zissi
Jag har kokt den första julskinkan till det första lilla julbordet vi ska ha i helgen. Jag letade efter ekologisk skinka men den fanns bara i färdigkokt och för oss som älskar dopp i gryta är det inget alternativ. Det blev Scans-Piggham okokta rimmade skinka. Den vägde 3084 g som okokt och 1580 g i kokt tillstånd. Är det inte en stor viktminskning? Den har ju nästan halverat sin vikt duh.gif g.gif . Var tvungen att kontrollväga den flera gånger.

ingrid fuxwall
Nog tycker jag att det var lite väl mycket förlust - men andra har säkert bättre erfarenhet än undertecknad
malcolm
Detta är en erfarenhet som jag också gjort och det spelar ingen roll huruvida man kokat eller ugnsbakat skinkan, jag tycker dessutom att det är godare med lite torr skinka så det brukar inte bli så mycket kvar. -cry-.gif
Överbölingen
Inteför att jag vet, men den"råa" skinkan är väl sprutsaltad. Dvs med saltlake. Fritt spånat i hjärnkontoret:) Den,saltlaken alltså, innehåller väldigt mycket vatten för att det inte skall bli saltkristaller i köttet. Vid kokningen drar saltet ut massor med vätska. Väg volymen vätska inklusive tillsatt kokvolym. Och beräkna bortångat vatten. Skulle tro att slutsumman blir ganska lika.
Köper man färigkokt skinka så finns det tillräckligt med saltlake kvar om man är försiktig vid öppnandet och jag garanterar att den behöver spädas rejält om man skall kunna doppa i den.
Alba
CITAT (zissi @ 17-12-2010, 20:20) *
Jag har kokt den första julskinkan till det första lilla julbordet vi ska ha i helgen. Jag letade efter ekologisk skinka men den fanns bara i färdigkokt och för oss som älskar dopp i gryta är det inget alternativ. Det blev Scans-Piggham okokta rimmade skinka. Den vägde 3084 g som okokt och 1580 g i kokt tillstånd. Är det inte en stor viktminskning? Den har ju nästan halverat sin vikt duh.gif g.gif . Var tvungen att kontrollväga den flera gånger.

ICA har jättefint doppspad i " korvar"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon