Full version: Panik
malcolm
Börjar få panik nu, som ni vet har jag varit utförsäkrad från Fk sedan i somras men istället uppburit sk. aktivitetsstöd sedan dess. Nu har jag fått både telefonsamtal och mail från Af att även detta kommer att upphöra from. den 4:e jan 2011, det har varit ekonomiskt tungt det senaste halvåret men nu kommer det att bli helt omöjligt och denna oro gör att jag mår minst sagt dåligt. Vet snart inte vart jag skall ta vägen men skall på ett möte med Af idag även om jag inte tror de kan hjälpa mig på något sätt så någon julefrid lär det inte bli tal om i år. Jag har gått på alla möten jag kallats till och även deltagit i en hälsoskola som arrangerades av landstinget men vad hjälper det att jag gjort allt som förväntats av mig när det i alla fall är regler och paragrefer som styr. Har knappt kunnat sova de senaste dygnen och har varit vaken sedan kl. 2 inatt, är hur trött som helst men det går inte att slappna av.
Monaxe
Lider verkligen med dig, det är en förfärlig situation du har hamnat i.
Hoppas att du träffar någon vettig människa idag, som förstår dina problem och kanske kan hjälpa dig.
Håller verkligen tummarna och önskar att du kommer att få lite julfrid!
malcolm
Tack för ditt stöd! Personen jag skall möta idag har jag träffat flera gånger de senaste månaderna men jag tror inte han har någon patentlösning för mig, Uppfattade mailet jag fick som om dagens möte handlar om tack och adjö från Af:s sida. Både min handledare på Af och arbetspsykologen tycker jag skall kontakta psykvården eftersom jag mår som jag mår för att få ett läkarintyg men jag vet sedan tidigare att Fk ställer sig över allt vad läkarintyg heter så loppet är nog kört nu.
Monaxe
Fast ett sjukintyg som styrker att du mår psykiskt väldigt dåligt just nu är nog inte fel, det är ändå ett dokument som talar FÖR dig, om du förstår hur jag menar.
Att FK ställer sig över läkarintyg nuförtiden är ju välkänt, men det kan överklagas. Huvudsaken är att du får hjälp eftersom du mår dåligt, dessutom väger en psykiatrikers bedömning ganska tungt i ett sådant här sammanhang.

Jag fattar inte hur människor kan bli behandlade på detta sätt, du faller ju rakt mellan stolarna på detta sätt!

Försök få kontakt med en psykiatriker, så fort som möjligt!

Håller tummarna! smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (malcolm @ 21-12-2010, 07:22) *
Tack för ditt stöd! Personen jag skall möta idag har jag träffat flera gånger de senaste månaderna men jag tror inte han har någon patentlösning för mig, Uppfattade mailet jag fick som om dagens möte handlar om tack och adjö från Af:s sida. Både min handledare på Af och arbetspsykologen tycker jag skall kontakta psykvården eftersom jag mår som jag mår för att få ett läkarintyg men jag vet sedan tidigare att Fk ställer sig över allt vad läkarintyg heter så loppet är nog kört nu.

Jag tycker ändå att du ska kontakta sjukvården snarast, du har varit utförsäkrad nu och AF tycker uppenbarligen att du är för sjuk för att arbeta och då kan faktiskt FK omförsäkra dig under en ny period. Även om du inte orkar så gör det för dina barns skull, kämpa! Skaffa läkarintyg och ansök sjukpenning.
Det värsta, som i detta fallet verkligen är det värsta, är att du inte får igenom en sjukskrivning, men möjligheten finns i alla fall.
Alba
Edit - tog bort mitt inlägg ang. Fas 3 för att inte förvirra tråden.

Ge inte upp Malcolm. Jag håller tummarna för dig.

Tveka inte att kontakta sjukvården om du inte orkar med. Du mår bara sämre av denna ovisshet.
Jag förstår om det tar emot men jag tror det kan bli en bra lösning för dig.
malcolm
Jag är inte arbetslös, har en anställning sedan drygt 30 år tillbaka och från början hette det att jag skulle få arbetsträna (25%) hos min arbetsgivare där Fk skulle stå för en del av min lön men därav har det inte blivit någonting. Tycker Af har skött detta dåligt, vet inte hur många möten jag varit på men dessa har inte lett någonvart utan läget är i stort sett detsamma som det var den 2:a juli då jag blev utförsäkrad.
Alba
CITAT (malcolm @ 21-12-2010, 10:35) *
Jag är inte arbetslös, har en anställning sedan drygt 30 år tillbaka och från början hette det att jag skulle få arbetsträna (25%) hos min arbetsgivare där Fk skulle stå för en del av min lön men därav har det inte blivit någonting. Tycker Af har skött detta dåligt, vet inte hur många möten jag varit på men dessa har inte lett någonvart utan läget är i stort sett detsamma som det var den 2:a juli då jag blev utförsäkrad.

Aha det är så.

Får man inte bytra handläggare om man är missnöjd ?

Man får ju byta läkare och detta är ju minst lika viktigt.

Har du ingen Företagshälsovård som kan hjälpa dig ?
malcolm
CITAT (Alba @ 21-12-2010, 10:58) *
Aha det är så.

Får man inte bytra handläggare om man är missnöjd ?

Man får ju byta läkare och detta är ju minst lika viktigt.

Vet inte om man får byta, det är hur som helst försent nu.
Anma
Som jag förstår det Malcom, du är sjuk och alltså inte arbetsför, eventuellt redo för arbetsträning. Då hjälper ju fas 3 föga.
Men som sagt, skaffa läkarintyg. Du måste i detta fallet orka göra något! Jag vet precis hur det är när man är så uppgiven och så deprimerad att man helt enkelt inte kommer sig för, inte orkar och ger upp.
Men för dina barns skull, och för din egen skull.
Gå till läkare! Boka tid NU.

Snälla. Gör det. Du får inte bara skita i det.
malcolm
Jag skall ringa till sjukhuset efter mitt möte med Af idag, den så kallade husläkaren på vårdcentralen ger jag inte mycket för. Min arbetsledare följde tom. med mig dit en gång då han tyckte mitt fall sköttes bedrövligt, finns fö. ingen företagshälsovård. Allt sådant sköts av en inhyrd entrepenör, minns inte vilken nu men förut var det Previa.
ingrid fuxwall
Hoppas det löser sig för dig
malcolm
Nu skall jag bege mig av till Af, apoteket sedan om jag orkar.
Eva i Skåne
Jag har ingen patentlösning, men håller med alla som säger att du måste vända dig till vården igen. Det är fruktansvärda situationer som du och många med dig hamnat i.
Jag har barn med liknande problem och jag vet väl hur lätt det är att bli uppgiven både som den drabbade och som anhörig.
Har du haft kontakt med soc? Jag vet att det är det sista många kan tänka sig, men jag har en son som fått hjälp där flera omgångar och den ersättningen är inte lägre än aktivitetsersättningen. En skruttig bil brukar man kunna få ha, men sen vet jag inte vad dom säger om du äger din bostad...

Det som aldrig upphör att förvåna mig är att så många negativa besked kommer före jul eller före semester. Jag blir så arg över sånt ranting.gif
När jag började jobba på 70-talet gick jag några fackliga utbildningar. Det dom tryckte hårt på var att negativa besked, varsel och annat, inte ska lämnas före en semester eller helgledighet. Hur är det idag???? Det verkar helt bortglömt, det verkar snarare vara regel än undantag att komma med skiten före ledigheter som då givetvis blir helt förstörda för den drabbade och hans familj.
Nu har ju inte detta med din arbetsgivare att göra, men det verkar vara samma sak med myndigheter.

Hoppas du får nån hjälp idag Malcolm! smiley_small_hug.gif
Man ska vara stark för att vara sjuk i dagens samhälle. wacko.gif
malcolm
Nu är jag hemma från Af och apoteket, tydligen kan jag börja få sjukpenning igen om jag skaffar ett läkarintyg så nu skall jag kontakta sjukhuset för att försöka boka tid. Får jag sjuersättning kan jag också återfå en viss ersättning från Alecta som jag hade förut så det kanske kan ordna sig någorlunda till sist bara Fk inte sätter sig emot. Fick hjälp med att fylla i och sammanställa en ansökan till soc. också så nu är det bara att hoppas på det bästa men jag har ju som sagt ett radhus och en bil så man skall nog inte hoppas för mycket men förhoppningen är ju att jag skall börja jobba så småningom så en ersättning skulle bara vara temporär och det kanske de tar hänsyn till.
Alba
Det här låter ju väldigt positivt. Nu håller jag tummarna.
Lycka till.
Ingela i Segersberg
Jag håller också tummarna och hoppas att allt ordnar sig med FK. smiley_small_hug.gif
Klint
Jag håller tummarna jag med malcolm ring psykvården nu när du har lite "flyt"och proppsa på en tid snarast inte bara för intygets skull du behöver ju hjälp! smiley_small_hug.gif
evelina
tummenupp.gif Håller oxå tummarna och tårna med.
Monica M zon 4
Vilken soppa. Hoppas verkligen det löser sig för dig! Så fruktansvärt jobbigt att leva så i ovisshet över vad som händer i januari. Håller alla tummar.
Irene_L
Hoppas att allt ordnar sig för dig nu! Håller tummarna för det!

[attachment=56925:thumbs_up.jpg]
Aqvakul
tummenupp.gif tummenupp.gif
anne-li i olofstorp
OJ då! Såg inte tråden förrän nu!
Du har rätt till sjukpenning igen, om nu bara försäkringskassan får ett "hållbart" läkarintyg.
Då kan den delen "lösa" sig! Naturligtvis måste du få vård också,,,, Du mår ju inte bra!!!! trostar.gif
Sedan kan det vara värt ett samtal till dini sons läkare också! Om jag inte minns fel så skulle stora förändringar för honom (som t ex en flytt) vara
förödande för hans hälsa!
Alltså en beredskap om det behöver gå till soc, och om dom kräver en försäljning!!!! Soc skall vara anpassat till varje enskild sökandes behov!!!
Fundera på det! Det är INTE att "utnyttja" din son, det är att se till att hans behov tillgodoses! (-Kan du inte bli vårdare, eller personlig assistent åt honom på deltid???)

Kram och sköt om dig nu! Det är ju inte bara dig det gäller..... vi bryr oss, barnen bryr sig, och du skall väl inte ge dem som negligerat dig i "lagens namn" rätt i att du är "ohjälplig"

Många "" o "" i detta, men hoppas du förstår vad jag menar!
Kram o hör av dig så kan jag försöka hjälpa!
Överbölingen
Det där låter läskigt. Tyvärr har jag inga erfarenheter av vare sig arbetslöshet eller sjukskrivningar under min yrkesverksamma tid. Däremot så tycker jag mig märka att man skiter i hur en gammal gubbjävel mår. Vad jag har förstått av de nya bestämmelserna så har man tagit bort grunden i försäkringstanken. Den där bifaktorn att det handlar om människor och medmänniskor finns inte kvar. Kanske dags att analysera vad de som idag är utslitna, sjuka eller pensionerade har betytt för den svenska ekonomin medan de var verksamma. Oaktat min politiska hemvist så känns det som en spark i aschlet.
Anma
CITAT (Överbölingen @ 21-12-2010, 19:03) *
Det där låter läskigt. Tyvärr har jag inga erfarenheter av vare sig arbetslöshet eller sjukskrivningar under min yrkesverksamma tid. Däremot så tycker jag mig märka att man skiter i hur en gammal gubbjävel mår. Vad jag har förstått av de nya bestämmelserna så har man tagit bort grunden i försäkringstanken. Den där bifaktorn att det handlar om människor och medmänniskor finns inte kvar. Kanske dags att analysera vad de som idag är utslitna, sjuka eller pensionerade har betytt för den svenska ekonomin medan de var verksamma. Oaktat min politiska hemvist så känns det som en spark i aschlet.

tummenupp.gif
Ja nånting i dagens system är totalt snett.

Pressmeddelande
Vädjan till riksdagsledamöter i Allianspartierna: Följ ert samvete i sjukförsäkringsfrågan!
netha
Du har fått många bra råd ... kan bara instämma i dessa och önska dig lycka till! smiley_small_hug.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Överbölingen @ 21-12-2010, 19:03) *

Som vanligt slår du huvudet rätt på spiken!!!!! Jag bugar för din klarsynthet! Tänk om den ändå satt hos personer som har som jobb att bestämma i det här landet!!! min eloge!!! (finns ingen "smilie som tar av hatten i beundran!!!)
Eva-Helene
Du Malcolm - angående soc. och försörjningsstöd (det heter inte socialbidrag numera..fnys). Att du har ett radhus ser inte soc som något negativt, så länge det inte är fråga om en lyxvilla.
Din son - har han och du kontakt med boendestödet i er kommun? Har han LSS? Någon kurator som han går hos? Om inte, så kontakta hans läkare och begär att få en kurator inkopplad! Viktigt!
Du själv skulle ha nytta av en kurator för egen del också...dom har en annan uppgift än vad en läkare eller samtalsterapeut har, och vet mer om vad för hjälp som finns att få.
Styrkekramar!
zissi
Hoppas, hoppas att allt ordnar sig till det bästa för dig malcolm kompiskram.gif
hattstugan
Vill ge dig en smiley_small_hug.gif och hoppas att allt ordnar sig!
Biggan_
Håller också tummarna för att det reder upp sej för dej och sonen! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon