fint inför julen! smile.gif

[attachment=56849:Panteramaryllis.jpg]

Olle
Irene_L
Wow..vad härlig den var! tummenupp.gif
Bassam

Hej Irene

Hur försorg din vackra amaryllis! (vatten gödsel -var står den).

H:Bassam

Irene_L
Jag har knappt vattnat den alls. Nu när blomman slagit ut får den ½ dl vatten i veckan. Gödsel har jag inte gett den något. Den har stått på köksborden men nu när blomman slagit ut har jag ställt den i fönstret.
Peztis
Olle, jisses! Den var FIIIIIIIN!
Olle A
Tack Peztis! Om du är snäll kanske jag har en lök över när det blir skicktemperatur. smile.gif

Olle
Aqvakul
[attachment=56861:amaryllis.jpg]

Detta är mina amaryllisar, som jag köpte från Odla förra året. När jag skulle ställa undan dem i september, så började de blomma och har inte slutat än. Jag hade ställt dem i farstun, där det är lite svalare, då det kom ytterligare knoppar nu till jul. Rapidon levererar nu årets fjärde blomställning och Picoteen skjuter sin tredje knopp i bakgrunden.
Felicia M
Vilka fina amaryllisar ni visar! Ni som sparar era, vad gör ni med dem när de blommat över? Står de inomhus året runt?
Myosotis
Min enda amaryllis för i år, en vanlig röd, blommar fortfarande inte. no.gif En riktig slow-motion-blomma. Satte den i oktober och trodde att den skulle blomma till advent, men den hann inte ens till jul. Har aldrig varit med om en så långsam amaryllis. Och klen är den också, knoppen är så liten så det skulle inte förvåna mig om där bara är 2-3 blommor.

Jättevackra amaryllisar ni har!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon