Full version: Amaryllis
MarieC
Jag köpte en vit Amaryllis o nu börjar knoppen sprick o man ser lite av den vita blomman. Men den är vissen redan nu! Vet nån av er varför?
aldo
Är den vissen eller bara torr ?

Har du kollat löken ;finns det rötter ?
Eller har den frusit helt enkelt ?

MarieC
CITAT (aldo @ 18-12-2010, 20:24) *
Är den vissen eller bara torr ?

Har du kollat löken ;finns det rötter ?
Eller har den frusit helt enkelt ?

jag tycker den ser vissen ut. lite rötter finns det. Frusit kan den inte ha gjort
abbbe
Exakt vad är det som är visset, undrar jag?
MarieC
CITAT (abbbe @ 18-12-2010, 22:57) *
Exakt vad är det som är visset, undrar jag?

själva blomman är ju som i ett litet hus av gröna blad innan den slår ut. Man ser lite av blommans blad, det ser visset ut o lite av kanterna av det gröna som omsluter blomman är oxå visset
aldo
CITAT (MarieC @ 18-12-2010, 21:41) *
jag tycker den ser vissen ut. lite rötter finns det. Frusit kan den inte ha gjort

Men är det vita rötter eller bara ett virrvarr av bruna ,döda rötter ?
Många ggr ligger bara löken uppe på jorden , inte nere i jorden .Allt för att sälja !

Varför inte gå tillbaka med amaryllisen .
abbbe
CITAT (MarieC @ 18-12-2010, 23:08) *
själva blomman är ju som i ett litet hus av gröna blad innan den slår ut. Man ser lite av blommans blad, det ser visset ut o lite av kanterna av det gröna som omsluter blomman är oxå visset

Det gröna som omsluter blommorna vissnar för att blommorna inuti ska kunna träda fram. Och man ser blommans blad lite, är de skrynkliga? Det kanske inte är något som är visset trots allt!
Bassam
Hej

Jorden fick mycket vatten så rötter blir möglet , för säkerhet ser du på rötter om de är brun så det är säkert att de har mogna .

vad kan man göra:

1 Ta bort alla gamla jord.
2 klippa bort alla skadad rötter.
3 Vänta till rötter torka lite.
2 Omplantera på nya
H:Bassam
anki/ronninge
hejsan!

tråkigt höra att din amaryllis ser dålig ut
jag har ju planterat 100 tals amaryllisar nu innan jul och ser nu resultatet! smile.gif

en del amaryllisar råkar illa ut,
vissa har bruna blad runt knoppen , även blomman som slår ut är brun och ser sjuk ut.
de växer inte heller speciellt utan blomställningen blir bara ca 10 cm
.
Rödbränna, rödfläcksjuka (Stagonóspora curt¡sii) orsakar på blad, blomskaft och ibland också på knoppar röda till rödbruna fläckar eller strimmor, som kan bli flera centimeter långa. Blad och blomskaft växer ofta snett. I fläckarna kan man finna svampens svarta pyknidier. Rödaktiga fläckar eller partier kan också förekomma på lökarna.

lökkvalster letar sig in mellan lökens olika lager och orsakar svårigheter och elände.

om jag vore du skulle jag gå tillbaka till stället du köpt den och be om en ny smile.gif

lycka till!!

abbbe
Men hon/han sa ju att knoppfoliet var visset, det vissnar ju när blommorna håller på att slå ut...
anki/ronninge
aha, hm läste inte ordentligt wink.gif
CITAT (abbbe @ 21-12-2010, 11:27) *
Men hon/han sa ju att knoppfoliet var visset, det vissnar ju när blommorna håller på att slå ut...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon