Full version: Blå Bergvallmo
Barbro
Konstiga instruktioner för frösådd (Thompson) tycker jag. Ställ utomhus på sval plats?? I Norrland mitt i vintern?? Håll korden fuktig och skydda från krafatigt regn!! (snö??) men inte från frost!! Jag har aldrig sått frö av perenna förut och jag begripet inte ett dugg! Nån som kan hjälpa en total nybörjare? Jag vill så gärna ha dem så snälla om nån vet skriv en utförlig beskrivning. Finns de inte att köpa färdiga förresten?
sad.gif
Barbro
kerstin z5-6
Klart att de finns att köpa , men de brukar vara dyra.
Gör såhär
Enligt senaste rön från min meconopsis expert och mig själv smile.gif

1. Du har tillskottsljus i form av lysrör och en sval plats att låta dem gro på
inne:
Så de färska fröna direkt på såjord, gärna luftig leca eller grus eller sand,blandad-
håll väl fuktig under lysrör/plastpåse på -tag bort plastlock
-påse så fort de grott .
Skola om när de är små 4 blad -utsätt aldrig för direkt sol medan plantan är liten- Göd med svag näringslösning-Övervattna inte

2. Du har inget tillskottsljus
Så på samma sätt -låt sådden stå inne i 24 tim
Sätt ut i plastpåse-så gärna i karamellburk, med hål i med lock av plast, likaså med små lufthål alt genomskinlig plastpåse eller liknande.
gräv ner under snön
passa sådden i vår- ta bort locket sätt fiberduk över i stället
Den ska stå på skuggig plats
Du bör kolla den så den inte torkar ut
De gror i maj
Låg natt temp främjar rotbildning -de ruttnar lätt i början smile.gif Lycka till
Bor du i västerbotten -har jag plantor i maj om du vill ha smile.gif

ps Att utsätta fröna för kyla är alltså inte fel-särskilt om man har svårt att ta hand om dem ,om de gror nu.
De flesta färska meconopsis-Bergvallmo frö gror dock utan en kylperiod.
Är fröna lite äldre -kan de trilskas och grovägra-då kan en tur i kylskåpet /utomhus bryta grovilan ..
Hoppas du blev lite klokare
K
Barbro
Hej Kerstin och tack för ditt svar. Det låter väldigt jobbigt.......men jag skall försöka så klart - älskar denna blomma. Verkar jätteknäppt att sätta ut dem i snön men men....
Jag bor i Västernorrland (Härnösand) och är mkt i Umeåtrakten så om jag misslyckas köper jag gärna av dig.
Vi kan väl höras av.
Barbro
kerstin z5-6
Går fint det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon