xlxl67
Några tips? Abisko i 4-5 dagar till sommaren och tåg upp.

Jag vill packa extremt lätt och så litet som möjligt.
Vad är viktigast att tänka på? Det blir dagsexkursioner runt på fjällen
07-18.00 varje dag.

Så snälla hjälp mig bevandrade som obevandrade odlaiter rose.gif
Lokan
Framför allt: bra skor! yes.gif
zissi
CITAT (Lokan @ 20-12-2010, 16:04) *
Framför allt: bra skor! yes.gif

Instämmer! Har en släkting som fick blåa stortånaglar och tappade dem senare efter vandring i fjällen, med som hon tyckte nya, rejäla joggingskor. Vandringen nedför var mest ansträngande för de stackars tårna.

Säkert en mycket härlig upplevelse med rätt utrustning. Har själv ingen erfarenhet men det dyker säkert upp fler råd här snart.

Lycka till xlxl67!
RibesRubusVitis
Om ni inte ska ligga över och måste bära med er en massa mat: samma kläder som du skulle ha på dig hemma i sommarväder, men gärna heltäckande med tanke på myggen. Lätta, ingångna träningsskor (som torkar snabbt) och ett par i reserv om ni måste vada över bäckar, alltså inte tjocka vandrarpjäxor eller stövlar om du inte redan är van vid sådana. Flera par underkläder och strumpor och plåster till fötterna…
En tjock fleecetröja och ett vind- och regntätt ytterplagg (som gärna får ”andas”).

Det gånger jag själv haft ärende uppåt, har armén stått för paltorna; definitivt för mycket och för tungt.
ingrids
Våtsockar är en helt underbar uppfinning - strumpor som det inte gör något om de blir dyngsura, man får inte skavsår ändå. Håller med om bra skor och menar då att de ska gå upp en bit på ankeln, dels för att man inte glider fram i dem, dels eftersom en del leder i fjällen är steniga som sjutton och det är lätt att kliva fel och vricka sig. Myggmedel - fast det är så individuellt vilka som funkar på vem och mot vilka mygg så kan inte rekommendera nåt.
xlxl67
1. Har ett par bra kängor men frågan är om man inte ska ha med både stövlar o gympaskor också upp på fjället - dock tar det lite väl mkt plats?
2. Plåster ett måste samt myggmedel.
3. Rent vatten finns i bäckarna?
4. Kaffe kanske.
5. Funderar på konservburkar med ngn hemmagjord mat i. Alltså kallt.
Det borde räcka att bara ngt lite varmt/dag o det kan man göra när man kommer tillbaka till turiststationen.
6. Vad är våtsockar?

Vad jag kommer på nu med hjälp av era tips ovan!
Förberedelse är halva nöjet - är den välgjord så kan man fokusera 100% p ådet viktiga! smile.gif
andersen
Tänk på att ha så bra kondition som möjligt innan, det är rätt jobbigt att fjällvandra, militärens m90 kängor tycker jag är bra,men det är nog olika vad man tycker är bra, se till att tårna är klippta och vet du med dej att du brukar få skavsår på tex hälen, sätt plåster på i förebyggande.
*Stintan*
Mitt råd är att skaffa ett par rejäla sköna vandringskängor alternativt stövlar och gå in dom ordentligt innan det är dags så att man vet att dom fungerar. Sen rekommenderar jag också att "gåträna" med utrustning d.v.s kängorna eller stövlarna samt ryggsäck innan fjällvandringen. Packa ryggsäcken med t.ex. vedträn, börja med några och öka på tyngden allteftersom och gå promenader i terräng.

Ta sen med skavsårsplåster ifall att. Mat kan man ha med frystorkad som inte väger mycket alls. Sovsäck, regnkläder, myggmedel, vattenflaska, trangiakök kanske. Ska ni bo i stugor annars behövs ju mer grejer?

Överbölingen
För drygt 30 år sedan var jag på hugget och fjällvandrade. Sommaren 1961 knallde två kompisar och jag runt i fjällen i tre veckor på raken. Utan tält. Startpackning ca 35 kg.

Men det har kommit så mycket bra grejor och råd under de sista 20 åren att jag fixar inte att ha en modern rådgivning. Hoppas att du får bra råd.

Lycka till! Eller "Go tur"!
Ralf
Annars kan jag rekommendera www.utsidan.se.
Det du inte får svar på där om friluftsliv i Norden, det får du nog inte svar på någon annanstans heller.
*Stintan*
CITAT (Ralf @ 20-12-2010, 21:03) *
Annars kan jag rekommendera www.utsidan.se.
Det du inte får svar på där om friluftsliv i Norden, det får du nog inte svar på någon annanstans heller.

tummenupp.gif
Tikka
Sen när du packat allt för att testa med vedträn o allt xlxl67 går du hem till mig o tillbaka det blir lagom tror jag wink.gif ...compeed plåster e inte dumt smile.gif
Utsidan det var den sidan jag tänkte på tidigare idag men kom inte på vad den hette!
Två par tunna yllestrumpor har jag lärt mig att man ska ha för att slippa skoskav.
Ingrid Zon3
Jag tycker du tänker helt rätt, lätt packning och goda förberedelser är en bra grund för en härlig upplevelse. Är sen vädret OK är det helt underbart. Det är ett tag sen jag var uppe men så här körde vi (sov bara i stugor och på stationer):

Ett par bra, snörda, stadiga, ingångna vandringskängor med plats för vanliga sockor och raggsockor i ull (lätt och värmer även om det blir vått). Jag gick i Sarek gummistövlar första åren men stukade mig rejält en gång så sen blev det kängor.

Ett bra, helst prasselfritt vind- och regntätt ställ i gräll färg. Underställ (2 par, så hinner ett sköljas upp och torka medan man använder det andra) i som andas. 2 uppsättningar sockor. Mellanlager av valfri sort (jag gillar ull bättre än fleece, och tog också med en tunn bomullsskjorta ifall det skulle bli varmt). Mössa och vantar (jag har blivit insnöad i en stuga i Jämtlandsfjällen i juli, tro mig, de är värda sin vikt och sitt utrymme!). Jag hade med shorts och använde dem kanske 2 dagar av 30.

För dagsturer behöver du ett sitt- eller liggunderlag. Vi (2 pers) tog varsin termos med hett vatten med oss på morgnarna. Lunchen bestod av pulversoppa ur kåsa, knäckebröd och mjukost på tub och pås-te resp pulverkaffe (delikat på fjället men prova inte hemma! sick.gif ). Och sen hade vi med "jägarsnus" i plastpåse (nötter, torkad frukt, russin och chokladbitar). Vatten att dricka tas med kåsa ur närmsta bäck, något uppströms om vadställena. En bra fällkniv eller liknande. Några extra plastpåsar att bära ner skräpet i.

Beroende på boendet behöver du antagligen något att sova i (lakanspåse i siden väger nästan inget, sovsäck om de inte har täcken där ni ska sova) och handduk. Numera finns badlakan i mikrofibrer men jag tycker det känns som att torka sig med mirakeltrasa...

Vi klarade oss på 10-11 kg packning, men förstås mycket mindre till dagsutflykter. Toalettartiklar packas i miniförpackningar, utom solskydd och myggmedel som man faktiskt kan behöva ordentligt av. Ett par lättare skor kan vara bra att ha men inte nödvändigt.

Havregryn och salt, resp ris och salt blandades hemma i portionspåsar. Utgår ni från fjällstationer så finns mat att köpa där normalt sett, men de har vanliga förpackningar så därför tog vi med. Jag skulle aldrig ha släpat med konserver, alldeles för tungt.

Däremot karta/kartor i bra fodral, kompass, kikare. Skavsårsplåster typ Compeed. Numera mobiltelefon förstås.
Kommer säkert på nåt mer så snart jag postat detta inlägg smile.gif
Huggorm
Rent generellt behöver man ju inte andra kläder när man går i fjällen än när man går hemma i skogen. Det har skapats en hel industri med dyra specialprodukter som dom försöker övertyga folk om att man behöver för att fjällvandra. Men ärligt talat, är det någon skillnad på att gå över ett berg i norrland jämfört med i södra Sverige? Det blåser väll lite mer på kalfjället eftersom det är så öppet, och så skiner solen längre på kvällarna, men i övrigt?
ingrids
Jepp, det är skillnad på att vandra i fjällen och i södra Sverige eftersom det kan bli rejält kallt i fjällen även under sommarmånaderna. Och så är det mycket större risk att bli våt om fötterna.
Våtsockar heter våtsockar och som sagt man förblir varm om fötterna och slipper skavsår fast sockan är våt, finns i sportbutiker. Yllefrottesockor funkar på ungefär samma sätt.
Huggorm
CITAT (ingrids @ 21-12-2010, 08:45) *
Jepp, det är skillnad på att vandra i fjällen och i södra Sverige eftersom det kan bli rejält kallt i fjällen även under sommarmånaderna.

Till skillnad från svampskogen på hösten i södra sverige då? whistling.gif
herkules
skor och strumpor är jätteviktigt, tårna tar stryk när det går nerför sad.gif schyssta lätta kängor som sitter som en smäck på fötterna ska du ha!
färgglad jacka om du skulle gå bort dig så räddningspatrullen hittar dig igen smile.gif
ingrid zon 3 skriver bra om vad mer som kan vara nödvändigt.
jag ska vandra i norge i sommar, längtar!
malcolm
Stormkök (Triangia) är bättre än gasolvarianterna då det fungerar även när det blåser.
Ralf
CITAT (Huggorm @ 21-12-2010, 08:59) *

Lä i skogen?
Träd på fjällen?
xlxl67
CITAT (andersen @ 20-12-2010, 18:57) *
Tänk på att ha så bra kondition som möjligt innan, det är rätt jobbigt att fjällvandra, militärens m90 kängor tycker jag är bra,men det är nog olika vad man tycker är bra, se till att tårna är klippta och vet du med dej att du brukar få skavsår på tex hälen, sätt plåster på i förebyggande.

Inga problem med kondition och uthållighet. Springer Göteborgsvarvet och är van vid långa gångturer. Plåster är ett bra tips!

CITAT (*Stintan* @ 20-12-2010, 19:22) *
Mitt råd är att skaffa ett par rejäla sköna vandringskängor alternativt stövlar och gå in dom ordentligt innan det är dags så att man vet att dom fungerar. Sen rekommenderar jag också att "gåträna" med utrustning d.v.s kängorna eller stövlarna samt ryggsäck innan fjällvandringen. Packa ryggsäcken med t.ex. vedträn, börja med några och öka på tyngden allteftersom och gå promenader i terräng.

Ta sen med skavsårsplåster ifall att. Mat kan man ha med frystorkad som inte väger mycket alls. Sovsäck, regnkläder, myggmedel, vattenflaska, trangiakök kanske. Ska ni bo i stugor annars behövs ju mer grejer?

Bor på turiststationen och gör turer mot bestämda mål per dag. Varm mat får nog vara. Förresten får man mer energi av varm mat?

CITAT (Tikka @ 20-12-2010, 21:22) *
Sen när du packat allt för att testa med vedträn o allt xlxl67 går du hem till mig o tillbaka det blir lagom tror jag wink.gif ...compeed plåster e inte dumt smile.gif
Utsidan det var den sidan jag tänkte på tidigare idag men kom inte på vad den hette!
Två par tunna yllestrumpor har jag lärt mig att man ska ha för att slippa skoskav.

Tar jag mig bort till Kungsgatan med full packning tar jag mig runt Torne träsk också biggrin.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 20-12-2010, 21:28) *
...vanliga sockor och raggsockor i ull ...

Raggsockar på sommaren?! Regnställ är ett måste. Åtminstone jacka.
Termos med varmt vatten är lysande!! Då kan man ta med ex nudelpåsar.

CITAT (Huggorm @ 20-12-2010, 21:30) *
Rent generellt behöver man ju inte andra kläder när man går i fjällen...

Jag resonerar lite så också. Problemet är att det inte snabbt går att gå tillbaka till bilen om det börjar bli lite kymigt.

CITAT (herkules @ 21-12-2010, 09:30) *
skor och strumpor är jätteviktigt, tårna tar stryk när det går nerför sad.gif ...

Japp helt klart det viktigaste men har några månader på mig nu...smile.gif

(Riktigt kul att planera även om det är 6 månader kvar smile.gif)

Tack för alla tips!
Anma
CITAT (Huggorm @ 21-12-2010, 08:59) *

Skillnaden är väl att du är i svamskogen ett par timmar upp till en dag, sen åker du hem och duschar och sover i din egen säng för att eventuellt återvända dagen efter till skogen. När du fjällvandrar är du där dygnet runt tills du ska hem igen. Förutom väderskillnader och sånt så klart.

Jag har aldrig fjällvandrat. Skulle vilja göra det, men nu är det för sent.
xlxl67
CITAT (Anma @ 21-12-2010, 19:42) *
...
Jag har aldrig fjällvandrat. Skulle vilja göra det, men nu är det för sent.

Kan du inte försöka komma upp till Dalarna/Härjedalen på sommaren? I familjen var vi ute väldigt mkt när jag var liten o vandrade men det handlade inte om milsmarscher utan bara uppleva fjälllandskapet!
netha
CITAT (xlxl67 @ 21-12-2010, 19:13) *
Inga problem med kondition och uthållighet. Springer Göteborgsvarvet och är van vid långa gångturer. Plåster är ett bra tips!
Bor på turiststationen och gör turer mot bestämda mål per dag. Varm mat får nog vara. Förresten får man mer energi av varm mat?
Tar jag mig bort till Kungsgatan med full packning tar jag mig runt Torne träsk också biggrin.gifRaggsockar på sommaren?! Regnställ är ett måste. Åtminstone jacka.
Termos med varmt vatten är lysande!! Då kan man ta med ex nudelpåsar.
Jag resonerar lite så också. Problemet är att det inte snabbt går att gå tillbaka till bilen om det börjar bli lite kymigt.
Japp helt klart det viktigaste men har några månader på mig nu...smile.gif

(Riktigt kul att planera även om det är 6 månader kvar smile.gif)

Tack för alla tips!

Ska du ta dig runt Torneträsk som är 7 mil långt! tongue.gif (skoja bara)Abisko har minst nederbörd i Sverige och är bland de solrikaste platserna ... risken för regn är inte sååå stor ... men så klart måste man vara beredd på det ändå. Midnattssol 27 maj - 18 juli.
Naturen där är otroligt vacker ... går inte att beskriva, måste upplevas. Hoppas att du får en riktigt fin fjällvecka. smile.gif
Ingrid Zon3
CITAT (xlxl67 @ 21-12-2010, 19:13) *
Raggsockar på sommaren?! Regnställ är ett måste. Åtminstone jacka.

yes.gif Raggsockor av två skäl, för att hålla temperaturen och för att slippa skavsår. Ta byxor också, det är trist och tungt med blöta byxor som klibbar fast på benen.

Kolla gärna normalvädret den tid du ska dit. Tror inte det är sååå bra att räkna med 20-25 grader hela turen...
xlxl67
Har börjat gå in mina Meindl-kängor nu ivf och så här långt känns det väldigt fint smile.gif

(Har iofs bara promenerat från lägenhet till bil och från bil in på kontoret)
herkules
CITAT (xlxl67 @ 22-12-2010, 08:28) *
Har börjat gå in mina Meindl-kängor nu ivf och så här långt känns det väldigt fint smile.gif

(Har iofs bara promenerat från lägenhet till bil och från bil in på kontoret)

lika bra att du sover med dem på också wink.gif
xlxl67
Vad tror du jag gör på kontoret? sleeping.gif wink.gif
Margith
Jag och min man har jakthundar, vi jagar bara uppe till fjälls och har så gjort i 30 års tid. Kanske jag hör till de mer bevandrade då? g.gif

Det här är mina erfarenheter:

Skor är det viktigaste. Meindl-kängorna är det perfekta valet. Jag hoppas att du haft vett att köpa ett par med rejält högt skaft. Gå in dem ordentligt, jag använder inget annat än bomulls-tubsockar i dem på sommaren. Blir det för trångt i skorna kommer du snabbt att få skavsår, blånaglar och börja frysa om tårna. Glöm inte bort att smörja in kängorna ordentligt! De är inte vattentäta annars. Gympadojorna tycker jag att du ska ha på dig när du åker. De behövs på kvällen i stugan, när du ska gå runt knuten smile.gif men de har absolut inget värde uppe till fjälls. Inte heller gummistövlarna, de är värdelösa att gå i.

Vad gäller kläder är jag och min man inte riktigt överens. Jag klär på mig så att myggen inte kan anfalla. Min man dränker sig i myggmedel.
Jag kör långkalsonger, jeans, långärmad T-shirt, flanellskjorta, snusnäsduk runt halsen, kepa och en vindtät jacka med många fickor. Är det varmt börjar jag svettas ganska snabbt. Se till att ha med ombyte. Smutsiga kläder fryser man lätt i.

I fickorna har jag alltid en "nödpåse" den innehåller kompresser, plåstertejp, en rejäl bit toalettpapper och en dambinda.
Nu skrattar du och tycker att dambindan kan du iaf hoppa över. Enda gången jag har använt den var när ena hunden klöv en trampdyna och blodet stod som en fontän. Plåster kan du hoppa över, om olyckan är framme räcker inte ett plåster långt. Kompresser och plåstertejp är ett bättre val, det går att använda mot skavsår också.

För dagsturer på fjället packar jag:

Trangian
Kokkaffe
En tom plastflaska
Ett gäng limpmackor som jag brer på morgonen
Tändstickor
En varm tröja
Kakor.

Förklaring:
Trangian är ett bättre val än termosen. Det spelar ingen roll hur bra termos du köper, när den är halvfylld svalnar vattnet väldigt fort. Och varför bära med sig vatten? Ni skulle ju vara ute från 7-18, då behövs det kaffe många gånger.
Kokkaffe dricker jag aldrig annars, men jag lovar att det är jättegott uppe till fjälls.
Plastflaskan därför att ibland kan det vara så att där det finns vatten, där är det miljarders mygg eller det blåser apa. Alltså tar man med sig vatten i flaskan och fortsätter nån kilometer till, tills man hittar ett bra ställe att rasta på. Jag har burit vatten i Trangians kaffepanna många gånger. När vi hittar det perfekta raststället är det inte mycket vatten kvar i kaffepannan.
Limpmackorna, ja då lyxar jag till det lite. De packar jag nämligen i en rejäl plastlåda. Bara därför att de ser bra mycket mer aptitliga ut, än limpmackor packade i en plastpåse som på nåt mysko vis alltid hamnar längst ner i ryggsäcken.
Tändstickor behövs om du ska få igång Trangian. Cigarett-tändare fungerar inte om det är kallt. Blåser det väldigt mycket, stoppa tändstickan i mungipan innan du tänder den, då brinner den bättre.
En extra tröja kan alltid behövas, även om det är varmt ute. Uppe på kalfjället kan det blåsa rätt bistert även på sommaren. Jag stoppar ner en fleecetröja i ryggsäcken. Den väger nästan ingenting och har du en vindtät jacka fungerar den utmärkt.
Kakor! Jag är inget kakmonster, men en förpackning Singoalla är aldrig fel uppe till fjälls. Choklad är inte fel heller, men är det varmt är kakorna bättre smile.gif Nötter och russin är gott också, men inte till fjälls. Är det varmt så fastnar det i halsen på mig.

Har jag glömt nåt?
Handskar!!
Hellre ett par tunna skinnhandskar än händerna indränkta i myggmedel. Limpmackorna luktar så konstigt annars laugh.gif

Vad gäller myggmedel är jag och min man helt överens om att US622 är det mest effektiva som finns att köpa nu. Han använder spray, jag föredrar roll-on.

Nu kommer jag inte på nåt mer, men jag har säkert glömt en massa "bra att veta saker"

Lycka till!

Margith
Jag kom på några saker till. "Fjällvan" som jag är tar jag mycket "för givet".
Som kåsa och kniv i bältet giggle.gif
Och naturligtvis ett par torra strumpor i ryggsäcken, tillsammans med en plastpåse eller 2.
Plurrar du har du torra strumpor att sätta på dig, stoppa sen foten i plastpåsen och sen ner i den sjöblöta skon.
Plastpåsen gör att dina torra strumpor inte blir blöta igen, den ger dessutom en otrolig värme till en kall blöt fot, och du får ner foten i skon.
Plastpåse modell plastkasse från Ica eller Konsum fungerar utmärkt.

Kanske jag kommer på några fler "självklarheter".
*Stintan*
Lite bränsle till trangian klanske inte skadar att ha med sig biggrin.gif
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 22-12-2010, 13:21) *
Lite bränsle till trangian klanske inte skadar att ha med sig biggrin.gif

För att inte tala om tändstickor, gjorde själv det misstaget när jag var ute med kanoten en gång och hade glömt. Blev ingen grillning den dagen. slap.gif
malcolm
Det är bra att lägga kläder mm. i plastkassar innan man packar ner dem i ryggsäcken, då håller de sig torra även om ryggsäcken hamnar i vattnet eller om det börjar ösregna. När det gäller tändstickor kan man doppa svavlet i smält stearin för att skydda mot väta.
Margith
CITAT (malcolm @ 22-12-2010, 13:37) *
Det är bra att lägga kläder mm. i plastkassar innan man packar ner dem i ryggsäcken, då håller de sig torra även om ryggsäcken hamnar i vattnet eller om det börjar ösregna. När det gäller tändstickor kan man doppa svavlet i smält stearin för att skydda mot väta.

Nu ska han åka till Abisko, så att lägga kläderna i plastkassar är verkligen överkurs. Sånt ösregn att det behövs är inte troligt. Att doppa tändstickor i smält stearin tycker jag också är överkurs. Det duger gott att fukta tändstickan i mungipan.
Självklart behövs det bränsle till Trangian. Självklarhet för oss blush.gif Vi har gått ifrån både T-röd och metanol; vi har en gasolbrännare.... men det är nog lite överkurs att köpa en sån för nån enstaka tur till fjälls?
Sofia H
Någon har säkert sagt det innan, men ändå: Massor av sockar! Det enda som jag aldrig får skavsår av är M90 kängor, och då menar jag vintermodellen, med arméns gråa, långa strumpor, och så den kortare vita frottésockan utanpå. Japp, dubbla yllestrumpor sommar som vinter. + 26 grader, jag har dubbla yllesockor. Lera, regn och snöslask, jag har dubbla yllesockor. Vad jag troligen inte har, är väldoftande fötter - hemvärnet ser ingen anledning till att vi ska ha mer än ett ombyte på fötterna, vi är ju sällan ute mer än fem dygn i sträck giggle.gif !/Sofia.
bergvallmo
Kul med vandring. Vi funderar på Kungsleden till sommaren, så även jag har fått många bra tips här. Tack. Nytt regnställ vet jag att jag ska inhandla iallafall. Men vi har inte bestämt om vi ska ha tält eller inte..
malcolm
Blandar man ut T-röd med 10% vatten sotar det inte lika mycket på kärlen till Triangia-köket, låter kanske vansinnigt men det fungerar faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon