alex
ställ gärna frågor om vinrankor som jag ska försöka att besvara så fort som möjligt om jag kan. Min favorit växt är garanterat vin.
yla
va bra ,det kommer säkert att komma frågor ,,min son skördade den första druvklasen på sin vindruva i höstas,jättegoda druvor ,
men nu vilar den o de ska bli spännande att se hur den har klarat vintern
Jörgen
Hej Alex.
Då undrar jag varför min vinrankas grenar som jag har beskurit efter alla konstens regler alltid dör bort. I stället för att fortsätta att växa året därpå
så dör dom. Jag får istället en massa nya skott sidan om, som där i och för sig blir druvor på. Det är väl meningen att man skall kunna spaljera upp rankan efter hand som den blir större. Men detta sättet blir den aldrig större. Vinrankan står ute intill en redskapsbod mot söder. Den växer annars så det knakar.
yla
vid beskäringen av vinrankan så satte jag skotten i vatten o har nu en planta som har massor med rötter den har tappat alla bladen o nu kommer det nya,undras om jag ska behandla den på något särskilt sätt den står inomhus nu ,(men moderplantan står ute),,,,
den står i en kruka med jord
ge mej nu råd ..så jag får en vinstock till rolleyes.gif
alex
Jörgen, Du klipper väl inte bort "ved" på sommaren? Men det låter ju inte som du gör det så det får jag väl utesluta. Det finns även något som har samma funktion som blodpropp. Att den växer så mycket så att det till slut blir stopp inne i rankan så att den inte får någon näring över "proppen" och dör. Detta brukar inte att hända om du alltid har den ute eller inte värmer upp växthuset till 15 grader eller mer på vintern (om du har den i växthus) då den alltid växer och aldrig får vila. Du kanske har sett t.ex. körsbärs träd som först växer så det knakar och sen dör alla grenar över en viss punkt. Jag vet ej om det är nödvändigt men du kanske kan klippa ner den till den andra knoppen på rankan och sen spara det kraftigaste skottet av de två till nästa sommar precis som du förmodligen gjort från början och sen utveckla en ny ranka som du gjorde de första åren med den. Fast då får du förmodligen inga druvor det året efter beskäringen.
alex
Oldwolfie, om du tog ten vi sommarbeskäringen så kanske du skulle planterat den utomhus Vilket du förstår att det är försent eller ställt den i garaget till vintern men det är väl nu försent eftersom den börjar att slå i knopp antar jag efter dina beskrivningar. Om det stämmer så kanske du ska spara den inne till våren då du kan plantera ut den efter att frost risken har försvunnit. Om den inte har börjat att slå knopp och har några bra knoppar så kan du ställa den i garaget tills april då den har vilat ganska länge. Det är alltid bäst att ta sticklingar på våren då du kan plantera ut dem efter det att de har fått rötter. De hinner oftast att förveda sig till vintern så det är den bästa tiden att ta sticklingar på. Ett annat sätt att föröka dem på är att om en gren ligger nära marken så kan man skrapa bort lite bark på undersidan och lägger lite jord över på det stället och ta den nästa år som en ny planta det är ett av de säkraste sätten.
abborrmaster
vad händer om man sår en kärna ifrån en vindruva?
Har hört att det INTE blir en vinranka iallafall, men vad händer?

ÖÖÖöööh, nu så är det ju inte på det viset att jag har gjort det eller så unsure.gif

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir en vinranka om du sår från frö ur en vindruva. Det blir dock inte samma typ av vindruva som du tog fröna ifrån utan det kan bli en mera vildare sort, ibland kan det vara svårt att få bär på dem och får man bär är de ofta inget vidare goda. De vindruvor vi odlar har ju förädlats fram under många många år för att ge stora söta druvor, en som blir mera vild kan få små sura och kärva druvor. +Eftersom en frösådd planta inte blir exakt samma som moderplantan kan man inte veta hurpass härdig den är.

Bättre sätt att föröka, är via sticklingar eller avläggare.
abborrmaster
trååååååååååkigt... Nä för fan... Sådd är det som jäller biggrin.gif

Man ska göra E X T R I M E N T !

Vi får se vad som sticker upp ur krukan härnärmast då

/Simon
Tjorven
Köpte en vinranka förra våren som växte och blev ganska stor under sommaren Den står kvar på sin plats på min inglasade altan (I söderläge))Har inte klippt ner den något alls bara plockat bort vissna blad.Nu har det ju varit en kall vinter även här i skåne så nu undrar jag tål vinrankor några minusgrader ,eller ??
Åsa, mälardalen zon 2
Hurpass mycket vinrankorna tål beror på vilken sort det är (ex. zilga ska klara -30 till -40C). Men även vinrankor som är mindre härdiga brukar tåla en del minusgrader.
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-01-2003, 19:27)
(ex. zilga ska klara -30 till -40C).

Betyder det att man kan odla vin i zon 8???????????
Trodde jag aldrig. laugh.gif
yla
CITAT (alex @ 01-01-2003, 11:29)
Oldwolfie, om du tog ten vi sommarbeskäringen så kanske du skulle planterat den utomhus Vilket du förstår att det är försent eller ställt den i garaget till vintern men det är väl nu försent eftersom den börjar att slå i knopp antar jag efter dina beskrivningar. Om det stämmer så kanske du ska spara den inne till våren då du kan plantera ut den efter att frost risken har försvunnit. Om den inte har börjat att slå knopp och har några bra knoppar så kan du ställa den i garaget tills april då den har vilat ganska länge. Det är alltid bäst att ta sticklingar på våren då du kan plantera ut dem efter det att de har fått rötter. De hinner oftast att förveda sig till vintern så det är den bästa tiden att ta sticklingar på. Ett annat sätt att föröka dem på är att om en gren ligger nära marken så kan man skrapa bort lite bark på undersidan och lägger lite jord över på det stället och ta den nästa år som en ny planta det är ett av de säkraste sätten.

så här ser min lilla vinranka ut idag så den ser ju frisk o kry ut hoppas nu bara att den klarar den mörka tiden som e kvar men de borde den ju göra ,den har ju gått från pinne till blomma sen då i somras då moderplantan beskars,jag funkar som så att jag har inte hjärta att kasta bort de beskurna så dom åker i vatten o ger de då rötter så e de helt klar överlevare eller hur o då måste dom ha en chans men nästa år så sätter jag dom direkt på växtplatsen

nå vad tror du e de en överlevare wub.gif smile.gif
Jennyn
Jag skulle vilja ha tips på en riktigt god grön vindruva som klarar att bo i kallväxthus här i zon 2.

En annan undring är om det är sant att druvans rötter riskerar att helt ta över ett mindre växthus, särskilt om huset är försett med en gjuten sockel som går en bra bit ner i backen?

Undrar Jennyn
ulfven
Oldwolfie!

Som ulfv lider jag med din stackars varg som springer tröstlöst i vertikal ledd... Kan du inte hjälpa den till rätt läge?

Mvh/Ulfven
Åsa, mälardalen zon 2
Jennyn en toppengod grön druva är Himrod, den är kärnfri och söt, klasarna är långa och stora men bären sitter lite glesare så man slipper kartgallra. Den är härdig upp till zon 3. +Sorten är mjöldaggsresistent.

Jag har min i kallväxthus(6,5 kvm) i zon 2 då mognar den tidigare än vad den gör på friland, det brukar bli mogna vindruvor i växthuset redan i augusti.

Vinrankor har ett ganska djupgående rotsystem men det kan ju finnas en del rötter som går ytligare. För att förhindra detta har jag grävt ner en stor och hög tvättmedelshink som jag slagit ut botten på, i denna hink har jag sedan planterat vinrankan och jag har inte sett till några grova rötter i bäddarna när jag grävt om där.

Största problemet med vinranka i ett litet växthus är att vinrankor växer kraftigt vegetativt så håller man den inte i shack med hård beskärning på senhösten-vintern så kan lätt de ovanjordiska ta över hela växthuset.

Vinrankor tar ofta ca 4år på sig innan de börjar sätta frukt, men det är värt väntan.
yla
CITAT (ulfven @ 20-01-2003, 13:10)
Oldwolfie!

Som ulfv lider jag med din stackars varg som springer tröstlöst i vertikal ledd... Kan du inte hjälpa den till rätt läge?

Mvh/Ulfven

ja men då blir den ännu mer hoptryckt o syns knappt de e svårt me det lilla formatet
men jag lovar att fixa till en bättre bild så tillsvidare får den stackars vargen kämpa sej uppåt ,,precis som alla frön wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
yla
CITAT (oldwolfie @ 20-01-2003, 17:31)
CITAT (ulfven @ 20-01-2003, 13:10)
Oldwolfie!

Mvh/Ulfven

gillar du den bättre nu laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon