Bengalow
15-12-2010, 19:59
Vi förvarar många växter i uterummet, en enkelglasad veranda. Jag brukar röka därute, och medan jag stod där med min giftpinne, så tänkte jag till...
1 kW/h kostar ca 1,50 för tillfället. Värmefläkten går nog ca 8-10 timmar/dygn, nu när det är -4-7° ute. Det blir 12-15 spänn om dagen. Om den fortsätter i 30 dagar, så är det 360-450 riksdaler. 2 månader är 720-900,-...
Jag hade ju kunnat köpa många nya blommor för de pengarna. Är jag dum som fortsätter att hålla frosten borta?
Hur mycket offrar ni för andamålet?
Ja visst får man sig en tankeställare ibland. Det är som när man börjar räkna på extrabelysningen för frösådderna... Usch!
Men om jag skulle köpa plantorna färdiga skulle det inte bli lika många på långt när!
Och för knappa 1000:- får du inte många större plantor som de du kan hålla vid liv år efter år inne i uterummet.
Dessutom så blir ju växterna kära vänner... Och vänner ska man vårda och inte kasta bort!
(Och så fryser du inte häcken av dig när du går ut för en nypa "luft"! Det är väl värt en del det med!)
ingrid fuxwall
15-12-2010, 20:12
Du skulle kanske fundera på att sätta in bättre glas.
Det är ännu bara i mitten av dec, och det kan bli en väldigt lång vinter och väldigt dyrt
Bengalow
15-12-2010, 20:40
Att sätta in dubbelglas skulle säkert kosta 40-50 lappar idag. Det skulle aldrig löna sig. K-värdet, eller vad det heter idag, är inte så fantastiskt mycket bättre än enkelglas. Det är avståndet mellan yttersta och innersta rutan som är väsentlig, och aluproliler är smala=litet avstånd...
Anja Danmark
15-12-2010, 20:52
Du kunne også isolere med bobleplast i et eller to lag. Det ser ikke specielt godt ud, men det er godt for elregningen!
Sådan ser der ud inde i mit drivhus:
[attachment=56850:telt1.jpg]
Niklas-73-
16-12-2010, 20:37
Det är ju en billig hobby jämfört med golf , fiske eller jakt.
det är bara och betala och se glad ut
Bengalow
16-12-2010, 23:14
Jo, så länge man har råd med det, så går det ju, men det blir billigare med nya blommor, tror jag.
Alexander-VG-zon3
16-12-2010, 23:55
annars kan man ju ha uterum och likande utrymmen att odla i/förvara sålänge det inte blir för kallt för dom. och sedan skippa uppvärmning och ha alla växter inne under extraljus enbart. om man får plats med dom inne. det borde bli billigare med belysning än uppvärmning, och princip alla växter som vill ha sval vinter kan man ha inne under extraljus i rumsvärme.
alt värma upp en mycket mindre del som redan skrivits, tryck ihop alla växter in mot väggen och täckt dom.
jag skulle aldrig kunna slänga stora och fina växter (eller låta dom frysa ihjäl). dom blir för kära när man följt deras utveckling och dom börjar få en ålder, som äldre tycker jag då många växter verkligen blir vackra. många ger mer blommor och mer frukt och får vuxen karaktärs utseende. sedan skulle man köpa om allt så är det ju inte säkert att man hittar dom alla man haft innan.
eller får man köra på köldtåliga växter som tål kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.