Full version: Såråd och sådåd
Unn
Nu har jag lagt min panna i djupa veck över den sista (well, jag har ju beställt fler, men i den här omgången sista :-) ) perennens odlingsanvisningar. Nu var det ett tag sedan jag hade användning IRL för engelska språket, men så här står det på min primula denticulata påse: "Pre-chilling in refigerator for three days prior to sowing may aid germination" huh.gif Jag tolkar det som om man ska kyla _fröpåsen_ innan man sår. ??? Kan detta verkligen stämma? Har aldrig stött på det innan, men jag är inte jättegammal i gemet så nu frågar jag er!

Vilse i odlingsanvisningsträsket/ Unn
kerstin z5-6
nej detta är totalt meningslöst och påverkar inte frerna ett dugg !
Däremot kan primula poppa igång av en tur till kylen , sådda i såjord
3-4 v i + 4-+8 grader kan få dem att komma igång
Unn
Hmm...tack Kerstin! Vad snäll du är som tycks så tålmodigt dela med dig av dina kunskaper! Trodde väl, baserat på mina ganska minimala erfarenheter i såmysteriets vindlingar, att ditt råd kanske var mer föruftigt än själva fröpåsens.
Märkligt dock att det är så? (-Är _så_- observera ordvitsen ;- )
Det här handlar ju om etablerade fröfirmor i england, är det rena artighetsråd för att inte göra oss amatörer deprimerade; "gro i 15 grader, blommar det här året" ? (citat från physostegiaanvisning)

Enligt mina simpla erfarenheter varierar det från firma till firma, ex. Impecta kör nästan uteslutande med rådet "Ställ ut i snö - vänta" (skittråkigt att höra såhärårs...jag vill ju se saker GRO!!! - svenska pessimismen?) Engelska fröfirmor kan ha en "låt-gro-i -15-grader" på exakt samma frö....( fantastic, isn´t it?- anglosaxiska cheer-up-love-inställningen....)

....Å sen letar man lite information på nätet, och då kan det sluta med en behandling typ : 15 + i 4 veckor å sedan minus 0,5 grader x veckor och därefter ljust i 17,32 grader, upptrappande... Vem i hela världen ska man lita på...för att citera vem det nu var.
wub.gif Unn/ som fortfarande väntar på perennfröer med glatt exprimentsinne
Betty
Sitter här med en påse Romersk Riddarsporre, "Giant Imperial" från Lord Nelson. På baksidan av påsen står att läsa bl. a. " Kan vara svåra att få att gro. Lägg hela fröpåsen kallt, vid +2°C i en vecka först så går det bättre eller så under sept.-okt. direkt på växtplatsen." wacko.gif
kerstin z5-6
ja suck -det verkar vara ett envist råd-Kyla eller + 2 i detta fall då -är till för att
1. få växtens frö att tro att det varit med om en vinter -om än kort-4 v är vanlig sval-kyl , uteminus- tid

2. Om detta ska fungera måste fröet tro att det såtts -ute på jorden ,samt ha sugit upp vatten , som en minihöst smile.gif

3. när man sen tar fröet in till varmare temp -gror det

4. förvara i kyl förlänger fröets färskhet om det är osått-inget annat
5.<Väldigt många frö gror utan kylning -bara de är färska-men få har ju möjlighet att ta hand om dem -dvs saknar lysrör-därav utesåddsrådet tror jag
smile.gif
Många såråd från firmor är väldigt generella,tyvärr är de också ibland fel -eller föråldrade råd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon