Full version: Saffran
Alba
Jag blir så trött på saffran som inte smakar saffran.

I fjol köpte jag saffran på Willys. Bullarna blev gula men inte smakade de saffran.
I år hade jag tänkt köpa Santa Maria men fick inte tag på den så det fick bli ICA' s egen saffran. Samma dåliga resultat - gula bullar som inte smakar saffran.

Har ni gjort samma upptäckt. Finns det någon sort som smakar som den ska ?

Noak
Apotekets brukar vara bra.
malcolm
Här smakar saffran som saffran, jag kan skicka några påsar om du PM:ar mig.
Red Top
Håller med Noak. Apotekets brukar man alltid kunna lita på. Gamla hederliga Apoteksbolagets alltså. smile.gif
malcolm
Jag bakar aldrig safransbröd men gör paella ibland.
Wilmer
Malcolm, vilken saffran är det du är nöjd med? Jag är nöjd med tex. apotekets..
Gossen Ruda
Jag är fullkomligt nöjd med saffran som inte smakar saffran, jag tycker inte om saffransmak. Möjligen en svag doft men inte för mycket.
Eva i Skåne
Jag har köpt både Ica's och Santa Maria's nu till julbaket och är besviken på båda blink.gif
RitRat
Jag får nog skatta mig lycklig som har en iransk bekant som gav mig en present; äkta saffran från Iran! Det är långa riktiga trådar av ståndare på saffranskrokusar. Det syns att det är torkade blomdelar, det är inget pulver som kan innehålla vad som helst!

Det behövs bara en liten nypa för att smaken ska bli riktig.

Jag kokade förresten en underbar adventssoppa med saffran: Potatis o purjo kokades mjukt i vatten, sen tillsattes kokosmjölk och havregrädde. Stavmixades till slät soppa som kryddades med saffran, Sambal Oelek, krossade korianderfrön. Super-dupergott!!
zissi
Jag har använt mig av både ICA:s, Santa Maria och Apotekets i år. Tycker som du att det inte smakar så mycket saffran längre. Den gula färgen har jag inget att klaga på men tror jag få ta 3-4 påsar saffran till 0,5 liter mjölk. Två tar jag bara nu.
Alba
CITAT (malcolm @ 17-12-2010, 23:33) *
Här smakar saffran som saffran, jag kan skicka några påsar om du PM:ar mig.

Tack för erbjudandet men jag behöver den idag.

CITAT (zissi @ 18-12-2010, 14:04) *
Jag har använt mig av både ICA:s, Santa Maria och Apotekets i år. Tycker som du att det inte smakar så mycket saffran längre. Den gula färgen har jag inget att klaga på men tror jag få ta 3-4 påsar saffran till 0,5 liter mjölk. Två tar jag bara nu.

Jag har också upptäckt att man måste öka på saffranet numera.
Jag brukar ha 2 påsar till 0.5 l mjölk men har tom provat med 1 påse för något år sedan och det gick jättebra- fick fin saffranssmak. Numera går det inte ens med 2 påsar.
Gulfärgen är gulare än förut. Jag undrar vad de blandar i för att få så mycket färg.
Margith
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2010, 08:22) *
Jag är fullkomligt nöjd med saffran som inte smakar saffran, jag tycker inte om saffransmak. Möjligen en svag doft men inte för mycket.

Vill du bara ha färgen och inte smaken, är svaret gurkmeja.

Håller annars med, saffran smakar mindre och mindre saffran.... kan det vara så att de blandar i gurkmeja? confused.gif
mojan
Konsums saffran!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon