Fjällmor
Vi bygger så sakteliga en köksträdgård här i södra Lapplandsfjällen. Vi misslyckas med en del och lyckas med annat. Och lär oss nytt hela tiden... I år startades örtagården. Det ska bli spännande att se vilka av nykomlingarna som övervintrar under snön...

Nu är barna sugna på äppelträd (och körsbärsblom) för både blomning och äppelmos.
Jag har ingen erfarnehet av fruktträd alls!

Är det öht möjligt att ha fruktträd i fjällen...?

confused.gif

Med hopp om svar

/Fjällmor
ingrids
Kan bli svårt, men om någon tipsar dig om en riktigt härdig sort kan du testa ett tips jag sett i tror jag en trädgårdstidning: liggande spalje. Du bygger en ram på marken, gärna en södersluttning, och bygger på en spalje på den (längs med marken, inte upp i luften). Gräv ner äppleträdet snett och led ner det mot spaljen. På det sätte skyddas trädet av snön under vintern.
Ingrid Zon3
Finländska plantskolor skulle jag tipsa om. Exempelvis har Blomqvists plantskola sorter som är härdiga till zon V i Finland (=zon 6-7 i Sverige). En del t.o.m. V-VI. Kan det räcka?
Såg att Blomqvist t.o.m. en körsbärssort finns det, men det blir mer buske än träd om jag förstår rätt.

Sen har du ju landskapsäpplena, man kanske kan tro att Lapplands äpple kunde vara värt att prova?

Fjällroosens
Här har du en till som bor i fjällvärlden!! I de Jämtländska fjällen. Jag kämpar här med zon 8 och vissa saker går bra och vissa inte. Lyckades övervintra en Lavendel i fjol, men det var nog för att den var ganska liten och lätt att täcka flirting.gif Äppelträd har jag oxå varit inne på. Har pratat med Växtvaruhuset i Östersund och han som har det vet hur jag bor och han säger att det finns äppelsorter som jag skulle kunna ha. Dom behöver plateras lite skyddat från västavinden bara. Ring och prata med dom så får du säkert tips på vilka sorter. Han nämnde även att det finns sorter som är självfertila så man inte behöver ha två.
Lycka till!
Fjällmor
Tack snälla ni!

Fjällroosen, då är du ju nästgårds! ;-)
Tack för tipsen om att prata med lokala plantskolor. Jag tror det finns en neråt inlandet som har träd. Det blir nästa att prata med helt klart!

Man vet ju inte om det funkar förrän man provar, visst..?

giggle.gif
Fjällmor
en liten uppdatering:

Förra sommaren köpte jag 2 finksa härdiga sorter nere vid kusten och fraktade hem inne i bilen. Planterade på äppelträdsvis och väntade. Snö och kyla och vinterstormar kom och sen snösmältningen.. och direkt efter den, isande vindar. Ihållande vindar. Och jag trodde att dte nog skulle vara kört. Men tji fick jag!

Båda äppelträden har förlorat grenar.

Men liv är det i dem!

Just nu slår bladen ut... med utsikt över fjäll och sjö...

Det finns hopp!

tummenupp.gif
Sofia H
Hej Fjällmor! Hos mig har inte de finska träden klarat sig, medan andra som köpt träd samtidigt från samma plantskola har sina kvar. Jag tror det beror på att jag beskurit dem som man "ska" göra och det blir för tufft för dem i zon 7. Buskkörsbäret "Lettisk låg" har klarat sig fint mot en östervägg, men har inte blommat på de år jag haft det (kan det vara fyra år kanske?). Har tillsatt lite kalk i jorden, de ska visst gilla sånt. Vilka träd har du planterat?/Sofia.
kerstinbern
Ja, man får vara försiktigare med beskärning i nordliga lägen, det är en faktor som försämrar vinteröverlevnaden. I Leif Blomqvists böcker om odling i norr, varnar han just för det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon