Vinberga
16-12-2010, 14:25
Jag planerade tre Clematis på landet förrförra sommaren och dom har aldrig blommat, inte i somras heller. En sort (minns inte namnet) är dock ganska frodig cirka 70 cm, dom andra (minns inte namnet där heller) är rätt eländiga med några få grenar på varje. Dom är båda av sorten som ska klippas ner på våren och det har jag gjort. Vad kan det vara för fel?
Tacksam för svar!
Hej
Du beskär din klematis hård så blommor knoppar går borta med beskärning för att dina klematis står på den här grupp :
( • Sorter som blommar på såväl fjolårsskott som årsskott klipps bara lätt på våren. Gallra bort veka skott. Skär gärna tillbaka plantorna lite och gödsla efter första blomningen ).
H:Bassam
Finn Klematis
16-12-2010, 16:37
Hej!
Troligen har Du planterat Dina klematis med hoptorvade rötter.
Gräv upp och kontrolera till våren.Är röttern hoptorvade sära på
dom helt och plantera om.
Mvh.
Finn
Grävde du ordentliga gropar med fin jord när du planterade, gärna 50 l för varje klematis ( dom gillar rosjord man kan köpa i påsar )
Jag har haft flera svår flörtade klematis som har tagit 3 - 4 år på sig innan dom satte fart, jag klippte ner, nöp in åren efter, hotade mm. Släng på kornad hönsgödsel i vår, vattna mycket vid torka. Klipp inget i vår så får du se om dom blommar ! Du kanske klipper fel ?
Svårt när du inte vet namnen, man delar in dom i tre grupper.
Grupp 1 ska normalt inte beskäras, annat än dom blir för stora, blommar på fjolårs skotten. Grupp 2 blommar på nya och gamla rankor, klipps ev tillbaka på sommaren. Grupp 3 tål hård beskärning höst eller vår.
Vinberga
17-12-2010, 08:45
Tackar för alla bra tips! På odlingsanvisningarna står att dom tillhör grupp 3 och ska beskäras tidig vår ner till ca 30 cm, så jag antar att detta inte är problemet. Det lutar nog mer åt för dåligt med jord. Jag ska kolla rötterna i vår, skulle också kunna vara en förklaring. Clematis verkar inte älska mia odlingsförhållanden i vilket fall så jag satsar nog på annat i framtiden men försöker få dom här att överleva. Tack igen!
Hej
Det är stor fel att man köper klematis utan namn, namn betyder mycket för att man ska vet vilka beskäring behöver och var de ska stå och vilka jord behöver, Nu kommer varje år nya sorter med nya krävande.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.