Hmm...tack Kerstin! Vad snäll du är som tycks så tålmodigt dela med dig av dina kunskaper! Trodde väl, baserat på mina ganska minimala erfarenheter i såmysteriets vindlingar, att ditt råd kanske var mer föruftigt än själva fröpåsens.
Märkligt dock att det är så? (-Är _så_- observera ordvitsen ;- )
Det här handlar ju om etablerade fröfirmor i england, är det rena artighetsråd för att inte göra oss amatörer deprimerade; "gro i 15 grader, blommar det här året" ? (citat från physostegiaanvisning)
Enligt mina simpla erfarenheter varierar det från firma till firma, ex. Impecta kör nästan uteslutande med rådet "Ställ ut i snö - vänta" (skittråkigt att höra såhärårs...jag vill ju se saker GRO!!! - svenska pessimismen?) Engelska fröfirmor kan ha en "låt-gro-i -15-grader" på exakt samma frö....( fantastic, isn´t it?- anglosaxiska cheer-up-love-inställningen....)
....Å sen letar man lite information på nätet, och då kan det sluta med en behandling typ : 15 + i 4 veckor å sedan minus 0,5 grader x veckor och därefter ljust i 17,32 grader, upptrappande... Vem i hela världen ska man lita på...för att citera vem det nu var.

Unn/ som fortfarande väntar på perennfröer med glatt exprimentsinne