Thalassa
Jag trodde att jag matade småfåglarna men det har visst blivit ett bra tillhåll även för sparvhöken. Nu har det gått åt två småfåglar på två dagar sad.gif Vad kan man göra åt detta? Jag har placerat matstället med närhet till buskar för fåglarna att gömma sig/sitta i. Något annat jag kan göra? Känns inte så kul att locka dem till matplatsen och sedan blir de själva mat. Jag vet, sparvhöken måste äta den med och det är fullt naturligt, det känns bara som att jag underlättar lite för mycket för den.
Gunilla T
Jag hänger upp talgbollar och nötautomater inne i granarna, där kommer inte rovfåglarna åt småfåglarna. Stora syrenbuskar är också hyfsat bra skydd eller gamla risiga buskage.

För markätande fåglar kastar jag in maten direkt i buskarna. Den kommer förstås varje dag men lyckas bara ibland få tag i någon..

Domherrarna verkar leva farligt, dels äter de gärna från marken där någon tappat frön, dels verkar de osedvanligt sävliga när larmet går...

Sedan leker jag örn själv ibland när den sitter ovanför fågelmaten crazy.gif
Thalassa
Tack för tipsen! Vi har ju en fågelstuga men jag ska nog sluta mata där och istället bara hänga upp saker inne i buskarna, precis som du föreslår. Vi har en gigantisk syrén precis intill och den är ju nästan ihålig i mitten så det blir nog bra med lite frön på marken där för domherrarna och de andra markätande småfåglarna. Ska ta itu med detta bums imorgon bitti.

Det där med att leka örn själv blir jag lite nyfiken på hur det går till biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (Thalassa @ 16-12-2010, 17:20) *
Det där med att leka örn själv blir jag lite nyfiken på hur det går till biggrin.gif

Hur enkelt som helst...lämna allt du håller på med och kasta dig ut i snön med tofflorna på...ladda för ett Tarzanvrål och vifta allt du orkar med armarna så ser du sparvhöken snabbt förflytta sig till en säkrare plats.
anne-li i olofstorp

"Hur enkelt som helst...lämna allt du håller på med och kasta dig ut i snön med tofflorna på...ladda för ett Tarzanvrål och vifta allt du orkar med armarna så ser du sparvhöken snabbt förflytta sig till en säkrare plats."

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Ser det framför mig!!!! rotfl.gif rotfl.gif crazy.gif

edit: ett citat fattades!
Gunilla T
CITAT (anne-li i olofstorp @ 16-12-2010, 21:07) *
"Ser det framför mig!!!! rotfl.gif rotfl.gif crazy.gif
edit: ett citat fattades!

Det gäller att vara rask och rörlig whistling.gif

Tur man bor i skogen, annars blev jag väl omgående omhändertagen enl LPT.....
Thalassa
Jag var tråkig nog att bara dunka i fönstret när den kom för andra gången idag. Nästa gång prövar jag din metod 000.gif
Wilmer
CITAT (Gunilla T @ 16-12-2010, 22:07) *
Det gäller att vara rask och rörlig whistling.gif

Tur man bor i skogen, annars blev jag väl omgående omhändertagen enl LPT.....

Lagen om psykisk.. tvångsvård? Tror vi fått samma pippi på halsen, eller samma sort då..

Edit, det smög sig in en smiley..
Gunilla T
Nytt Odla ordspråk,

"En kvinna som skrämmer sparvhök håller sig rask och rörlig"
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 18-12-2010, 09:50) *
Nytt Odla ordspråk,

"En kvinna som skrämmer sparvhök håller sig rask och rörlig"

giggle.gif tummenupp.gif
Lokan
Bästa motionen efter julmaten! yes.gif
Wilmer

rovfågel.jpg

Jag frågar här istället, är det här en sparvhök? Måste jag motionera nu??
Thalassa
CITAT (Wilmer @ 18-12-2010, 11:11) *
Jag frågar här istället, är det här en sparvhök? Måste jag motionera nu??

Jag är ingen expert men jag tycker att det ser ut så. Var den lite orangeröd på bröstet? Japp, nu måste du motionera naughty.gif
Olle A
Visst är det en sparvhök. Andra rovfåglar syns sällan vid fågelmatplatser. Ut och motionera! giggle.gif

Olle
Wilmer
Jäkalr vad den flög fint genom syrensnåret jägaren. Jag var tvungen att banka fönster, slapp motion denna gången. Äter den sjuka fåglar gör den ju en välgärning tummenupp.gif
Monarda
Sparvhöken fångar fåglar här både på sommar och vinter. Hur ofta har jag ingen pejl på men ibland hittar jag dunhögar efter plockning. Matningsplatsen är väl skyddad av både träd och buskar men när det är avlövat så ser den ju ändå sina byten med den skarpa blicken. På sommaren är det knappast någon insyn från ovan men höken kommer susande ändå strax ovan marken och under dom nedersta grenarna på äppelträdet, som på chansning. En gång strök den förbi i knävecken på mig och knep en gråsparv. Undrar just varför den stannar och plockar sitt byte innan den drar vidare?
Thalassa
CITAT (Monarda @ 18-12-2010, 15:52) *
Sparvhöken fångar fåglar här både på sommar och vinter. Hur ofta har jag ingen pejl på men ibland hittar jag dunhögar efter plockning. Matningsplatsen är väl skyddad av både träd och buskar men när det är avlövat så ser den ju ändå sina byten med den skarpa blicken. På sommaren är det knappast någon insyn från ovan men höken kommer susande ändå strax ovan marken och under dom nedersta grenarna på äppelträdet, som på chansning. En gång strök den förbi i knävecken på mig och knep en gråsparv. Undrar just varför den stannar och plockar sitt byte innan den drar vidare?

Din fråga kan jag inte besvara men jag har en liknande historia. För ett år sedan ungefär höll jag på att få en sparvhök i huvudet. Jag kom ut genom vår dörr och den kom susande runt husknuten, troligtvis på jakt efter en småfågel och vi höll på att frontalkrocka. I sista stund hann den väja och svischade förbi snuddande nära istället.
Monarda
Den kanske blir så fokuserad när den jagar att omgivningen "försvinner". Jag fick in en hök på verandan en gång när dörrarna var öppna rakt igenom. Den kan nog ha jagat en småfågel som sökte skydd. För hökens del slutade det dock i en pelargonkruka, blåst på konfekten. Som tur var hade den inte skadat sig och vi blev nog lika förvånade bägge två. Efter att vi stirrat på varandra en stund vände den och flög ut.
Thalassa
CITAT (Monarda @ 19-12-2010, 17:27) *
Den kanske blir så fokuserad när den jagar att omgivningen "försvinner".

Det låter som en rimlig förklaring smile.gif
Soie
Kan man inte ha en skyddsbur kring matplatsen? Eller sparvhöken kanske kan klämma sig igenom ändå?
Annars finns det en jättebra hemsida som jag brukar beställa ifrån: www.vivara.se

länken nedan är direkt till skyddsburarna:
http://www.vivara.se/sub_category/id=11/se...a_systemer.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon