refven
Jag har köpt ett Rootrainer minidrivhus från Impecta och nyligen satt mina allra första frön! Har följt anvisningarna om att använda såjord och täcka med perlit och tagit fasta på rådet att vattna underifrån, men eftersom det är allra första gången jag gör det här har jag ingen aning om hur mycket vatten jag ska ge plantorna. Och eftersom jag har täckt jorden med perlit är det svårt att se om den är fuktig eller inte.

Hur ofta bör man vattna om man tänker att planteringen är inomhus i ca 20 grader? Varje dag eller en gång i veckan?
Finns det en optimal fuktighetsgrad som jorden ska ha? Om den väger t ex 1000 g som torr, vad bör den då väga om den har rätt fuktighet? Har en digital matvåg som jag skulle kunna använda i så fall.
Och annars, går det att säga någonting generellt om hur länge cellfacken (eller en kruka) bör stå i vatten innan man är säker på att jorden hunnit bli mättad? Står den för länge i vatten ruttnar väl plantan/fröet?

Vissa tipsar på forumet om att hålla jorden fuktig ovanifrån med sprayflaska, är det bra att göra det även fast man samtidigt vattnar underifrån?

Det blev många frågor. Jag är som sagt helt nybörjare på det här, så jag är tacksam för alla tips!
kerstin z5-6
ljus! det är det viktiga.. strunta i resten, 10 cm över sådden bör du ha ett lysrör på 12 tim minst..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon