Ralf
http://www.youtube.com/watch?v=s0gqi9trHMQ&feature=fvsr
Titta och för undras.
Tala om återanvänding!

Jag har drivit biograf i min ungdom. Disnye hade den perfekta affärsiden med barnfilmer. Det var nypremiär vart sjunde år!
Aqvakul
Smart! Dels kan producenten tjäna pengar och arbete på att återanvända gamla sekvenser. Dels känner många tittare vagt igen sig vilket förhöjer effekten..
malcolm
Detta är inget som är speciellt utmärkande för just Disney, blir nog lätt så när det handlar om serieproduktion. Lite år det hållet när det gäller Astrid Lindgren också (med risk för att bli halshuggen nu), där finns ingredienser som återkommer i berättelse efter berättelse. Skomakaren i Bullerbyn, Vesterman i Saltkråkan, barn som gömmer värdelösa "skatter" för varandra etc.
Berith
Härligt! tummenupp.gif

Klippen var ju bl.a. från Snövit.... Ni vet väl att det var en svensk som var med och ritade den filmen - Gustaf Tenggren, västgöte - och även Pinocchio och Bambi? Man ska tydligen kunna se lite svenska föremål i filmerna.
andersen
Inte bara Disnys filmer, utan många utav Disnys filmer är ju plankade av H C Andersens sagor.
malcolm
De flesta av Disney´s långfilmer bygger på klassiska sagor och berättelser, är du släkt med HC andersen?
andersen
CITAT (malcolm @ 19-12-2010, 13:28) *
De flesta av Disney´s långfilmer bygger på klassiska sagor och berättelser, är du släkt med HC andersen?

Nej det tror jag inte att jag är, har nog bara efternamnet gemensamt. Men HC var en intressant person.
Gossen Ruda
Det är ett otroligt arbete att inte bara göra teckningarna utan också för att figurerna skall röra sig någorlunda naturligt, animeringen alltså. Inte konstigt att man återanvänder scener.
Aqvakul
Förr ritade man ju varje bild för sig, vilket var oerhört tidsödande. Modern datorteknik har ersatt hantverket och snabbat på produktionsprocessen Därav numera det stora utbudet av filmer, men kanske de unika idéerna inte räcker till riktigt längre...
malcolm
När det gäller de tecknade filmernaq från Disney så var det helt klart bättre förr, mer känsla på nå´t sätt och det var samma sak med de gamla Kalle Anka-tidningarna.
Ralf
CITAT (malcolm @ 19-12-2010, 22:32) *
När det gäller de tecknade filmernaq från Disney så var det helt klart bättre förr, mer känsla på nå´t sätt och det var samma sak med de gamla Kalle Anka-tidningarna.

Finns ju två ganska klara vattendelare
Den ena är efter att Walt Disney dog. Filmerna har inte samma "kick" i sig sen
Den andra vattendelaren är datoranimeringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon