netha
Såg "Mitt i naturen" om de stora älgarna kring Kebnekaise.
I går hade vi tre stora knappt hundra meter från huset.
De låg alla tre och brydde sig inte om att folk åkte skidor på spåret bara ett tiotal meter ifrån och andra gick där med sina hundar.
Olle A
Vad kul! Visst är det mäktigt att se så stora djur på nära håll. Att de är störst i norr är ganska naturligt, för ju kallare klimat desto större kroppsvolym behövs för att hålla värmen. Hoppas programmet går i repris, för jag missade det eftersom jag själv har visat älg- och rådjursbilder på Göteborgs naturhistoriska museum i kväll.

Olle
theseraphim
CITAT (Olle A @ 16-12-2010, 23:53) *
Vad kul! Visst är det mäktigt att se så stora djur på nära håll. Att de är störst i norr är ganska naturligt, för ju kallare klimat desto större kroppsvolym behövs för att hålla värmen. Hoppas programmet går i repris, för jag missade det eftersom jag själv har visat älg- och rådjursbilder på Göteborgs naturhistoriska museum i kväll.

Olle

Och ju längre upp i norr desto större blir avståndet mellan älgen och pipan på studsaren och jägare brukar föredra att skjuta på kort avstånd då man inte behöver lista ut hur den där kikmojängen fungerar som sitter uppe på bössan.
malcolm

Olle

Här kan du se hela programmet.

http://svtplay.se/t/102782/mitt_i_naturen
andersen

Olle

Är det värkligen så? är det inte tillgång på föda som styr hur stora dom blir? eller hur hårt dom jagas? har hört att på utö så skall dom minsta älgarna i sverige finnas.
Olle A
CITAT (andersen @ 17-12-2010, 00:20) *
Är det värkligen så? är det inte tillgång på föda som styr hur stora dom blir? eller hur hårt dom jagas? har hört att på utö så skall dom minsta älgarna i sverige finnas.

Jodå, det finns flera faktorer som inverkar. Men klimatet är helt klart en av dem.

Olle
skogstroll
CITAT (andersen @ 17-12-2010, 00:20) *

jag har träffat en sådan just på Utö smile.gif fast jag tänkte inte på hur stor den var
ingrids
Som Olle A skriver klimatet påverkar, även rådjuren är störr i norr. Det finns en formel som jag glömt exakt hur den ser ut men den går ut på att generellt så är det kallt vinner djur på att ha mycket kroppsvikt per mängd hudyta, är det varmt vinner de på att ha liten kroppsvikt per hudyta.
skogstroll
jag önskar jag hade lite älgar hemma, just nu bara rådjur. Älgar kanske inte gillar att klättra på berg smile.gif
Gossen Ruda
Jag har mest hört talas om stortjurarna i Rapadalen i Sarek men tydligen finns de på fler ställen. Fast det är nästgårds i norr. Tydligen så nästan kryllade det av älg.
Piccante
storleken på djur är ofta täthetsberoende. I Nordamerika är älgar generellt större än i Sverige där de lever tätare men och andra sidan är produktiviteten högre i Sverige.
Huggorm
CITAT (ingrids @ 17-12-2010, 08:31) *
Som Olle A skriver klimatet påverkar, även rådjuren är störr i norr. Det finns en formel som jag glömt exakt hur den ser ut men den går ut på att generellt så är det kallt vinner djur på att ha mycket kroppsvikt per mängd hudyta, är det varmt vinner de på att ha liten kroppsvikt per hudyta.

Det samma gäller även vargen. De vargar som lever i Spanien är betydligt mindre än här uppe i norr
Olle A
CITAT (ingrids @ 17-12-2010, 08:31) *
generellt så är det kallt vinner djur på att ha mycket kroppsvikt per mängd hudyta, är det varmt vinner de på att ha liten kroppsvikt per hudyta.

Ett klassiskt exempel på detta är fjällräv, rödräv och ökenräv. Sök gärna efter bilder på dessa och jämför kroppsbyggnad och öronstorlek.

Olle
gnon49
Ja människan är ju inget undantag. Ljusa, mörka, långa, korta. Vi är ju anpassade till den plats vi vistas i.
Fast i resandet tidevarv hinner inte moder natur med.
renate
Jag tittade på programmet,det var verkligen stora älgar jämfört med de vi ha här i södra Sverige.Fast när jag möter en älg på mina skogspromenader tycker jag det stora djur och alltid en upplevelse att ser de.Under älgjakten kommer de rätt nära vårt villaområde.Bilden tog jag med mobilen och det var långt avstånd,så jag zoomade i efterhand.

[attachment=56863:2010_09_22_2328.JPG]
malcolm
Jag har läst någonstans att vår svenska huggorm skulle vara både större och giftigare om den levde i ett varmare klimat. Vår brunbjörn lär också vara av samma art som amerikas grizzlybjörnar som är betydligt större än vår egen lilla nalle.
Olle A
CITAT (malcolm @ 17-12-2010, 18:00) *
Vår brunbjörn lär också vara av samma art som amerikas grizzlybjörnar som är betydligt större än vår egen lilla nalle.

Visst är det så, och släktingen Baloo i sin djungel är betydligt mindre.

Olle
Huggorm
CITAT (Olle A @ 17-12-2010, 18:35) *
Visst är det så, och släktingen Baloo i sin djungel är betydligt mindre.

Olle

Jag stötte på en björn i djungeln i Nepal, och om den var liten i jämförelse skulle jag inte vilja stöta på en svensk
Meriona
Är inte Kodiakvarianten av brunbjörn ännu större än den vanliga grizzlyn dessutom?
Olle A
Ja, kodiakbjörnen är allra störst. Den största som har rapporterats från Alaska (enligt "Jordens Djur", 1998) vägde 443 kg. En svensk björnhane kan väga uppemot 300 kg, en indisk läppbjörn 90-115 (undantagsvis 135) kg.

Olle
Meriona
En björn vill jag inte råka på i naturen oavsett vad de väger. sad.gif
Huggorm
CITAT (Olle A @ 17-12-2010, 18:52) *
Ja, kodiakbjörnen är allra störst. Den största som har rapporterats från Alaska (enligt "Jordens Djur", 1998) vägde 443 kg. En svensk björnhane kan väga uppemot 300 kg, en indisk läppbjörn 90-115 (undantagsvis 135) kg.

Olle

Men den indiska läppbjörnen är ju inte samma art som vår björn, och inte ens i samma släkte?

Jag funderar på om det var en sådan jag träffade på, eller om det var en kragbjörn. Jag hade tyvärr inte kameran med mig eftersom det regnade.
Olle A
Samma art är de inte, men de är ganska nära släkt. Kragbjörnen är oftast mindre än läppbjörnen, hanar 50-120 kg och honor 42-70 kg.

Olle
Eva i Skåne
Jag såg också programmet. Jag hade inte skänkt en tanke på att djuren är olika stora i olika delar av landet. En norrländsk älg kan vara dubbel så stor som våra skånska. Inte illa!
gnon49
Isolerade platser som t.ex Galapalogöarna är ju bevis på hur arter förändras efter miljön dom lever i, vad äter, vilka rovdjur som finns. Arterna skiljer sig visst mellan öarna där har jag för mig.
Olle A
Det stämmer. Charles Darwin såg där att t ex finkarna och sköldpaddorna såg lite olika ut på de olika öarna. "Hmm, undras om de inte har utvecklats ur en gemensam stamform? Om man skulle lägga fram en evolutionsteori..." g.gif

Olle
malcolm
Människans olika "raser" har dock utvecklats under de senaste 10 tusen åren bara, nå´t att tänka på kanske...
malcolm
CITAT (Meriona @ 17-12-2010, 18:54) *
En björn vill jag inte råka på i naturen oavsett vad de väger. sad.gif

Inte ens en kramnalle som jag.. flirting.gif
Meriona
Jodå såna nallar går bra! smile.gif Men det är kanske tur att du inte är från Norrland Malclolm, för då hade du varit JÄTTEstor! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon