Lilla hjärtat
17-12-2010, 18:43
Hej!
Det är inte så många odlingar i gång så här års. Egentligen är det bara kattgräs jag odlar just nu. Ända tills i dag har jag gått och inbillat mig att det är ett speciellt gräs - men så läste jag på lite och insåg att det är vanlig havre. Och att kilopriset blir 1 200 kronor för fröna. Himmel och plättar

Så nu har jag tiggt hos grannen som har hästar och ska få några deciliter att så.
Svindlande gräsÄr det någon som vet om man kan så kattgräs på annat sätt än i jord? Det är så trist när kissen ska äta och får med sig både gräs och jord - som hon förstås drar omkring på lite över allt.
Trevlig kväll
//Linda
Jag tar och gror kattgräs, på ett väldigt platt fat, som är lätt fuktade och ställer i fönstret så att de får mycket ljus. Risken är dock att havren möglar så du får se upp så att katterna inte får i sig det.
Edit, slarv- och stavfel
ingrids
18-12-2010, 09:29
Du kan ju skaffa ett sånt där dyrt kattgrästråg med något som ser ut som jättegrov sand fast det inte är det och återanvända "sanden". Kanske behöver den lite blomgödsel då och då men när katten rycker upp sitt gräs är det ganske lite som följer med och det är lätt att sopa upp.
Lilla hjärtat
05-01-2011, 08:32
Nu är problemet löst. Det verkar fungera riktigt bra och blev inte ens dyrt
Pappersströ till kattgräsHa en bra dag!
//Linda
Måste det vara havre? Går det inte lika bra med vanliga gräsfrön??? Tänker mig att katter utomhus inte specifikt letar upp en havreåker:)......
Lilla hjärtat
05-01-2011, 10:40
Hej!
Det är mycket möjligt att det fungerar, har inte en aning. Odlar havre eftersom det är innehållet i påsarna med frö till kattgräs.
Vänligen
//Linda
ingrids
05-01-2011, 12:52
Fördelen med havre är att det gror och växer fort och vissnar det är det lätt och snabbt att börja om. Jag försöker odla gräs inomhus åt min kinkiga katt som vägrar havre och helst vill ha kvickrot och kan konstatera att jag återigen misslyckats att hålla en tuva tåtel vid liv över vintern. Funderar på om tropiska gräs funkar bättre och ska utforska dessa till nästa år.
theseraphim
05-01-2011, 13:19
Ampellilja, Clorophytum anser ju många kattägare att det är en bra växt för kissar att tugga på men om det ersätter gräs vet jag inte.
ingrids
05-01-2011, 13:33
Enda reservationen mot ampellilja jag kommer på är att man nog bör tvätta av bladen noga om man köper på affären, eftersom det är svårt att veta om den blivit besprutad (med tanke på vad det stått i tråden om hyacinter och julstjärnor). Antagligen bättre att tigga sig till ett skott av någon.
Lilla hjärtat
07-01-2011, 13:39
Nu har havren grott. Kissen som ett spjut när det serverades grönfoder
Färdigt!Solsken
//Linda
ingrids
07-01-2011, 13:49
Vilken sötnos

Ragdoll?
Lilla hjärtat
07-01-2011, 14:18
Tack! Ragdoll uppblandad med lite perser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.