Är det någon här som ovetandes eller vid fullt medvetande ägnar sig åt "aquaponics" här?
Aquaponics är ett skapat ord av aquaculture och hydroponic och syftar till att odla både fiskar och växter i en symbios där fiskarna drar nytta av växternas förmåga att dra till sig småkryp som fiskarna äter och växterna tar upp näringen ur vattnet som bildas av fiskarnas avföring.
Till viss del har jag provat det här i liten skala men då endast med prydnadsväxter och akvarier. Akvarierna har jag kört enligt principen "lowtech" med så lite teknisk utrustning som möjligt. Den enda tekniken som används är att tillför ljus då tanken är att man istället för mekaniska filter använder många vattenväxter som fungerar som ett biologiskt filter. Akvarieväxterna växer så det knakar och vattnet doftar ingenting alls vilket ju är ovanligt vilket väl alla med lite erfarenhet av akvarier kan intyga.
Det enda vattnet jag byter ut i akvarierna är den mängden vatten som går åt för att vattna blomkrukorna här hemma. Prydnadsväxterna växer med riktig prakt och skjuter skott betydligt oftare än tidigare då endast vanligt kranvatten användes.
Om jag finner något kryp på växterna så låter jag krypen ingå i systemet som föda till fiskarna.
Om det skulle vara ett äkta aquaponicssystem jag pysslade med borde jag väl äta av fisken men akvariefisk är inte mycket till att äta... men tankarna om en ordentligt stor fisk/trädgårdsdamm som bevattnar ett trädgårdsland i direkt anslutning till dammen och en uppfödning av matnyttig fisk i dammen finns i min hjärna...
Så, finns det fler här som är inne på någonting liknande?
http://en.wikipedia.org/wiki/Aquaponics