[attachment=56872:92.jpg]
Är som sagt Norgefrälst, denna fick komma med hem som souvenir från sommarens Norgeresa, blommade fantastiskt hela hösten!
svennis
18-12-2010, 10:52
Jättefin! Ny!!
Greta i Österbotten
18-12-2010, 16:19
Verkligen fin.Vad heter den ?
Ahh,nu såg jag din rubrik.Är det Sekel ?
[attachment=56882:DSCN3151.jpg]
Jag hade Sekel några år men den dog en vinter, en ros av norrmannen Arne Lundstad. Den var ljuvlig stor som en rabattros.
( Annars kan man välja Linnaeus som har liknande färger men tål mer kyla )
Norsk Hagelags Jubileumsrose 1984 (100-årsjubileum), foredlet av Arne Lundstad.
Det er en spennende rose i 2-3 år, men så vil den liksom ikke mere. Den selges
ikke mye i Norge lenger.
Min favoritt blant Lundstads 17 roser, er 'Elle' - en kjempestor flott rugosabusk med
nydelige rosa blomster, vakkert høstløv og holdbare, fine nyper. Men den selges også
sjelden.
Dag
Nämen, vad ledsen jag blir nu! Stackars ros som är dödsdömd....jag gillade den skarpt! Men den måtte skifta enormt i färg, Kajsas går ju mycket i rosa, min är inte alls rosa, den går mera i orange och på hösten tog de gula tonerna över mer. Tittar man sen i LÅGs bok så är den ju rent ut sagt FUL! Ska bli väldans spännande att se hur den beter sig i sommar, om den överlever, alltså.....
Titta på Help me find, roses har lagt in mina foto där, men där hittar du många andra bilder av Sekel och då ser du hur olika dom blir i mönster.
Susehn - nå er det snart et decennium siden jeg hadde Sekel. Min erfaring behøver
heldigvis ikke bety at det er noen sannhet at den bare holder i et par år.
Håper den "oppfører" seg annerledes hos deg
Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.