Vinberga
Jag brukar har smockfullt med söta humlor på landet. Odlar ganska mycket av sånt dom gillar. Men i somras var det nästan tomt och jag saknade dom. Funderade då över om det var den extremt långa och kalla vintern som tagit död på dom? Och i sånt fall kommer dom kanske vara ännu färre kommande sommar om denna vinter fortsätter som hittills? Någon som vet?
Gunilla T
Pollinerande insekter minskar överallt - en anledning tros vara mängden av bekämpningsmedel som används i det moderna jordbruket men även naturliga miljöer som förstörs.
Är du rädd om insekterna så använd inte bekämpningsmedel i trädgården.

Tror inte vintern har något med minskningen att göra, vi bor ju i norden och här är populationerna anpassade till vinter och kyla. Det förekommer alltid naturliga variationer från år till år också men generellt så minskar pollinerarna.

Såhär säger Jordbruksverket;

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/binoch...be12800044.html
Gossen Ruda
Vintern och kylan i sig är inget problem för våra nordiska arter för de är anpassade till detta. Då kan en mild och blöt vinter vara värre för djuren kan drunkna och drabbas av mögel på övervintringsplatserna. Däremot var den sena och kalla våren närmast förödande för bin och andra steklar men även för fler grupper. De vaknade till liv som vanligt och myllrade omkring men när kylan slog till minskade antalet snabbt. Jag brukar vanligen ha det ganska hektiskt på våren med att fånga och dokumentera men jag slutade snabbt med det. Dels var det så få individer att det knappast var lönt, dels så är det totalt fel att samla när bestånden redan skadats. Framme i juni var det dock full fart på sommarflygarna så då kom jag igång igen. Jag har aldrig sett så många tapetserarbin som i år, så vinterkylan hade ingen påverkan på dem. Bekämpningsmedel tror jag inte har så stor betydelse i vårt land, då kan den ensartade odlingen vara värre. Allt sånt skall dock enligt min mening användas med försiktighet, för en enskild fastighetsägare är det närmast meningslöst att använda insektsmedel.
evelina
Alla säger att det blir mindre av humlor och getingar men jag har hittills inte märkt det det kanske beror på att jag har en biodlare i närheten. Sonen skulle vända i mina komposter och där fanns det ett jättestort humlebo. Det var en stor lycka. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon