Full version: ympning av kaktusar!?
anna_carolina
hej undrar bara om någon här har testat att ympa kaktusar??? om ni lyckades?? om de va svårt?? råd? jag har läst lite om de men de verkar inte så svårt men de e de säkert???? mvh C smile.gif
anna_carolina
ingen som vet eller gjort de????
Dan i Nacka
Har inte provat ännu men tänker försöka med några av mina Asclepiads (asblommor) där vissa sorter är svåra att odla på egen rot. Kolla på Cactus Grafting and Propagation
Där finns länkar till flera hemsidor med instruktioner.

Vänliga hälsningar

Dan
anna_carolina
ok ska kolla där!!! du kan väl skriva om du lyckas sen smile.gif
Dan i Nacka
Jag har precis tagit sticklingar av min Stapelia gigantea som jag tänkte använda som "grundstam" så det blir inte ännu på några veckor men jag återkommer med rapport.

Vänliga hälsningar

Dan
Ingrid på Västkusten
CITAT (anna_carolina @ 05-02-2004, 21:24)
hej undrar bara om någon här har testat att ympa kaktusar??? om ni lyckades?? om de va svårt?? råd? jag har läst lite om de men de verkar inte så svårt men de e de säkert???? mvh C smile.gif

Jag har testat och itne lyckats speciellt bra men det har berott mest på inkompatibilitet mellan ympdelen och udnerlaget. Inte alla kaktusar passar å ympa på allt. Dessutom är det väldans fult (sorry) något som de flesta kaktussamlare anser - och används mest i extrema fall när kaktusen är svårodlad.

Inte en bra årstid nu utan när det är mera värme. Vad skall du ympa förresten?

Hälsar ingrid
Dan i Nacka
CITAT
Dessutom är det väldans fult (sorry) något som de flesta kaktussamlare anser - och används mest i extrema fall när kaktusen är svårodlad.

Håller nog egentligen med Ingrid om "fulheten". I mitt fall handlar det i första hand om att försöka få en besvärlig Tridentea att överleva. (Den har redan blivit kapad och omrotad en gång och det är mitt enda exemplar)
Jag hoppas att grundstammen skall kunna vara såpass liten att den inte sticker upp så mycket ur "topping"-gruset.

Sen skall jag väl inte förneka att det skall bli lite kul att testa också.

Vänliga hälsningar

Dan
anna_carolina
jo de e sant men man kan ju altid prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon