netha
Vänta till reklaminslaget är över ... Sååå grymt och ofattbart att det får pågå idag år 2010!

Kvinna piskas offentligt
sad.gif
Skruttis
Jaaa, vad ska man säga. Det är helt sjukt.
Förutom polisen som skrattar så står det en hel rad män och bara tittar på.
Fy f-n!!! ranting.gif
malcolm
Vidrigt!
theseraphim
CITAT (netha @ 15-12-2010, 23:24) *
Vänta till reklaminslaget är över ... Sååå grymt och ofattbart att det får pågå idag år 2010!

Kvinna piskas offentligt
sad.gif

Läste om det där, fy f*n att de kan med och sedan försöka söka skydd i Koranen!
Aqvakul
Förfärligt!

Men det har nog snarare stöd i gamla patriakaliska stamkulturer, än i Koranen..
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2010, 10:34) *
Förfärligt!

Men det har nog snarare stöd i gamla patriakaliska stamkulturer, än i Koranen..

Givetvis men de stöder sig på Sharia om jag inte minns helt fel?
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 16-12-2010, 10:42) *
Givetvis men de stöder sig på Sharia om jag inte minns helt fel?

vantolkningar av Koranen..
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2010, 10:55) *
vantolkningar av Koranen..

Det var liksom det jag menade och jag tycker det är fruktansvärt för den stora majoriteten av muslimer som förknippas med självmordsbombare och sharialagar på ett väldigt godtyckligt sätt.
Monaxe
Det är inte konstigt att intoleransen mot Islam ökar när man ser dessa fruktansvärda bilder.
Sen må det kallas Sharialagar eller inte.
Självmordsattentatet i Stockholm var även det i Islams namn...
Visst är det vantolkningar av Koranen det bygger på, men likafullt sker dessa förfärliga handlingar i skydd av Islam!
theseraphim
CITAT (Monaxe @ 16-12-2010, 11:08) *
Det är inte konstigt att intoleransen mot Islam ökar när man ser dessa fruktansvärda bilder.
Sen må det kallas Sharialagar eller inte.
Självmordsattentatet i Stockholm var även det i Islams namn...
Visst är det vantolkningar av Koranen det bygger på, men likafullt sker dessa förfärliga handlingar i skydd av Islam!

Förvisso men på sätt o viss har de inget med Islam att göra för enligt Koranen så finns det inget som stödjer dessa självmordsbombare utan snarare tvärtom fördömer den formen av agerande.
gnon49
Ja stackars människor som tolkar koranen så fel. Kvinnan har nog överinseende med det. För det är väl en engångsföreteelse? crying.gif
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 16-12-2010, 11:14) *
Ja stackars människor som tolkar koranen så fel. Kvinnan har nog överinseende med det. För det är väl en engångsföreteelse? crying.gif

rolleyes.gif
Monaxe
CITAT (theseraphim @ 16-12-2010, 11:11) *
Förvisso men på sätt o viss har de inget med Islam att göra för enligt Koranen så finns det inget som stödjer dessa självmordsbombare utan snarare tvärtom fördömer den formen av agerande.

Så du menar att de inte är muslimer då? Att allt bara är ett missförstånd? Eller har de en annan religion som de lutar sig tillbaka på, som vi inte känner till?
Kanske är det Buddister som piskar och Hinduer som självmordsbombar...
Gossen Ruda
Kvinnor och gräsmattor blir bättre ju mer man slår dem. Finns det en en del som tror. Vissa kulturer har lång väg kvar att gå innan de blir människovärdiga.
Piccante
CITAT (Monaxe @ 16-12-2010, 11:22) *
Så du menar att de inte är muslimer då? Att allt bara är ett missförstånd? Eller har de en annan religion som de lutar sig tillbaka på, som vi inte känner till?
Kanske är det Buddister som piskar och Hinduer som självmordsbombar...

Sudan är en ganska totalitärt styrd stat med mycket inre spänningar och inget demokratiskt föredöme direkt. Många muslimska stater har inte sharialagstiftning. Att det praktiseras i Sudan beror nog mkt på stark klanstruktur och brist på demokratisering.
theseraphim

Där dessa lagar tillämpas är oftast områden där liknande former av straff förekom innan de blev islamska stater och man ska inte beskylla Islam som helhet för det här. Inom alla religioner finns det folk som begår brott "i skydd" av sin religion, tänk så många svarta, judar osv tex som lynchats i den amerikanska södern av den kristna klanen eller hur många mord som begått mellan katoliker eller protestanter på Irland. Alla religioner har samma problem men just nu vill media visa upp Islam eftersom det säljer bättre i dagsläget.
Carl

Alla religioner har haft helt klart sina problem. Men Islam har dom fortfarande och dom eskalerar på alla fronter.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 16-12-2010, 13:23) *
Där dessa lagar tillämpas är oftast områden där liknande former av straff förekom innan de blev islamska stater och man ska inte beskylla Islam som helhet för det här. Inom alla religioner finns det folk som begår brott "i skydd" av sin religion, tänk så många svarta, judar osv tex som lynchats i den amerikanska södern av den kristna klanen eller hur många mord som begått mellan katoliker eller protestanter på Irland. Alla religioner har samma problem men just nu vill media visa upp Islam eftersom det säljer bättre i dagsläget.

Nja, det är väll inte det att islam säljer bättre just nu, utan det är väll snarare så att de allra flesta problemen just råkar vara i muslimska områden just nu? Jag skulle tro att media letar för fullt efter problem i tex. kristna områden som de kan flytta fokus till.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 16-12-2010, 14:03) *
Nja, det är väll inte det att islam säljer bättre just nu, utan det är väll snarare så att de allra flesta problemen just råkar vara i muslimska områden just nu? Jag skulle tro att media letar för fullt efter problem i tex. kristna områden som de kan flytta fokus till.

Varför skulle de göra det när allt som har med Islam att göra har varit en guldådra sen 11/9, det finns ju ingen anledning att skifta fokus från något som säljer som smör och det är j hellre inget nytt att media först och främst förmedlar sådant som kan bringa in mer pengar för att sedan sticka när något annat dyker upp. Man måste ju förstå att media överlag inte är en samhällstjänst utan det är vinsten till ägarna som räknas in.

CITAT (Carl @ 16-12-2010, 13:29) *
Alla religioner har haft helt klart sina problem. Men Islam har dom fortfarande och dom eskalerar på alla fronter.

Ja och det mycket vare kristendomen och mycket föddes redan då bla en massa fransoser fick för sig att åka till en liten ökenhåla vid medelhavet...

Skämt åsido så är det ju även så att just Islam har lite oturen att många av de länder där det utövas är även väldigt fattiga länder som har haft mycket problem inbördes som inte har haft med Islam att göra. Sedan så spär ju även Israel på konflikten hela tiden plus att Bush var ganska duktig på att spinna upp det hela än mer.
gnon49
Mycket kan man skylla Usa o Israel för men knappast att islam framställs som ondskans religion. Det klara länderna i mellanöstern av på alldeles egen hand. Det har inget med otur eller fattigdom att göra. Det har med diktatur att göra. Och varken Usa eller Israsel är ju diktaturer.
Gunilla T
Fruktansvärt men det finns mycket av patriarkala strukturer kvar i världen som nödvändigtvis inte måste ha med någon specifik religion att göra.

Fruktansvärda övergrepp mot kvinnor , barn och civilbefolkning finns i historien men vi har inte, förrän de senaste åren haft teknik att få in bilderna direkt i våra rum. Tänk om man hade filmat övergreppen som gjordes när ryssarna trängde in i Berlin eller scener från de allierades bombningar över Dresden.
andersen
Jag vet inte riktigt hur det ser ut idag, men Sverige har/är en stor biståndsgivare till Sudan, man kanske kan sätta press på Sudan via biståndet?
theseraphim
CITAT (andersen @ 16-12-2010, 16:12) *
Jag vet inte riktigt hur det ser ut idag, men Sverige har/är en stor biståndsgivare till Sudan, man kanske kan sätta press på Sudan via biståndet?

Tja man kan ju alltid försöka men sedan kan det vara så att då drabbas bara de allra fattigaste i Sudan, Sudan har väl en bra sponsor i Kina nuförtiden som säljer en jäkla massa vapen mot olja.
Piccante
CITAT (theseraphim @ 16-12-2010, 17:26) *
Tja man kan ju alltid försöka men sedan kan det vara så att då drabbas bara de allra fattigaste i Sudan, Sudan har väl en bra sponsor i Kina nuförtiden som säljer en jäkla massa vapen mot olja.

Kina köper upp mycket odlingsmark i Sudan för att kunna förse sin hemmamarknad med livsmedel. Samtidigt handlar konflikten i Darfur delvis om rätten till mark.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 16-12-2010, 18:02) *
Kina köper upp mycket odlingsmark i Sudan för att kunna förse sin hemmamarknad med livsmedel. Samtidigt handlar konflikten i Darfur delvis om rätten till mark.

Frågan är hur man skall ställa sig till det där. Frågan är om det inte ändå är positivt att Kina tar tag i Afrika och hjälper kontinenten på fötter. Dyrt kommer det bli för afrikanerna, men jag tror nästan dom tjänar på det i slutänden i alla fall. Europa törs ju inte göra något åt Afrika alls längre, efter alla år av kolonialstyre.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 16-12-2010, 19:09) *
Frågan är hur man skall ställa sig till det där. Frågan är om det inte ändå är positivt att Kina tar tag i Afrika och hjälper kontinenten på fötter. Dyrt kommer det bli för afrikanerna, men jag tror nästan dom tjänar på det i slutänden i alla fall. Europa törs ju inte göra något åt Afrika alls längre, efter alla år av kolonialstyre.

Det är väl bättre att ha det sämre än inget alls tyvärr och sålänge man tillhör rätt stam osv i sudan så kan man ha det riktigt bra. Sedan är det ju så att Kina har sagt att alla aktiooner som FN kan ta emot Sudan kommer de lägga in sitt veto mot. Kina köper ju ca 40% av all olja och betalar både med pengar och vapen.
netha
Sharialagar och muslimska lagar ... kvinnor pinas, piskas och dödas s.k heders mord, de nekas ta körkort, nekas jobba osv osv
År 2010 piskas de om de t.ex haft byxor på sig!!!!

Att olika religioner gjort det ena o andra förr i tiden har ingen betydelse för mig i detta.

Piska kvinnor gör de IDAG och det är vidrigt och ofattbart att det sker!

xlxl67
Jag vill inte titta på klippet men undrar istället hur man kan göra något. Är det Amnesty man skall stödja?
Överbölingen
Detfinns INGET förlåtande i detta. Men håller man fast vid traditioner som är mer än 2000 år gamla så händer sådant. Kvinnan är och kommer alltid att förbli en underlägsen varelse i den världen. Och om jagfårvaradrastisk som motsats – här sätter vi kvinnan på en pedistal.

Jämställdhetsmakarna har alldeles för tjocka handskar. De känner inte finessera. Vare sig kännarna är kvinnor eller män.

Men. Generelt sett så ser kvinnor människorna och männen ser $$$. jäkla god glögg!

Ochdessutom (alldels byside konstaterande) mannenbehöver bara byta skjortor och klarar sig en mörk kostym för att hålla stilen. Kvinnan i chefsställning behöver en hel garderob för att något sånär hålla
ställningen. Uppriktigt! Jäkligt orättvist och dyrt.

Jag är inte feminist på något sätt. Men kompetens och kunnande är det som avgör.

Numera är jag lagd på komposten pga ålder. Men skulle jag drabbats av ett nedläggningsbeslut så kulle jag hellre ta emot det av en kvinna för hon förstår vad jag känner. En manlig kollega till henna skulle bara klart meddela att den första XX stänger vi fabriken. Hårddragning, men det är ytterligheterna som diskuteras. Däremellan mumlarvi bara.

Det är fan inte lätt att ara arbetsför och utan jobb nu. Men det går faktiskt uppåt.
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 16-12-2010, 20:00) *
Jag vill inte titta på klippet men undrar istället hur man kan göra något. Är det Amnesty man skall stödja?

Stöda amnesty ger väll kanske rent samvete, men gör det verkligen någon skillnad för Sudans kvinnor? Jag är tyvärr ganska skeptisk
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 16-12-2010, 20:07) *
Stöda amnesty ger väll kanske rent samvete, men gör det verkligen någon skillnad för Sudans kvinnor? Jag är tyvärr ganska skeptisk

Ärligt talat så gör det nog bara gott för ens egna samvete för Amnesty är nog än mer möjliga att påverka än tex FN.
ryss_борис

Till att börja med ska jag säga att nej, de flesta muslimer är helt normala människor precis som alla andra. För det andra finns det texter i både bibeln, koranen med flera, som visst ger stöd åt diverse våldshandlingar. Sen finns det ju så klart andra texter i samma heliga skrift som säger raka motsatsen. Och mig veterligen kan man inte svinga något magiskt trollspö och på så sätt få reda på hur det ska tolkas.. vadå ska? enligt vem? Gud?

Ville bara påpeka det.

Edit: Är väl även tvungen att påpeka att jag tycker som de flesta i tråden angående de som stödjer/utför sådant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon